logo F1zpravy.czF1online.sk

Piastri může být rád, že nedostal trest už při prvním restartu

Oscar Piastri
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:12

Oscar Piastri po závodě ve Velké Británii cítil křivdu. Pokud by komisaři rozhodovali konzistentně, penalizaci prý neměl dostat, jelikož při obou restartech bezpečnostního vozu udělal prakticky totéž. Informace zahraničních médií však naznačují, že ve skutečnosti může být McLaren ještě rád. Pokud by se někdo mohl cítit poškozen, tak jeho soupeři.

Telemetrie potvrdila slova Oscara Piastriho. Při obou restartech bezpečnostního vozu se zachoval téměř stejně a na dráze přibližně 150 metrů zpomalil o zhruba 170 km/h. Proč tedy Piastri dostal penalizaci za druhý restart, když v prvním případě to komisaři neřešili?

Šéf týmu Andrea Stella uvedl, že budou žádat FIA o vysvětlení. Částečného vysvětlení se McLaren dočkal již v neděli po závodě, když se závodní ředitel týmu Randy Singh a manažer Oscara Piastriho Mark Webber setkali s komisařem Nishem Shettym.

Toto setkání nám může dát odpověď i na otázku, proč se McLaren nepokusil požádat o přezkoumání rozhodnutí, pokud byl podle Zaka Browna přesvědčen o tom, že penalizace byla udělena neprávem. Odpověď je jednoduchá: Už při prvním výjezdu bezpečnostního vozu měl Piastri namále.

Portál The Race informuje o tom, že už po tomto prvním restartu si ředitelství závodu posvítilo na telemetrii Oscara Piastriho a diskutovalo o tom, zda už zde Australan neporušil pravidla. Jeho akcelerace a následné prudké brzdění totiž v hloubce pole způsobily „harmonikový“ efekt, který může být zejména při snížené viditelnosti velmi nebezpečný.

Stačí si vzpomenout, jaké následky mělo zrychlování a zpomalování během restartu SC na VC Toskánska 2020 v Mugelle. Neustálé zrychlování a zpomalování vedlo v hloubce pole k velkým rychlostním rozdílům. Jezdci vzadu si mysleli, že čelo už jede naplno, ale bylo to jen zdání. Někteří ještě stihli zareagovat a vyhnuli se zpomalujícím autům před sebou, která se znenadání objevila, ale piloti za nimi už neměli tolik štěstí. Výsledkem byla hromadná nehoda.

V Mugelle přitom vládlo téměř dokonalé počasí, v neděli však toho bylo vidět jen málo kvůli vodní tříšti. Nicovi Hülkenbergovi nechybělo mnoho, aby z tohoto důvodu během restartu havaroval.

Podle zmiňovaného portálu nakonec ředitelství závodu rozhodlo, že Piastriho první brzdění není třeba formálně vyšetřovat. Když se to však opakovalo i podruhé jen o pár kol později, nebylo ochotné opět přimhouřit oko a nechat pomyslnou žlutou kartu v kapse.

I toto zjištění mohlo nakonec vést k rozhodnutí McLarenu nepokusit se odvolat proti desetisekundové penalizaci.

Proč ani Russell v Kanadě nedostal trest?

Oscar Piastri porovnával události z neděle s tím, co se událo v Kanadě. George Russell tehdy také brzdil na rovince, Max Verstappen také nestihl zareagovat a také lídra závodu předjel. Tehdy komisaři sami od sebe nezasáhli a nakonec protest Red Bullu smetli ze stolu.

„Já si nemyslím, že by mě musel objíždět,“ okomentoval Verstappena Oscar Piastri. „Poprvé to zvládl. Řekl bych, že v Kanadě se musel spíše vyhýbat než dnes. Přinejmenším jsem trochu zmatený.“

Mezi událostmi ze Silverstonu a Montrealu jsou však dva důležité rozdíly. George Russell nevyvinul na brzdový pedál tlak 59,2 PSI, ale přibližně jen poloviční (30 PSI), navíc nebrzdil o téměř 170 km/h. Pilot Mercedesu zpomalil z rychlosti 140 na 85 km/h. Tento rozdíl je podstatně menší než brzdit z 218 na 52 km/h.

Druhým důležitým rozdílem je však fakt, že Russell brzdil v momentě, kdy na bezpečnostním voze stále svítila světla. Tato světla signalizují, že se ještě neblíží restart závodu. Piloti se proto nemají kam hnát, tedy pravidla jsou o něco benevolentnější:

„Během výjezdu bezpečnostního vozu žádné auto nesmí jezdit zbytečně pomalu, nepředvídatelně či způsobem, který by mohl být považován za potenciálně nebezpečný pro jiné jezdce nebo lidi na trati,“ píše se v článku 55.5 Sportovních pravidel F1.

Jak zhodnotili samotní komisaři po protestu Red Bullu, akceleraci a brzdění za účelem zahřátí pneumatik a brzd považují za přijatelnou.

Pravidla jsou však přísnější (článek 55.15), když zhasnou světla na bezpečnostním voze a piloti se začnou jeden na druhého tlačit, protože se blíží restart. „Za účelem snížení pravděpodobnosti výskytu nehod v čase před vjezdem safety caru do boxů, piloti po zhasnutí světel musí pokračovat takovým tempem, které nevykazuje známky nečekané akcelerace nebo brzdění, ani žádných dalších manévrů, které by mohly ohrozit ostatní jezdce nebo zdržet restart.“

Přesně proto, aby se Formule 1 vyhnula incidentům podobným tomu z VC Toskánska 2020, mají piloti po oznámení restartu zachovávat víceméně konstantní tempo. To však nebyl případ Oscara Piastriho.

Související zprávy

Diskuze