logo F1zpravy.czF1online.sk

Haas odjel první kilometry v Silverstonu, na internet unikly záběry auta

Esteban Ocon a Ollie Bearman
© X/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala16. 2. 2025

Filmovací dny jsou v kurzu. Haas si pro absolvování svých prvních kilometrů vybral neděli a okruh v Silverstonu, kde Esteban Ocon prověřil nový monopost VF-45. Testy měly být soukromé, ale na sociálních sítích se už objevily první záběry.

Haas v neděli na svých sociálních sítích odhalil, jak budou vypadat letošní kombinézy Estebana Ocona a Ollieho Bearmana. Nezamýšlel však, že se na nich objeví i záběry jeho auta s upravenými bočnicemi, bazukami nad motorem či novým výřezem mezi hlavní klapkou a koncovou lištou zadního křídla.

Jak se však ukázalo, jízdy neproběhly zcela bez problémů. Na jedné z fotografií, které vznikly z nedalekého hotelu Hilton naproti boxové uličce, monopostu chyběla karoserie na pravé straně bočnic.

Tento záběr nám však zároveň definitivně potvrdil, že Haas se bude držet starého-známého řešení předních závěsů Ferrari s tažnou vzpěrou, přestože Scuderia se před touto sezónou rozhodla přejít na zavěšení s tlačnou vzpěrou.

Tým pod vedením Ajaa Komaca věří, že zachování ověřeného řešení předních závěsů usnadní inženýrům práci po stránce aerodynamiky. „Tohle je důležitý bod, protože dosud ve všech devíti sezónách jsme vždy sáhli po nejnovějších dodávkách Ferrari, ale ne proto, že by to byla informovaná volba, ale protože to bylo nejbezpečnější a nejsnazší řešení,“ vysvětloval, proč Haas ještě nikdy neodmítl nové závěsy.

Vzápětí pokračoval na margo toho, co stáj vedlo ke změně: „Není to tak, že bychom chtěli někomu něco dokázat, ale Andrea [de Zordo, technický ředitel týmu], Davide [Paganelli, šéf aerodynamiky] a Damien [Brayshaw, výkonnostní ředitel] za mnou přišli a řekli, že toto je správné rozhodnutí. Na toto téma se bavili v posledních pár sezónách, ale ještě nikdy jsme si nepřenesli staré zavěšení.“

„Pak se však na to podívali pořádně a zvážili: OK, koupíme-li zavěšení Ferrari na rok 2025, kdy budeme mít k dispozici všechny informace a co to bude znamenat z hlediska zásahu do aerodynamiky? Platí totiž, že nejspíš vás to zasáhne, pak se musíte z toho dostat. Porovnali jsme si tedy, jaký potenciál nám to může přinést, a jaký bude přínos, pokud nebudeme muset pozastavit vývoj, protože si přední zavěšení přeneseme,“ ozřejmil myšlenkové pochody ve stáji.

„Vypracovali proto studii a jejím závěrem je, že bychom si ho měli přenést. Měli jsme tedy sebevědomí rozhodnout se takto, zatímco v minulosti nám toto sebevědomí chybělo,“ doplnil Komacu.

I když Haas nesáhl po nejnovějších předních závěsech, v zadní části auta najdeme stejnou převodovku a uspořádání závěsů jako na letošním Ferrari.

Monopost Haasu jsme viděli také v nových barvách, které se liší od loňského lakování auta. Zatím netušíme, zda se jedná o speciální testovací lakování, nebo jde o letošní „ošacení“, které uvidíme i v úterý na společném představení.

Související zprávy

Diskuze