logo F1zpravy.czF1online.sk

Kauza Bearmanova kola odhalila nebezpečný nedostatek systémů

Oliver Bearman
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:33

Na start druhé části kvalifikace jsme čekali dlouhé minuty. Důvodem však nebylo jen odstraňování následků nehody Franca Colapinta, ale i zkoumání posledního kola Olivera Bearmana z Q1. Haas byl skálopevně přesvědčen o tom, že jeho kolo se mělo počítat a Bearman měl postoupit do Q2, ale FIA nesouhlasí. Tento spor má však ještě jedno podružné zjištění; podařilo se odhalit jeden vážný nedostatek systémů.

Oliver Bearman se blížil k cílové čáře ve chvíli, kdy FIA vyvěsila červenou vlajku. Z palubního pohledu však bylo velmi těžké posoudit, zda to britský jezdec stihl. Před ním sice svítila červená světla, ale ta signalizovala šachovnicovou vlajku. Až na levé straně si můžeme všimnout blikajícího červeného panelu, který ve skutečnosti jezdce informoval o červené vlajce — když začal blikat, Bearman byl už dávno za cílovou čárou.

„Na volantu se nám zobrazí červené světlo,“ říká Ollie Bearman o kontrolce, která taktéž dává jezdci informaci o přerušení jízd. „V mém případě se rozsvítila až poměrně pozdě po přechodu cílovou čárou. Z palubních záběrů bylo jasné, že když jsem přešel cílovou čárou, tak nebyla zobrazena červená vlajka.“

„Podle mě je tedy absolutně nespravedlivé, že mi vymazali kolo. Mám pocit, že když už přijmou nějaké rozhodnutí, i když je nesprávné a očividně nesprávné, tak ho už nezvrátí. To se mi zdá být trochu tvrdé,“ povzdechl si závodník americké stáje.

I šéf Haasu Ajao Komacu byl přesvědčen o tom, že jeho tým byl v právu. „Podle nás máme ohromující důkazy, podle kterých měl daný čas platit. Taková je naše pozice, ale transparentně se o tom chceme pobavit s komisaři.“

FIA nakonec vydala oficiální stanovisko, ve kterém vysvětlila, že ve skutečnosti to Oliver Bearman nestihl. Podle oficiálního systému FIA byla červená vlajka vyvěšena 17,6 sekundy po 16:32 hod. Oliver Bearman však přeťal cílovou čáru až o tři sekundy později, a sice 20,9 sekundy po 16:32 hod.

K chybnému posouzení tedy sice nedošlo, ale ukázalo se, že FIA má ve svých systémech vážný nedostatek. Pokud byla červená vlajka vyvěšena tři sekundy před Bearmanovým průjezdem přes cílovou čáru, tak potom červené světelné panely se rozsvítily s přibližně pětisekundovým zpožděním.

Těchto pět sekund může být v případě vážné nehody rozhodujících. Aby piloti věděli co nejdříve o potenciálním nebezpečí a například v nepřehledném úseku nevrazili do monopostu stojícího na trati, červené panely by měly začít svítit v ideálním případě okamžitě. FIA čeká práce.

Související zprávy

Diskuze