Singapur byl svědkem dominance Norrise, druhý Verstappen dokonale minimalizoval škody
Lando Norris nezaváhal a ze Singapuru si odváží nesmírně důležitých 25 bodů. Britský pilot vedl od startu do cíle a i když si dvakrát nepříjemně potykal se singapurskými zdmi, závod nakonec vyhrál s dominantním náskokem přes dvacet vteřin. Dokonalá minimalizace škod se vydařila druhému Maxi Verstappenovi, třetí skončil Oscar Piastri.
Start proběhl bez kolizí a pořadí v nejlepší čtyřce zůstalo nezměněno. Oscar Piastri se musel protlačovat s Nicem Hülkenbergem, ale udržel se na pátém místě. Skokanem prvního kola se stal Franco Colapinto, který tvrdě zaútočil na týmového kolegu a poskočil až na deváté místo. Landu Norrisovi se v prvním kole podařilo poprvé v kariéře udržet první příčku po startu z pole position, což bylo pro další průběh jeho závodu klíčové.
Čekali jsme, zda McLaren zopakuje loňskou taktiku Carlose Sainze nebo letošní taktiku Charlese Leclerka z Monaka, kteří zpomalili tempo, drželi pole pohromadě a znemožnili jakoukoli příležitost k undercutu. Lando však od úvodu pořádně šlapal na plyn a utekl Verstappenovi z DRS. Třetí Lewis Hamilton startoval na měkkých pneumatikách a už od prvních kol ztrácel, což vyvolalo žádosti čtvrtého George Russella (startoval na středních gumách), aby jeho týmový kolega zvýšil tempo.
Lando Norris od úvodu kontroloval tempo, ale po několika kolech přišla zpráva z boxové zdi, že je čas zvýšit rychlost a s ní i náskok na druhého Verstappena. Britský mladík zareagoval okamžitě a zvýšil rozdíl na pět vteřin. I když se několik pilotů ocitlo mimo pořadí, předjíždění bylo v Singapuru opět téměř nemožné. Ani delší rovinky a čtvrtá DRS zóna nic nezměnily na tom, že na této trati a v těchto podmínkách se těžko předjíždí.
Zastávky v boxech rozčeřily vody
Týmy z konce pole začaly postupně přicházet do boxů. Z jezdců top týmů zamířil k mechanikům jako první na konci 14. kola Carlos Sainz, který po nevydařeném startu zůstal zaseknutý za Júkim Cunodou na dvanáctém místě.
Na konci 18. kola navštívil mechaniky Lewis Hamilton. Ostatní však do boxů nespěchali. Trpělivé zůstalo i Ferrari s Charlesem Leclercem. I když byl monacký závodník pořádně frustrován, tým ho uklidňoval, že nemají jinou možnost. Leclerc zůstal zaseknutý za šestým Hülkenbergem a sedmým Alonsem, ale před pilota Aston Martinu se dostal až ve 26. kole. Byl to jeden z mála předjížděcích manévrů prvního stintu závodu. Leclerc si to zopakoval o tři kola později v souboji s Hülkenbergem a konečně se vysvobodil z DRS vláčku.
Jen pro informaci, Lando Norris měl po 27 kolech náskok 21 vteřin na Maxe Verstappena. Tempo McLarenu v Singapuru bylo zkrátka nepřekonatelné.
Ve 28. kole zamířil k mechanikům George Russell, ve 29. kole následoval Pérez, ve 30. kole Verstappen. V té době hlásil Lando Norris, že se dotkl zdi a možná má poškozené přední křídlo. Nebylo, tým ho povolal do boxů a pouze mu přezul pneumatiky.
Na konci 36. kola zamířil k mechanikům konečně i Leclerc, který se udržel před Hülkenbergem a začal znovu stíhat Alonsa (měl o 12 kol starší gumy) a Sainze. Ve 38. kole ho následoval i Piastri, čímž se zkompletovaly zastávky v boxech. Strategie se rozdělily. Oscar měl o 21 kol čerstvější pneumatiky než Hamilton a o 11 kol čerstvější než Russell.
Závěr přinesl ofenzivu Leclerca a Piastriho
Čekala nás závěrečná třetina závodu. Lando Norris měl v čele obrovský náskok a jeho vítězství se zdálo být jisté. Max Verstappen se zdál být dobře zajištěný na druhém místě. Bojovalo se tak v podstatě jen o třetí místo, po kterém velmi toužil Oscar Piastri na mocném McLarenu. Australan ve 40. kole předjel Hamiltona a začal honit tehdy třetího Russella.
Ve stejné době se Charles Leclerc probojoval přes Fernanda Alonsa. V tomto případě mu to netrvalo 26 kol jako v prvním stintu a dokázal to relativně snadno. Před ním se objevil šestý Carlos Sainz na ještě starších gumách než Alonso, takže Ferrari vydalo pokyn k výměně pozic a Sainz předal šesté místo bez boje. Před Charlesem nyní stál náročný úkol zdolat pátého Hamiltona a také čtvrtého Russella.
Šestnáct kol před koncem se Piastri dostal před Russella na třetí místo. Pilot Mercedesu se pokusil o obranu, ale v té době už si asi uvědomoval, že větší hrozbou je pro něj pilot Ferrari Charles Leclerc. Monačan létal a stahoval Hamiltona o více než dvě vteřiny na kolo.
Třináct kol před koncem se Leclerc dotáhl na Hamiltona a s pilotem Mercedesu udělal v podstatě krátký proces. To byly další dva body pro Ferrari, další dva ležely osm vteřin před Charlesem a držel je George Russell.
Charles se pět kol před koncem dostal do DRS dosahu za pilotem Mercedesu. Pro Leclerca to však nebylo jednoduché. Rozdíl ve věku pneumatik činil jen devět kol a Charles z nich vzal nemálo energie při své honičce za piloty Mercedesu. Jezdec Ferrari se tak nakonec musel spokojit s pátým místem.
Závod vyhrál Lando Norris dominantním způsobem a s obrovským náskokem přes dvacet vteřin před druhým Maxem Verstappenem. Landovi trochu pokazil radost v úplném závěru Daniel Ricciardo, který přezul na softy a uzmul mu nejrychlejší kolo – a s ním i první grand slam v kariéře – v závodě, který může být poslední v Australanově kariéře. Třetí místo obsadil Oscar Piastri a McLaren získal na Red Bull další obrovské množství bodů.
Čtvrté místo nakonec uhájil George Russell před pátým Charlesem Leclercem. Monacký závodník má za sebou pořádně frustrující víkend, ale po nepovedené kvalifikaci vytěžil z nedělního závodu naprosté maximum. Šesté místo obsadil Lewis Hamilton, sedmé Carlos Sainz, osmé Fernando Alonso, deváté Nico Hülkenberg a bodovanou desítku uzavřel po dalším hororovém víkendu Sergio Pérez.
Čestnou zmínku si zaslouží i jedenáctý Franco Colapinto, který při své nečekané premiéře nepřestává ohromovat. Argentinský mladík to měl v prvním stintu dobře rozjeté na body, ale na Péreze nakonec ztratil 1,6 vteřiny.
Nyní nás čeká dlouhá podzimní přestávka. Další závod je na programu 20. října v americkém Austinu.
Závod - GP Singapuru 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 1:40:52,571 | 62 | 1. | 1:34,925 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | +20,945 | 62 | 2. | 1:35,967 | 18 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | +41,823 | 62 | 5. | 1:35,745 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +1:01,040 | 62 | 4. | 1:37,047 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +1:02,430 | 62 | 9. | 1:35,371 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1:25,248 | 62 | 3. | 1:37,393 | 8 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | +1:36,039 | 62 | 10. | 1:36,561 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1 kolo | 61 | 7. | 1:37,741 | 4 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | +1 kolo | 61 | 6. | 1:37,470 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | +1 kolo | 61 | 13. | 1:37,477 | 1 |
11. | Franco Colapinto | Williams | +1 kolo | 61 | 12. | 1:37,262 | |
12. | Júki Cunoda | RB | +1 kolo | 61 | 8. | 1:36,393 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | +1 kolo | 61 | 15. | 1:37,964 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | +1 kolo | 61 | 17. | 1:37,851 | |
15. | Kuan-jü Čou | Stake | +1 kolo | 61 | 20. | 1:37,461 | |
16. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 61 | 19. | 1:37,524 | |
17. | Pierre Gasly | Alpine | +1 kolo | 61 | 18. | 1:36,927 | |
18. | Daniel Ricciardo | RB | +1 kolo | 61 | 16. | 1:34,486 | |
- | Kevin Magnussen | Haas | nedojel | 57 | 14. | 1:37,425 | |
- | Alex Albon | Williams | nedojel | 15 | 11. | 1:36,888 |
Live
- Štítky
- GP Singapuru 2024