Gene Haas už nedotuje svůj tým. Stáj se stala finančně soběstačnou, prohlásil Komacu

Malé týmy jsou ve Formuli 1 vždy dobrým měřítkem ekonomické situace. Mnozí mají dodnes v živé paměti slova zástupců týmů jako Jaguar či Force India, kteří kritizovali vedení Bernieho Ecclestona. Ten podle jejich slov nikdy nevytvořil prostředí, které by přálo malým týmům. Dnes se však zdá, že pod vedením Liberty Media se tato slabina odstranila.
Tým Haas se v průběhu celé své existence snažil co nejvíce ulehčit majiteli Genemu Haasovi. Ten svůj tým vždy dotoval z vlastních peněz. Samozřejmě, Formule 1 se pro jeho firmy stala užitečným marketingovým nástrojem, ale vždy je to otázka jednotlivých plusů a minusů.
Snaha ulehčit majiteli vedla k několika nevydařeným obchodům – například s Rich Energy či ruským miliardářem Dmitrijem Mazepinem –, ale s přispěním rozpočtového stropu a pod vedením Liberty Media se Haasu podařilo něco nevídaného. Nejmenší tým na startovním roštu je nejen užitečným marketingovým nástrojem pro svého majitele, ale dnes dokonce generuje zisk!
„V letošním roce je to poprvé, co Gene nemusel investovat do firmy vlastní peníze,“ řekl médiím šéf stáje Ajao Komacu, který k tomu přidal ještě jednu skvělou zprávu. „Naplnili jsme rozpočtový strop a letos jej využijeme na maximum. Čeká nás tedy odlišná výzva a musíme si dát pozor, že zůstaneme pod stropem.“
„Je skvělé, že jsme se konečně dostali do tohoto bodu, ale pokud jde o naše mentální nastavení, to se nemění. Musíme však změnit nastavení všech na trati a naši lidé si musí uvědomit, co je považováno za přijatelné, a co musí být cílem našeho úsilí,“ připomíná Komacu.
„V souvislosti s rozpočtem se však naše situace změní. Dříve jsme byli pod stropem a když jsme měli nějaké peníze, mohli jsme je bez starostí utratit. Nyní se musíme ujistit, že zůstaneme pod rozpočtovým stropem. Nastavení je odlišné, ale když chcete být konkurenceschopní, tohle je nezbytné minimum,“ uvedl šéf Haasu.
Tento tým přitom v posledním roce provedl několik zásadních změn. Uzavřel technickou spolupráci s Toyotou, staví nový simulátor a poprvé testoval se starým monopostem. Po velmi dobré minulé sezóně se zdá, že americká stáj se dostala na vrchol svých sil.
„Konečně máme pocit, že jsme si zaškrtli několik kolonek. Začali jsme testy se starým monopostem, naplnili jsme rozpočtový strop a jsme v zisku. S penězi za umístění v loňském roce, příspěvky od sponzorů atd. už Gene nemusí investovat vlastní peníze, což se stalo vůbec poprvé,“ zopakoval Komacu.
Přesto zůstává Haas nejmenším týmem na roštu. S asi 330 zaměstnanci možná naplnil rozpočtový strop, ale je to právě neprovozní část výdajů – nespadající do rozpočtového stropu –, jejíž optimalizace pomáhá udržovat převahu větších týmů. Haas proto potřebuje více, ale je skvělé, že tým je životaschopný, udržitelný a ještě k tomu patřil ve středu pole k nejlepším.
Haas také ukazuje, v čem jsou finanční pravidla zajímavá. Teoreticky má stejný rozpočet jako Ferrari, které zaměstnává minimálně třikrát více lidí. Je proto jasné, že za některé položky musí utrácet více. I když to možná zní paradoxně, právě nákup dílů z externích zdrojů tým stojí více, protože podle pravidel se rozpočet stáje úměrně snižuje podle počtu dílů, které si Haas nevyrábí sám. Komacu však trvá na tom, že obchodní model jeho týmu je nejlepší.
„Je očividné, kde ztrácíme nejvíce – vysunuté pracoviště v Maranellu, díly od externích dodavatelů atd. Loni jsme však provedli určitá vylepšení a budeme v tom pokračovat i v tomto roce. Musíme být efektivnější,“ konstatuje japonský inženýr.
„Všechny rozpočtové položky za tyto díly jsou dané. V současnosti je však stále nejlepší model ten náš – i s poklesem rozpočtu za díly z externích zdrojů nebo našimi menšími možnostmi a zdroji. Je však mnohem lepší přijít o tyto dodatečné finance pod rozpočtovým stropem a koupit komponenty od Ferrari. Nemyslím si, že tato stránka našeho obchodního modelu je nějaký problém,“ dodal Komacu.
- Štítky
- Ajao Komacu
- Haas