logo F1zpravy.czF1online.sk

Bearmana v pátek vychválil i Hülkenberg: Já jsem jako devatenáctiletý rozhodně nebyl připraven

Oliver Bearman
© X/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala14. 9. 2024

Ollieho Bearmana čeká jeho druhá velká cena v kariéře. V Haasu zaskakuje za “vykartovaného” Kevina Magnussena a zatím svého zaměstnavatele úspěšně utvrzuje v tom, že se rozhodl správně, když ho jmenoval hlavním jezdcem na sezónu 2025. Svou jízdou zaujal také Nica Hülkenberga či šéfa Mercedesu Tota Wolffa.

Okruh v Ázerbájdžánu je velmi nevyzpytatelný. Na trati je málo gripu a bariéry jsou nebezpečně blízko. Oliver Bearman to ale zatím zvládá jako ostřílený profík. V pátek se vyhnul problémům a dokázal stíhat i mnohem zkušenějšího kolegu, který je téměř dvakrát tak starý jako on sám.

Od Nica Hülkenberga si proto vysloužil pochvalu. „Pokud mám být upřímný, i jsem to čekal. Dnes odvedl velmi slušnou práci,“ okomentoval Bearmanův vyzrálý výkon. „V první řadě neudělal žádné chyby, bylo to velmi čisté. Je dobře připravený a mohli jste na něm vidět, že městské okruhy má rád. Dařilo se mu zde i loni ve Formuli 2, no a dnes na tom stavěl, v autě se cítil komfortněji a šel na to krok po kroku, kolo po kole.“

Když ve Formuli 1 začínal Hulk, bylo Olliemu Bearmanovi čtyři roky. Porovnávat svůj debut s Bearmanovým však nechtěl. „Časy se změnily, teď už je jiná dekáda, ale takový je trend. Do Formule 1 se jezdci dostávají stále mladší. Když si vzpomenu na časy, kdy mi bylo devatenáct, tak jsem asi jen začínal ve Formuli BMW. Ani zdaleka jsem nebyl připraven na Formuli 1. Časy se však mění a někteří jsou zkrátka připraveni dříve než jiní.“

Bearmanova jízda zaujala také šéfa Mercedesu Tota Wolffa, který ji hodnotil v rozhovoru pro Sky Sports. „Byla neskutečně dobrá,“ uvedl na margo juniora z akademie Ferrari. „Na jedno kolo byl téměř rychlejší, ale nakonec stejně rychlý jako Nico. To je dobrý vzkaz. A za předpokladu, že při dlouhých jízdách měli stejně těžká auta, byl rychlejší.“

Vídeňan však připomíná, že rozhodovat se bude v sobotu. „Tohle ještě nic neznamená. Hülkenberg má zkušenosti a když přijde na lámání chleba, tak přidá.“

V prvním tréninku byla trať v žalostném stavu

Není až takovým překvapením, že v pátek jsme viděli dvě nehody a množství výletů mimo trať. Doplatil na to například druhý nováček v poli Franco Colapinto, ale také několik zkušených jezdců.

„Ráno byla trať v žalostném stavu,“ zhodnotil Hülkenberg. „Bylo to, jako by pršelo! Za auty byl koudel prachu. Potřebujeme takové ty zahradní fukary, abychom alespoň nájezdy do zatáček a apexy trochu vyčistili,“ odkazuje organizátorům.

Na margo německého pilota ještě poznamenejme, že kvalifikační simulace mu mohla vyjít i lépe. Svůj úvodní pokus přerušil hned za první zatáčkou, ve které to netrefil optimálně. „Svůj nejlepší čas jsem zajel až ve třetím kole, takže stále máme potenciál se zlepšit.“

Bearmana podmínky zaskočily

Pirelli už před víkendem avizovalo, že evoluce trati bude patřit mezi nejvýraznější v kalendáři. Potvrdilo se to. „Ráno to bylo strašně špatné. Zůstal jsem dost šokován z toho, v jakém špatném stavu byl celý okruh,“ prozradil Oliver Bearman, který je opět o zkušenost bohatší. „Ohromilo mě, jak se to mezi tréninky změní. Obvykle s Haasem odjedu jen první trénink, takže bylo fajn odjet dva tréninky v jeden den.“

V rozhovoru pro F1TV uvedl, že druhý trénink byl „nejlepší v mém životě“. „Odjet plnohodnotný pátek bylo super. Postupovat krok po kroku a v ničem se nespěchat. Jsem spokojen s tím, jak to probíhalo i jak to skončilo. V autě jsem měl sebevědomí, což je na takové trati velmi důležité.“

Jindy musí Bearman skákat z jednoho monopostu do druhého, ale teď nebylo nutné měnit styl jízdy, a všechno mohl vložit do příprav s Haasem. „Obvykle skáču mezi F1 a F2, takže je fajn se koncentrovat na jednu věc, vložit do ní veškerou energii a věnovat jí celou svou pozornost.“

Nakonec z toho bylo desáté místo, což značí, že Haas by mohl bojovat o body. Nesmíme však zapomenout například na to, že Lando Norris nepřidal relevantní čas na měkkých pneumatikách a zřejmě i Fernando Alonso se posune výše, když Aston Martin přestane experimentovat s nastaveními.

Bearman nechtěl předbíhat a dávat si za cíl postup do Q3. „Myslím si, že na to je ještě brzy. Mým cílem je, abych mohl být na svůj výkon pyšný. Dosáhnu toho tak, že se budu zlepšovat a dostanu se na úroveň, na kterou jsem podle mě schopen se dostat, a také, že to proběhne čistě. Čistá sobota bude důležitá.“

Pokud se mu podaří doladit svoji techniku ​​jízdy například ve dvanácté zatáčce, může být z toho dobrý výsledek. „To byla jedna z mých slabin, zejména během jízd s malým množstvím paliva. Byla to jedna z mých slabých zatáček a dlouho jsem tomu docela nerozuměl, dokud jsem odpoledne neabsolvoval stint na softech. Zvládl jsem to, ale chvíli mi to trvalo.“

Související zprávy

Diskuze