logo F1zpravy.czF1online.sk

Dámy, nástup! Závodní tým Haasu má novou strukturu a chce řešit „největší slabinu“

Kevin Magnussen v boxoch
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 15:28

Zimní přestávka je ve Formuli 1 ideálním obdobím pro personální změny. Během „volných“ měsíců dostanou noví zaměstnanci, případně lidé na nových postech, příležitost sžít se s prostředím a úkoly. Po roce ve funkci šéfa sáhl k personálním změnám i boss Haasu Ajao Komacu, kterému se ani trochu nezamlouvala strategická rozhodnutí jeho týmu během minulé sezóny.

Malé týmy to budou mít při zastávkách v boxech a strategických rozhodnutích vždy o něco náročnější. Nemají totiž k dispozici dostatek zaměstnanců, aby pracovní úkoly a analýzu dat rozdělily mezi dostatečný počet lidí. Japonský inženýr si přesto myslí, že Haas si v tomto směru může počínat mnohem lépe.

Americký tým se před startem sezóny rozhodl pro zásadní změny ve svém závodním týmu na trati. V první řadě Haas nebude mít v této sezóně jen nové piloty, ale také nové závodní inženýry. Laura Muellerová se stane první závodní inženýrkou v historii Formule 1 a povede Estebana Ocona, Ronan O’Hare bude doprovázet Olivera Bearmana při jeho nováčkovské sezóně.

Ženský element je přítomen i v dalších změnách na boxové zdi. Komacu v rámci změn jmenoval i prvního hlavního stratéga v historii stáje – lépe řečeno strategičku – a od nové sezóny bude rozhodovat o zastávkách v boxech Carine Cridelichová. Ta se připojí k Haasu 1. března z týmu Racing Bulls.

Možná ještě důležitější změnou je jmenování nového hlavního závodního inženýra. Do týmu přichází Francesco Nenci, který dříve působil v Toyotě, Sauberu a Marussii. Tuto roli pod Güntherem Steinerem zastával současný šéf Ajao Komacu a po jeho loňském jmenování do funkce šéfa celé stáje zůstala neobsazená.

Haas opustila i jedna z jeho nejznámějších tváří, manažer stáje Peter Crolla. Ten byl jedním ze tří lidí, kteří s Komacem a Steinerem seděli na maličké třímístné boxové zdi amerického týmu. Jeho povinnosti z nemalé části převezme Mark Lowe jako nový sportovní ředitel.

„Náš technický tým v továrně byl velmi stabilní,“ řekl Komacu v pondělním rozhovoru se zástupci médií, na kterém odhalil výše uvedené změny. Na technickém oddělení tedy nenastaly žádné změny. Andrea De Zordo zůstal technickým ředitelem, Tom Coupland hlavním designérem a Jonathan Heal zástupcem hlavního designéra.

„Změny jsme provedli v traťovém týmu. Jsou to velké změny, ale měl jsem pocit, že loni to byla jedna z našich největších slabin. Čím konkurenceschopnější monopost jsme měli, tím výraznější byl tento problém. Ztratili jsme příliš mnoho bodů kvůli provozním chybám na trati, a proto jsme do toho museli zasáhnout,“ uvedl Komacu.

Je pravda, že strategická rozhodnutí a chyby při zastávkách v boxech dlouhodobě patřily mezi největší slabiny Haasu. V nesmírně vyrovnaném boji o poslední body za čtyřmi nejlepšími týmy potřebuje stáj z Banbury zlepšit realizaci závodních víkendů, jinak se může snadno stát, že nenaváže na svou úspěšnou sezónu 2024. „Mnohokrát to vypadalo, že pod tlakem jsme nefungovali tak dobře, jak bychom měli,“ konstatoval Komacu.

Haas provedl minulý týden v Jerezu testy se starým monopostem, na kterých nabídl cenný čas na trati nejen svým novým pilotům Estebanu Oconovi a Olliemu Bearmanovi – jako laskavost pro Toyotu jezdil také japonský mladík Ritomo Mijata –, ale do akce se dostal i nový traťový tým.

Kromě Crolla neuvidíme v garáži Haasu v nové sezóně ani bývalé závodní inženýry. Odešel Mark Slade a Gary Gannon se vydal do Aston Martinu. Komacu potvrdil, že před provedením strukturálních změn uvažoval i o povýšení vlastních lidí do nových úkolů, ale nakonec si ve většině případů zvolil složitější cestu a hledání mozků v táborech konkurence.

„Všechno má svá pozitiva a negativa. Lidé zvenčí mají výpovědní lhůty. Pokud si u někoho řekneme, že tento člověk je perfektní pro tuto pozici a vyplatí se na něj čekat dvanáct měsíců, tak to uděláme,“ vysvětlil Komacu. „Musel by však být jednoznačně lepší než Laura nebo Ronan.“

Související zprávy

Diskuze