Red Bull se ptal na zadní křídlo McLarenu, podle FIA je vše v pořádku
Možná si ještě vzpomenete na Velkou cenu Ázerbájdžánu v roce 2021, kdy vše směřovalo k těsnému boji o titul mezi Mercedesem a Red Bullem. Právě na trati v Baku tehdy propukla kauza flexibilních křídel, která nakonec vedla ke změnám parametrů zátěžových testů uprostřed sezóny. V letošním roce se po závodě v Baku opět řeší flexibilní křídla a FIA na situaci reagovala oficiálním stanoviskem.
Flexibilita křídel se letos již ve velkém řešila. Šlo však o ohebnost předních křídel. Ta se podle řady názorů stala důležitou součástí úspěchů McLarenu a obrody Mercedesu uprostřed sezóny. Po závodě v Baku se však opět řeší zadní křídla.
Není náhoda, že k tomu dochází právě na tomto okruhu. Ázerbájdžán je totiž jedinečnou kombinací pomalých zatáček a dlouhých rovinek. V prostředním sektoru potřebujete přítlak a zadní křídlo jako v Monaku, na dlouhých rovinkách zase nastavení na Monzu. V Baku se jede více než dva kilometry na plný plyn a dosahují se zde nejvyšší rychlosti v kalendáři. Jakýkoli ohyb zadního křídla bude mít větší vliv než na jiných okruzích.
Pohled z kamery monopostu Oscara Piastriho vedl k vášnivé diskusi a chování zadního křídla (a hlavně vyklápěcí lišty DRS) McLarenu dokonce dostalo přezdívku „mini DRS“. Ohebnost komponentů doprovází debaty ve Formuli 1 již desetiletí a v Ázerbájdžánu se opět otevřely. Na řadě je znovu stará Sisyfovská otázka: pokud zadní křídlo McLarenu prošlo zátěžovými testy, měla by FIA zasáhnout?
V roce 2021 federace zasáhla a uprostřed roku změnila parametry zátěžových testů, což hraničilo se změnou pravidel v průběhu sezóny. V letošním roce dala FIA v případě flexibilních předních křídel najevo, že pokud k úpravám dojde, stane se tak až před startem nového ročníku. Jak to bude v případě zadních křídel?
„FIA podrobně monitoruje flexibilitu karoserie všech monopostů a vyhrazuje si právo kdykoli během sezóny požádat týmy o úpravy,“ stojí v oficiálním tiskovém stanovisku Mezinárodní automobilové federace. „Když však tým úspěšně absolvuje zátěžové testy, splní pravidla a technické direktivy, považuje se jeho design za naprosto souladný s pravidly a nebudou přijata žádná další opatření.“
„FIA v současnosti zkoumá data a všechny nové důkazy, které se objevily během Velké ceny v Baku, a zvažuje nová opatření pro budoucí zavedení. Je to součást standardního procesu při kontrole dodržování technických předpisů. FIA si vyhrazuje právo na změny v průběhu sezóny, bude-li to považovat za nutné,“ dodává řídící orgán Formule 1.
Toto stanovisko lze číst dvojím způsobem. FIA na jedné straně potvrdila legálnost McLarenu, ale na druhé zopakovala, že, podobně jako v roce 2021, může zasáhnout – i uprostřed sezóny. Mezinárodní automobilová federace však v podstatě jen zopakovala mantru, kterou známe z kauzy flexibilních předních křídel.
Podle BBC se Red Bull opět ptal FIA
Podle zákulisních zdrojů se i zadní křídla stala předmětem horečných bojů v paddocku. Red Bull a Ferrari prý po Monze žádaly od FIA objasnění jejích dalších kroků v oblasti předních křídel. Když federace odpověděla, že nezasáhne, inženýři v Milton Keynes a Maranellu údajně začali s horečnou přípravou stejných řešení pro Singapur.
Dá se očekávat, že stejný modus operandi se zopakuje i v případě zadního křídla a podle britské televize BBC podnikl Red Bull kroky i v tomto případě, což se v době vrcholícího titulového boje dalo očekávat.
„Řídící orgán FIA tvrdí, že zadní křídlo McLarenu je v souladu s pravidly po otázkách Red Bullu na jeho legalitu,“ uvedl ve svém článku známý reportér paddocku F1 Andrew Benson z televize BBC, který v závěru článku dodává: „Mluvčí Red Bullu se odmítl vyjádřit. Tato debata navazuje na předchozí diskusi o flexibilitě předních křídel McLarenu a Mercedesu. I přední křídla byla označena za souladná s pravidly.“
Zas a znovu se nám opakuje tatáž debata. Výsledek opět neuspokojí všechny, ale na závěr je ještě vhodné připomenout, že i když komponent projde zátěžovým testem, to ještě nutně neznamená, že je legální. Právě na to se snaží poukázat soupeři McLarenu.
„Aerodynamická ohebnost je již dlouhá léta důležitým faktorem. I když křídlo projde testy FIA, pravidla jasně říkají, že komponent nesmí být od začátku navržen jako ohebný,“ řekl pro Motorsport.com jeden nejmenovaný šéf týmu Formule 1.
„Spoléháme se na FIA, že určí hranice. Samozřejmě, všechno je do určité míry ohebné, ale co je akceptovatelné a co ne? Opět vidíme, že se zachází do extrémů. Myslím si, že je na FIA, aby rozhodla, jestli je to v pořádku – a v takovém případě to začnou dělat všichni –, nebo ne,“ pokračoval jeden z nespokojených šéfů týmů.
„Mezi činností jednotlivých týmů v této oblasti vznikly velké rozdíly a zadní křídlo McLarenu vyvolalo po Baku velký zájem. Samozřejmě, že takové řešení pomůže zlepšit výkonnost a o to se snaží všichni,“ uvedl nejmenovaný šéf, který svým způsobem vyjadřování a skladbou vět připomínal Christiana Hornera.