logo F1zpravy.czF1online.sk

Baku vidělo další thriller. Piastri předvedl vítěznou obranu a McLaren je v čele šampionátu

Oscar Piastri
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 9. 2024

Velká cena Ázerbájdžánu nabídla další napínavé divadlo. Tentokrát se po souboji Charlese Leclerca s Oscarem Piastrim, a Ferrari s McLarenem, těší australský závodník. Ten krátce po zastávce v boxech odvážně zaútočil na Charlese Leclerca a vzal mu vedení. Monačan se dalších třicet kol neúspěšně přebíjel zpět do vedení, ale v samém závěru mu odešly pneumatiky a musel se tvrdě bránit před Sergiem Pérezem a Carlosem Sainzem.

Třicet kol jsme seděli na krajích našich židlí. Leclerc se dobíjel před Piastriho, ale po třiceti kolech ve špinavém vzduchu mu nakonec odešly zadní pneumatiky a ocitl se v bitvě se Sergiem Pérezem a Carlosem Sainzem o třetí místo. Ta nakonec skončila velkou nehodou mexicko-španělského dua a finišem s aktivovaným virtuálním safety carem.

První stint patřil Leclercovi

Start proběhl relativně klidně. Ke změnám na čele nedošlo. Start však příliš nevyšel Carlosi Sainzovi, který v úvodní sekci zatáček spadl za Sergia Péreze. Postoupil také Max Verstappen a překonal George Russella. Skvělý progres se povedl i Landu Norrisovi. Pilot McLarenu se na začátku druhého kola nacházel na dvanáctém místě – v porovnání se startem pokročil o tři pozice.

Piastri se v úvodu dokázal udržet v dosahu DRS za Leclercem. Vedoucí duo se v prvních kolech natahovalo o každou desetinu. Ferrari se v prostředním sektoru v čistém vzduchu podařilo vzdálit, ale na cílové rovince se McLaren opět dotáhl.

Na začátku 8. kola se Lando Norris propracoval do bodované desítky, když překonal Olivera Bearmana na Haasu. Pilot McLarenu zvolil pochopitelně alternativní strategii a start na tvrdých pneumatikách. V té době se Leclercovi podařilo definitivně odtrhnout a zvýšil svůj náskok nad dvě vteřiny. Piastri se mezitím začal trápit se zadními pneumatikami a otevíral dveře třetímu Pérezovi.

V 10. kole se Nico Hülkenberg propracoval do nejlepší desítky, když předjel svého týmového kolegu, který se při svém druhém závodě trápil stále více a brzy čelil útoku ze strany Daniela Ricciarda. V tuto chvíli povolal Williams do boxů Franca Colapinta na první plánovanou zastávku. Aston Martin musel reagovat, povolal Alonsa a odrazil případný undercut.

Mezitím v čele pokračovala spanilá jízda Charlese Leclerca. Jak to řekl komentátor Sky a bývalý pilot Karun Čandhok: „Leclerc je na této trati na jiné planetě.“ Ani trochu ho nevyrušilo, když trápící se Verstappen, Russell a Hamilton zamířili na konci 12. kola do boxů. Jeho závod se nacházel úplně jinde a v té době navýšil svůj náskok na Piastriho na pět vteřin.

Piastri se po přezutí vrací do hry

Leclerc nemusel okamžitě reagovat ani na zastávku Sergia Péreze, ale to už neplatilo pro Piastriho, který neměl na Mexičana tak komfortní náskok jako pilot Ferrari. McLaren nereagoval, ale tým dostal lepší nápad. Pérez totiž vyjel na trať za Norrisem a ten ochotně pomohl svému týmovému kolegovi. Lando zpomalil Checa v sekci pod hradbami a umožnil Piastrimu udržet se před Red Bullem. Oscar měl o dvě kola čerstvější pneumatiky a udržel si pozici na trati, ale to by se nepodařilo nebýt vydatné pomoci od týmového kolegy.

V 16. kole Júki Cunoda odstoupil ze závodu v důsledku kontaktu s Lancem Strollem v prvním kole. Ferrari ve stejnou dobu povolalo Charlese Leclerca a Monačan se udržel ve vedení. V 17. kole přišel do boxů i Sainz, čímž uzavřel první a poslední kolo zastávek v boxech.

Piastrimu se však podařilo vrátit do DRS za Leclercem a souboj o vítězství se nám v podstatě restartoval. Ve 20. kole se Oscar pokusil o útok z velké dálky do první zatáčky a možná trochu překvapil pilota Ferrari. Tím se nám změnil lídr a šlo o rozhodující okamžik závodu. Leclerc se zoufale držel v DRS za Piastrim, ale nebyl dost blízko k návratu do čela. Tvrdé boje probíhaly i za nimi, kde se Alex Albon a Lando Norris, startující na tvrdých pneumatikách, ocitli mimo pořadí a v soubojích s Carlosem Sainzem a Maxem Verstappenem.

Osm kol bušil Leclerc do Piastriho jako pomatený a v závěru 28. kola se vrhl do útoku, ale neuspěl. Na konci 30. kola přišel další pokus, opět neúspěšný. Na konci 32. kola zaútočil Monačan znovu, ale Piastri si krásně držel vnitřní stranu.

Ve 40. kole Leclerc hlásil týmu, že Piastri se začíná trápit. Pro mnohé bylo nepochopitelné, jak Charles dokázal zůstat nalepený na zadním křídle McLarenu a nezničit si pneumatiky. Deset kol před koncem se Ferrari nadále drželo těsně za papájovým zadním křídlem, ale nedokázalo se dostatečně přiblížit a Piastri si mistrně hlídal vnitřní stopu v nájezdu do první zatáčky.

Závěrečná nehoda Sainze s Pérezem

Pět kol před koncem se zdálo, že Leclerc ztrácí páru. V tomto okamžiku ztratil DRS za Piastrim a spadl přímo do spárů Péreze. „Nemám žádné zadní pneumatiky,“ ohlásil Monačan svému inženýrovi. Nyní byl na tahu Red Bull a také Sainz, který se postupně dotáhl. Tři kola před koncem mohl Charles zapomenout na bitvu o vítězství a musel vrhnout všechny síly na obranu.

Dvě kola před koncem se Pérez vrhl na Leclerca a ten se tvrdě a úspěšně ubránil. Špatný výjezd pilota Red Bullu z první zatáčky nabídl dokonalou příležitost Carlosu Sainzovi. Ten proklouzl na třetí místo, ale na výjezdu z druhé zatáčky se ocitl jen těsně před Pérezem, došlo ke kontaktu zadní pneumatiky Sainze o přední pneumatiku Péreze a oba piloti skončili ve zdi.

Ředitelství závodu následně aktivovalo fázi virtuálního safety caru a dojelo se beze změn v pořadí se Sainzem a Pérezem mimo závod.

Krátce předtím se Lando Norris přiblížil k Maxi Verstappenovi a souboj o šesté místo rychle rozhodl ve svůj prospěch. Spolu s nejrychlejším kolem a nehodou Sainze a Péreze se nakonec posunul až na čtvrtou příčku, díky čemuž snížil svou ztrátu na Maxe Verstappena v šampionátu o čtyři body. Nezdá se to moc, ale po startu z patnáctého místa je to obrovský úspěch.

Závod tak po fantastickém defenzivním výkonu vyhrál Oscar Piastri. Ten spolu s Landem Norrisem získal 38 bodů a poslal McLaren do čela Poháru konstruktérů s náskokem dvaceti bodů na Red Bull. Druhý nakonec skončil zklamaný Charles Leclerc, který ani čtvrtou pole position v Baku nepřetavil na vítězství. Třetí místo obsadil po nenápadném závodě George Russell.

Čtvrté místo patří Landu Norrisovi, který porazil pátého Verstappena a udržel se v boji o titul. Díky problémům a nehodám posbírali velké body i piloti ve středu pole. Šestý skončil Fernando Alonso, sedmý Alex Albon, osmý po životním víkendu Franco Colapinto, devátý po obrovském trápení Lewis Hamilton a desátý Oliver Bearman, který i v neděli porazil (jedenáctého) Nica Hülkenberga, ačkoli se většinu závodu držel za ním.

Po napínavém thrilleru v Baku nemáme čas na odpočinek. Už příští víkend nás čeká Velká cena Singapuru.

Závod - GP Ázerbájdžánu 2024

logo Ferrari
Charles Leclerc
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Mercedes
George Russell
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:32:58,007512.1:47,06025
2.
Charles Leclerc
Ferrari+10,910511.1:47,06718
3.
George Russell
Mercedes+31,328515.1:46,62815
4.
Lando Norris
McLaren+36,1435115.1:45,25513
5.
Max Verstappen
Red Bull+1:17,098516.1:46,79810
6.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:25,468517.1:47,0578
7.
Alex Albon
Williams+1:27,396519.1:46,9476
8.
Franco Colapinto
Williams+1:29,541518.1:47,2744
9.
Lewis Hamilton
Mercedes+1:32,4015119.1:47,2362
10.
Oliver Bearman
Haas+1:33,1275110.1:47,0481
11.
Nico Hülkenberg
Haas+1:33,4655112.1:47,691
12.
Pierre Gasly
Alpine+1:57,1895118.1:48,018
13.
Daniel Ricciardo
RB+2:26,9075114.1:48,380
14.
Kuan-jü Čou
Stake+2:28,8415117.1:47,644
15.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5020.1:48,831
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5016.1:48,418
-
Sergio Pérez
Red Bullnedojel494.1:47,013
-
Carlos Sainz
Ferrarinedojel493.1:46,866
-
Lance Stroll
Aston Martinnedojel4513.1:48,148
-
Júki Cunoda
RBnedojel1411.1:50,887

Live

Související zprávy

Diskuze