logo F1zpravy.czF1online.sk

Jak vnímá Verstappenův trest komisař FIA Johnny Herbert?

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 17:29

K penalizaci pro Maxe Verstappena za použití nevhodného jazyka v Silverstonu se už vyjádřil snad každý. Až dosud jsme však neslyšeli vysvětlení z řad těch nejpovolanějších. Nakonec promluvil Johnny Herbert, který byl jedním ze čtveřice singapurských komisařů a spolurozhodoval o tom, jaký trest dostal nizozemský pilot.

Všechno se seběhlo překvapivě rychle. Prezident FIA Mohamed bin Sulajem se před médii rozpovídal o tom, jak se mu hnusí nadávání a že piloti F1 mají být lepší než rapeři, kteří bez vulgarismů nevydrží ani minutu. Neuplynul ani týden a z Maxe Verstappena se stal exemplární příklad, co se stane, když někdo půjde proti tomuto rozhodnutí.

Podle Johnnyho Herberta Verstappenův trest přímo nesouvisel s bin Sulajemovými nejnovějšími vyjádřeními, ale prozradil, jak to on vnímal z pozice komisařů. „Na tiskové konferenci v Singapuru Max své auto označil slovem na ‚F‘,“ řekl pro CasinoHawks. „Tiskové konference jsou vysílány po celém světě a nadává se na nich častěji než kdykoli předtím. Tisková konference k tomu není vhodné místo.“

„Někteří novináři říkali, že sport se snaží z jezdců udělat roboty. Tak to není. Jsou jen žádáni o to, aby nenadávali, což je podle mě správná věc. Většina jezdců nenadává,“ konstatoval bývalý závodník. „Incident byl nahlášen nám jako komisařům. S Maxem jsme měli asi 20 minut nebo půl hodiny dobrý a otevřený rozhovor. Byla to náročná situace. Na jeho tváři jste mohli vidět, že byl dost rozzlobený. Když však odcházel, působil, že ho uklidnil celý proces a to, proč byl tam. Nás jako komisaře z toho neobviňoval.“

Když se Verstappen dostal před novináře, skutečně komisaře z ničeho neobviňoval. Podle něj byli chápaví, ale museli se držet pravidel a zřejmě i „příkazů shora“. Pilot Red Bullu byl však připraven poslat vzkaz těm nejvýše postaveným.

„Následně se z toho udělalo velké téma, protože na tiskové konferenci odpověděl jednoslovně a venku v padoku si zorganizoval vlastní improvizovanou tiskovku. Ukázala se Maxova rebelistická povaha. Já miluji tuto jeho stránku, Maxe dělá Maxem, je to jeho upřímný a přímý charakter,“ řekl Herbert, ale jedním dechem dodal: „Na všechno je ten správný čas a místo. Já osobně si myslím, že se nadává příliš. Nechci, aby můj pětiletý vnuk poslouchal takový jazyk.“

Není známo, zda pětiletý vnuk Johnnyho Herberta ve volném čase sleduje přímé přenosy z tiskových konferencí, ale pokud ano, tak Formuli 1 roste velmi zanícená generace fanoušků. A sleduje-li jen závody, tak Herbert ve skutečnosti může být klidný; FOM každé nevhodné slovo cenzuruje.

Piloti jsou soudržnější než kdysi

Herbert se nakonec vrátil i k jezdeckému „odboji“, který se vytvořil po udělení Verstappenova trestu. I zde sehrálo svou roli několik faktorů. „Existuje kodex FIA o používání vulgárního jazyka. Týden předtím prezident FIA Mohamed bin Sulajem mluvil o nadávání a řekl, že jezdci F1 by neměli nadávat, že nejsou rapeři. Jezdci to nepřijali moc dobře a postavili se proti, zejména Lewis měl pocit, že to byla rasistická urážka.“

„Piloti z toho neměli radost. Všichni se postavili k Maxovi. Všiml jsem si, že jsou mnohem soudržnější, než jsem viděl za celá léta. Na různá témata mají mnohem vyhraněnější názory,“ míní sportovní komisař FIA.

Nyní však stojí tváří v tvář prezidentovi FIA. „Bin Sulajem chce vykynožit nadávání. V zápalu boje během závodu to není zcela možné, když se z vás derou emoce. Já doufám, že v této věci nadávání jezdců převládne zdravý rozum — piloti a FIA musí pracovat společně. Je to třeba pochopit. Vím, že prezident FIA nemá radost z vulgarismů.“

„Jezdci chápou, že nadávání na tiskové konferenci není správné,“ pokračuje. „Jen se to celé nabalilo. Začalo to prezidentovou poznámkou o raperech, která se některým zdála být urážlivá, a pokračovalo to Maxem, který byl v Singapuru odvlečen před komisaře.“

Komisaři vybrali vhodnější trest než pokutu

Je však možné, že kdyby Verstappen dostal jen finanční trest, jak tomu bylo v případě jeho předchůdců, na celou věc by se už druhý den zapomnělo. Proč tato změna a veřejně prospěšné práce ve prospěch FIA? „Z pozice komisařů máme celou škálu nástrojů, jak jezdce potrestat. My jsme tady k tomu, abychom aplikovali pravidla a společně přijali rozhodnutí. Mohli jsme mu udělit pokutu, ale měli jsme pocit, že by bylo prospěšnější, kdybychom mu dali udělat něco sociálně zodpovědného. Je na Maxovi a na FIA, co to přesně bude.“

Vedení Asociace jezdců velkých cen (GPDA) avizovalo, že zváží další postup a dojde-li ke shodě, celou věc probere přímo s FIA. Johnny Herbert prozradil, že k jednomu setkání již došlo.

„Pak jsme měli setkání s jezdci, na kterém minimálně jeden pilot, kterého nebudu jmenovat, jasně vyjádřil svůj názor, že nadávání je nepřijatelné. Na světě je mnoho dětí, které tento sport milují a jezdce zbožňují. Piloti by měli chápat, že jsou vzory. Přijali jsme rozhodnutí, že je vinný. Nyní je to mezi Maxem a FIA, aby se dohodli, jak bude tato sankce vypadat. Tato část už není v našich rukou,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze