Týmy si začínají uvědomovat, že spalovací motory jsou cesta vpřed, tvrdí Sulajem

O návratu spalovacích motorů bez elektrické části se hovoří už dlouhé měsíce. Podle prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema začíná být jeho vize čím dál atraktivnější i pro samotné týmy, jelikož nasazení takových motorů by bylo výrazně levnější. Prozradil dokonce, kdy by se mohly do Formule 1 vrátit.
Mezinárodní automobilová federace již před rokem zřídila pracovní skupinu, která má za úkol prozkoumat možnosti budoucích pohonných jednotek. Jednou z alternativ je stále návrat ke spalovacím motorům, které by nahradily nové pohonné jednotky s 50procentním podílem elektřiny.
Výrobci mají za sebou několik let vývoje, během kterého utratili stovky milionů dolarů s pochybnými vyhlídkami. Insideři z paddocku upozorňují, že v příštím roce by se z Formule 1 mohl stát šampionát v managementu pohonných jednotek. Teď už není čas zatáhnout ruční brzdu, to se podle Sulajema bude dát v roce 2029.
„Osmiválcové motory přijdou. Vzhledem k tomu, jak to stáje vnímají, jsem velmi optimistický a spokojený. FOM to podporuje a týmy si začínají uvědomovat, že je to správná cesta vpřed,“ tvrdí Mohamed bin Sulajem. „Musíme to udělat brzy. Potřebujete tři roky, takže doufáme, že v roce 2029 už něco budeme mít.“
Vedení FIA vidí v návratu spalovacích motorů samé výhody. „Když jsem přišel s myšlenkou motorů V6, V8, V10 nebo V12, byl to nápad, jak se postarat o udržitelnost tohoto byznysu. Nemáte ani ponětí, jak komplikované jsou současné motory, a také drahé. Jejich vývoj dosahuje 200 milionů,“ připomíná, jaké jsou náklady výrobců pohonných jednotek.
Na rozdíl od toho spalovací motor bude levnější. „Samotný motor stojí přibližně 1,8 až 2,1 milionu, takže bychom mohli přesedlat na osmiválce. Mnozí výrobci a mnohé automobilky vyrábějí osmiválce i komerčně, takže je to správné.“
„O kolik by to kleslo? Cílem je dosáhnout 50procentního poklesu ve všem, pak se to dá udržet. Týmy si to budou moci dovolit,“ pokračoval ve své finanční analýze. „Jsou mnohem levnější, taktéž o 90 až 100 kilo lehčí. Pro tuto hmotnost jsme na bezpečnostních prvcích přidali dalších 50 kg, takže auta by vážila ještě méně.“
„Pro jezdce je nejhorší ta hmotnost. Auta budou menší, bude to lepší, a i s dobrým zvukem. Toto je cesta vpřed a snížíme náklady. Lidé si myslí, že Formule 1 má neomezené zdroje, ale to neplatí pro všechny týmy.“
Pokud výrobci a týmy budou souhlasit s návratem ke spalovacím motorům, podle Sulajema budou jednání o konkrétní podobě pravidel velmi jednoduchá. Sepsat je by nemuselo trvat tak dlouho jako to bylo před pár lety při přípravách na rok 2026.
„Potřebujeme doladit jen technické detaily. Budou mít motory objem 2,5 nebo 2,6 litru nebo budou třílitrové? Komu na tom záleží? Budou to osmiválce nebo desetiválce? To závisí na týmech,“ pokračoval 63letý Emirátčan. „Doufáme, že v roce 2029 tu už něco budeme mít. Na druhé straně je však i palivo velmi drahé a z tohoto pohledu musíme být velmi opatrní. I převodovky jsou velmi drahé.“
Formule 1 si v současném klimatu nemůže dovolit nebýt ekologickým šampionátem. Podle Sulajema elektrifikace nepředstavuje jediný způsob, jak toho dosáhnout. Pokud by se mu nakonec podařilo své nápady prosadit, považoval by to za jeden z největších úspěchů svého působení ve FIA.
„Je to správná věc. Je to správná věc pro udržitelnost byznysu,“ podotýká Sulajem. „Ne každý si to ve Formuli 1 může dovolit. Hovořím například i o rally, podívejte se na rally, kde přinášíme udržitelná paliva a odstraňujeme elektřinu. Co potřebujeme? Jaký je náš cíl? Je naším cílem elektrifikace? Není.“
„Jde o to dostat se na potřebná čísla z hlediska životního prostředí. Pokud se na ně dostaneme tak nebo jinak, komu na tom záleží? Hybridy, vodík, udržitelná paliva, syntetická paliva… Je to jedno, pokud se na ta čísla dostaneme. Takto bychom však zjednodušili pohonné jednotky, zjednodušili bychom techniku v autech,“ dodal.