logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes: S dnešními znalostmi bychom zprovoznili i bezbočnicový koncept

Bočnice Mercedesu
© Twitter/Albert Fabrega
Milan Kubala
Milan Kubala13. 8. 2024

Celá Formule 1 s údivem sledovala, když Mercedes vytáhl z garáže monopost prakticky bez bočnic. Počáteční nadšení však velmi rychle opadlo. Ukázalo se, že Mercedes se svým monopostem neuměl pracovat a byl nucen se vydat jinou cestou. Jeho bočnice se začaly podobat řešení ostatních, ale nebyla to tato změna, která Mercedesu tak výrazně pomohla.

Inženýři se za poslední tři roky naučili nesmírně mnoho o přísavném efektu. Mercedes zjistil, jak minimalizovat poskakování, které jej doprovázelo v posledních dvou letech. Zdálo se, že na vině je bezbočnicový koncept, protože bočnice byly z vizuální stránky největším rozdílem v porovnání s Ferrari či Red Bullem.

Mercedes však už tehdy vysvětloval, že bočnice nejsou kořenem všech problémů. Na to bychom se prý v monopostu museli začít vrtat hlouběji. Šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin to nově potvrzuje slovy, že kdyby měl Mercedes se současnými znalostmi opět nasadit „nulové“ bočnice, dokázal by s nimi pracovat.

„Ano, v tom smyslu, že by tým věděl všechno, co ví teď, a měl by možnost se vrátit v čase do roku 2021 a zkusit to ještě jednou. Takový tým by měl nejrychlejší auto, protože každá stáj si musela projít strmou křivkou učení. V tomto smyslu bychom to s bočnicemi dokázali udělat tak, aby to fungovalo,“ řekl Andrew Shovlin během VC Belgie, kterou nakonec jeho tým vyhrál.

S dnešními znalostmi by Mercedes v roce 2022 vyhrával, ale zřejmě by si časem stejně uvědomil, že bezbočnicový koncept není optimální. „Poskytly by bočnice stejný výkon jako současná konstrukce auta? Možná ne, ale bočnice nebyly tou nejdůležitější věcí, která s naším autem nebyla v pořádku.“

„Našli se na něm další problémy. Kdybychom mohli napravit dvě z nich, bočnice by zřejmě na tomto seznamu chyběly. Nicméně současné řešení nabízí jasně lepší výkon,“ uznal britský inženýr.

Mercedes v uplynulých sezónách pravidelně přicházel s balíčky vylepšení a ubezpečoval, že už všemu rozumí. Až v této sezóně však přišel balíček, který stříbrným šípům pomohl do takové míry, že dokážou bojovat o vítězství.

Shovlin přiznává, že na technickém oddělení si často nebyli jisti výsledky. „Vždy do jisté míry půjde o metodu pokus-omyl, protože monoposty Formule 1 jsou předmětem výzkumu a ne každý výzkum se ukáže jako správný. Stavíte to na teoriích, podle kterých funguje aerodynamika, pneumatiky a, co je důležité z hlediska dynamiky auta, neustále se snažíte upravit své modely tak, aby lépe odrážely chování auta na trati.“

„Myslím si tedy, že do jisté míry to vždy bylo o metodě pokus-omyl. My jsme měli problém s tím, že nás postihly problémy, se kterými jsme dostatečně nepočítali. To byla jedna velká výzva, ale pokud se podíváte na to, jak se v této chvíli mění výkonnost monopostů, je evidentní, že nikdo ještě nerozumí všemu, co o současné generaci aut můžete vědět,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze