logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA chce omezit spolupráci „A-týmů a B-týmů“: Chceme zamezit blízkým vztahům

Sergio Pérez a Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2025

Formule 1 patří k opravdu hrstce globálních sportů, kde navzájem soutěží týmy se stejným majitelem. Red Bull si této výhody užívá díky historickým okolnostem a tato skutečnost se stává stále více nežádoucí. Mezinárodní automobilová federace nyní přiznala, že připravuje kroky, které zamezí úzké kooperaci mezi jakkoli „spřízněnými“ celky na roštu.

Dva týmy ve vlastnictví Red Bullu jsou dědictví starých časů, kdy byl problém vůbec najít někoho, kdo by byl ochoten převzít pod svůj patronát alespoň jednu stáj. Tak se Dietrich Mateschitz stal vlastníkem týmů Jaguar a Minardi. Tehdy všem odlehlo, že další tým neskončil na podlaze, dnes je to nežádoucí.

Red Bull si v té době nepotřeboval vytvořit žádné „krytí“ a nemusel předstírat, že Toro Rosso vlastní nějaký prostředník, aby vytvořil alespoň iluzi nezávislosti obou stájí. Postupem času se z toho stala nezanedbatelná výhoda, která vyvolala různé protesty konkurence. Do popředí se toto téma dostalo loni na Velké ceně Singapuru, kdy boxová zeď Racing Bulls povolala k mechanikům Daniela Ricciarda, aby vzal nejrychlejší kolo – a tím pádem i bod – Landu Norrisovi, který v té době bojoval o titul s Maxem Verstappenem.

„To je ale krásný sportovní přístup A-týmu a B-týmu, o kterém jsem si myslel, že není povolen. Ale jo, tohle není poprvé, co jsme něco takového viděli, a pravděpodobně ani poslední,“ řekl po závodě generální ředitel McLarenu Zak Brown.

„Určitě budu klást otázky. V minulosti jsem už o tom mluvil a myslím si, že toto poukazuje na fakt, že se to děje. Neabsolvovali byste kvůli tomu pitstop. Nikomu to nezíská bod, takže celá věc jen ilustruje problém kolem tohoto tématu,“ dodal Brown.

Ten dlouhodobě patří ke kritikům různých aliancí mezi týmy. Ještě v únoru 2024 prohlásil: „Ze zasedání Komise F1 a ze setkání s FIA vám mohu říci, že hlasují pokaždé stejně, dokonce i v případě, kdy by to teoreticky nemělo být v zájmu jednoho z týmů.“

Portál The Race nyní přišel s informací, že Mezinárodní automobilová federace se chystá zasáhnout a zavést postupy, které mají důkladněji oddělit jednotlivé týmy. Zjevně se však nejedná o zásahy, které by znemožnily podobnou pomoc jako v případě Singapuru 2024. Rozhodně to nebudou předpisy, které znemožní jednomu subjektu vlastnit dva týmy.

„FIA pracuje na úpravách pravidel Formule 1 pro rok 2026, která mají za cíl jasněji oddělit A/B-týmy a zabránit tomu, aby profitovaly ze vzájemné spolupráce,“ napsal The Race.

Britský portál následně vysvětluje, že v roce 2026 budeme mít kromě sportovních, technických a finančních i provozní pravidla. Ty budou naprostou novinkou a dojde k jejich oddělení od ustanovení sportovních předpisů, čímž vznikla příležitost k vyřešení některých důležitých otázek.

„The Race se dozvěděl, že se připravuje doplnění ustanovení do provozních pravidel F1, známých jako Sekce F, která se zaměří na přísnější kontrolu rozsahu možných aliancí mezi týmy,“ napsal The Race, který následně citoval vyjádření z rozhovoru se šéfem FIA pro záležitosti monopostů Nikolasem Tombazisem.

„Pracujeme na přesnějším definování, jak mohou týmy – nazvěme je A-týmy a B-týmy – fungovat. Chceme zavést ustanovení, která zamezí týmům s určitým blízkým vztahem, aby si pomáhaly nebo jinak spolupracovaly,“ prohlásil Tombazis.

„Zavádíme pravidla s cílem oddělit počítačové systémy, aby si týmy nemohly sdílet návrhy nebo podobné materiály. Dojde i k fyzickému oddělení a detailnímu definování ustanovení, která bude třeba dodržovat,“ dodal známý inženýr.

V této souvislosti je třeba připomenout, že již existují předpisy, které omezují přenos duševního vlastnictví a limitují přesun personálu před uplynutím určité doby. Tombazis však vidí prostor pro zavedení dalších opatření, která zajistí rovné podmínky pro všechny.

„Existuje množství ustanovení, ale jde o velmi komplikovaný soubor podmínek. V průběhu let jsme se setkávali s různými situacemi a často jsme museli poskytovat objasnění nebo odpovědi. Snažíme se to všechno formalizovat a zařadit do struktury pravidel, abychom zabránili různým hrám mezi týmy. Zároveň chceme ujistit týmy bez jakýchkoli propojení, že ostatní nezískají neférovou výhodu,“ ujistil Tombazis.

Ten však jedním dechem dodal, že úmyslem FIA není zabránit jakýmkoli vztahům nebo propojením mezi dodavateli a zákazníky. „Cílem je umožnit přijetí různých obchodních modelů, jako je například ten mezi Haasem a Ferrari. To umožňuje dosáhnout komerčních zisků a finančních úspor, avšak bez výkonnostní motivace,“ pokračoval jeden z nejmocnějších mužů ve FIA.

„Máme samostatnější týmy i týmy s určitými komerčními vztahy. Nechceme však, aby to určovalo výsledky na trati,“ dodal Tombazis.

Související zprávy

Diskuze