logo F1zpravy.czF1online.sk

Týmy čeká další výzva: Kdo se popálí na novém asfaltu v Monze?

Rekonštrukcia okruhu v Monze
© X/Autodromo Nazionale Monza
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2024

Okruh v Monze si od uplynulé sezóny prošel několika změnami. Některé jsou z jezdeckého pohledu spíše kosmetické, jiné mohou promíchat pořadí ve startovním poli. Na pozoru by se měl mít zejména Mercedes, který může popálit nový asfaltový povrch.

Chrám rychlosti v Monze prošel modernizací. V rámci přestavby některých částí infrastruktury v celkové hodnotě 21 milionů eur byly zdemolovány tři nadchody a nahrazeny podchody, na výjezdu z Parabolicy (nově Curva Alboreto podle italského závodníka Michela Alboreta) byl vybudován nový tunel. Podél okruhu byl již nainstalován nový drenážní systém, v každé zatáčce byly vyměněny obrubníky a první šikana byla rozšířena.

Týmy ovšem může nejvíce potrápit další změna: kompletní přeasfaltování okruhu. Inženýři Pirelli už v srpnu zavítali na okruh, aby sesbírali údaje o novém povrchu, a zjistili zajímavé skutečnosti.

Nový asfalt je o poznání tmavší než ten starý, díky čemuž dokáže lépe zachytávat teplo. To by mohlo mít o víkendu velký vliv na práci s pneumatikami, zejména vzhledem k tomu, že během všech tří dnů má být slunečno a teploty budou šplhat až k 34 °C.

Pirelli ve svém přehledu před VC Itálie píše: „Jak je to obvyklé v případě nového asfaltu, povrch je hladší než dříve a tmavší. Tento druhý faktor bude mít vliv na teplotu trati. Pokud bude svítit slunce, může dosáhnout vyšší teploty než loni, a sice hodnoty až nad 50 °C. Z teoretického hlediska by měl nový asfalt nabídnout lepší grip, což bude mít vliv na výkon pneumatik a jejich teplotní operační okno.“

Týmy tak v Monze budou bojovat s tím, aby nepřehřály své pneumatiky. Týká se to především zadních gum, protože stabilita a trakce na výjezdech ze šikan jsou na tradičním okruhu klíčové pro dosažení konkurenceschopných časů na kolo. Pirelli navíc přináší nejměkčí směsi z nabídky C3, C4 a C5, které jsme viděli v Monaku.

To vše nejsou vůbec dobré zprávy pro Mercedes, jehož monopost dokážou rozhodit i párstupňové rozdíly a kterému se více daří v chladnějších podmínkách. I v uplynulých týdnech jsme viděli, že stříbrné šípy byly v lepší formě na chladných akcích jako VC Kanady nebo VC Velké Británie, zatímco ve Španělsku, Rakousku a Maďarsku bojovaly s přehříváním gum.

Andrew Shovlin před letní přestávkou upozorňoval na to, že Mercedes se musí zlepšit z hlediska managementu teplot pneumatik. „Na okruzích, jako je Silverstone, jsme měli velmi stabilní zadek auta. V Rakousku a v Budapešti nám tato stabilita chyběla. To vše souvisí se skutečností, že pneumatiky dostáváme na vyšší teploty než ostatní.“

„Víme, že toto je oblast, na které potřebujeme pracovat. Máme plán, jak to udělat, ale toto není ten typ problému, který byste dokázali odstranit nasazením jednoho balíčku vylepšení. Bude to výsledkem většího množství vývojových kroků, abychom to dostali pod kontrolu,“ žádá o trpělivost šéf traťových inženýrů Mercedesu.

V Monze se však nespokojili s obyčejným přeasfaltováním okruhu. Po celé délce bylo vyměněno i podloží tratě, takže v zatáčkách mohlo dojít i ke změnám jejich sklonu. Týmům se v důsledku toho těžko předpovídá, komu vlastně přestavba okruhu pomůže.

„Největší výzvou v Monze budou změny okruhu; přeasfaltování, výměna obrubníků a změny sklonu tratě,“ zdůraznil šéf Haasu Ajao Komacu. „Myslím si, že letos budou jiné požadavky na nastavení, aby auto dobře projíždělo obrubníky.“

Carlos Sainz upozornil: „Trať byla přeasfaltována, takže nás čeká úplně jiná Monza, než jakou jsme ji znali v posledních letech.“

Související zprávy

Diskuze