Komacu: Vylepšení z Austinu 2023 nás srazila na dno, pak jsme začali věci měnit
Ajao Komacu je v pozici šéfa Haasu již jeden celý rok, se kterým může být spokojený. Americký tým se výsledkově pozvedl poté, co v Austinu 2023 podle svého šéfa narazil na samé dno. Stáji pomohlo i několik změn, které inicioval Komacu a na které je patřičně hrdý.
Poslední měsíce Günthera Steinera v pozici šéfa Haasu byly plné zklamání. Týkalo se to zejména závěru sezóny 2023, kdy celý tým vkládal naděje do velkého balíčku novinek určeného na Velkou cenu USA v Austinu. Požadované zisky se nedostavily, což byl zřejmě poslední hřebík do Steinerovy rakve.
Ajao Komacu v rozhovoru pro Epartrade uvedl, že představení tak velkého balíčku vylepšení považoval za chybu. „Před rokem v Austinu jsme se ocitli na dně, byl to jeden z nejnižších bodů pro tento tým. Nedávalo smysl přinést vylepšení na devatenáctém (osmnáctém, pozn. red.) závodě. Nasadili jsme ho však a samozřejmě auto nebylo rychlejší. Ve skutečnosti zpomalilo.“
Americká stáj odstartovala nový ročník v lepší formě, za což si část zásluh připisuje i Steiner. Pod jeho vedením se totiž připravoval monopost pro rok 2024. Komacu se však postaral o to, aby stáj v průběhu ročníku už tradičně neztratila dech a z posledních devíti velkých cen dokázala bodovat osmkrát.
Výsledky jsou „mnohem lepší, než kdokoli očekával,“ tvrdí Komacu. „Vraceli jsme se do hry z nejhlubšího dna. Od té doby jsme ušli dlouhou cestu — v týmu je velmi pozitivní atmosféra a dobře pracujeme. Myslím, že všichni hledí vpřed, což je skvělé.“
V Haasu jsou dokonce „dost zklamáni,“ že v Poháru konstruktérů obsadili jen sedmé místo, ačkoli před rokem by takový výsledek brali všemi deseti. „Ale svým způsobem je dobré, že jsme zklamáni z pádu ze šestého na sedmé místo, protože o něj bojujeme.“
Co vlastně Komacu během prvního roku své vlády změnil? Tvrdí, že hned na začátku dokázal vylepšit některé věci. „Günther udělal pro tento tým hodně, byl klíčový při jeho budování. Bez Günthera by tato stáj neexistovala. Před tím skládám velkou poklonu.“
„Já jsem s týmem od roku 2016, od prvního soutěžního dne. Samozřejmě, Günther byl jeho součástí již dříve, aby ho poskládal. Já jsem se připojil v lednu 2016, takže tým docela dobře znám. Vím o silných a slabých stránkách této organizace,“ pokračoval japonský inženýr. „Během posledních pěti let jsme nepodávali dostatečné výkony. Cítil jsem frustraci při jistých věcech, o kterých jsem si myslel, že bychom mohli dělat lépe, pokud bychom zavedli jisté věci tady či tam. Pro mě to byla příležitost implementovat je a zjistit, zda mé předpoklady byly správné, nebo jsem se mýlil.“
„Věřil jsem našim lidem a oni ukázali, že jsem měl pravdu. Pokusil jsem se udělat maximum, abych jim vytvořil vhodné prostředí pro podání maximálního výkonu, pro nasazování fungujících vylepšení. Klobouk dolů před nimi, protože si svůj úkol splnili,“ pochválil své zaměstnance.
Aby se však Haas mohl posunout na další úroveň, potřeboval provést radikálnější změnu. Komacu spatřil příležitost a na začátku roku rozběhl jednání, o jejichž výsledcích jsme se dozvěděli na podzim: Haas bude spolupracovat s Toyotou.
„Jisté věci jsem musel udělat okamžitě. Byl jsem si dost jistý tím, že i bez dalších investic do zdrojů a vybavení dokážeme podat lepší týmový výkon. Do těchto věcí jsem se musel hned pustit,“ říká Komacu. „V zákulisí jsme však potřebovali zvednout strop tohoto týmu. Uvažoval jsem, jak to udělat co nejlépe? Poměrně brzy, už kolem Bahrajnu, jsem se začal bavit s Toyotou.“
Toyota se stane technickým partnerem Haasu, což může být předzvěstí jejího návratu do Formule 1. Než se tak ale stane, pomůže Haasu například s vývojem. „Zpočátku jsme měli poměrně mlhavé představy. Čím více jsme se však o tom bavili, tím začalo být jasnější, že si dokonale sedíme a že pokud se pustíme do této spolupráce, dokážeme rozšířit schopnosti týmu. Dokážeme-li efektivně pracovat jako malý tým a postupně budeme rozšiřovat možnosti stáje, umíme dosáhnout něčeho lepšího.“
„Pokud bych nic nezměnil, pokračovali bychom se stejně velkým týmem, se stejným byznys modelem a bez takových věcí jako spolupráce s Toyotou. Myslím si, že naše současná práce by představovala strop. Lepší bychom nebyli, ale to nestačí,“ nemíní se spokojit s tím, že Haas se nikdy nedostane na lepší než šesté nebo sedmé místo v Poháru konstruktérů. „Chceme se zlepšovat. Chceme být konzistentně v čele středu pole a hledět vpřed, ještě více se posouvat. Abychom to dokázali, podle mého názoru byla klíčová tato technická spolupráce s Toyotou.“
- Štítky
- Ajao Komacu
- Haas