Mercedes byl při vývoji o krok pozadu, připustil Shovlin
Mercedes před ročníkem 2024 konečně přišel na to, co jej brzdilo v posledních dvou sezónách. V úvodu šampionátu však přestavěný monopost na hlavní konkurenty ztrácel, což jej omezovalo po celý zbytek sezóny. Podle šéfa traťových inženýrů Andrewa Shovlina stále zaostával o jeden krok.
Rozhodnutí sáhnout po konvenčním řešení bočnic a změnit koncepci zadního zavěšení na verzi s tlačnou vzpěrou pomohlo Mercedesu postavit se opět na nohy. Zatímco však inženýři vyřešili všechny problémy spojené se změnou koncepce, první čtvrtina sezóny byla pryč.
I proto podle Andrewa Shovlina Mercedes zaostával. „Myslím si, že jednou důležitou věcí byl vývoj. Ve srovnání s našimi soupeři jsme velké balíčky novinek často přinášeli o pár závodů později,“ rekapituluje uplynulý ročník.
Mercedes však dělal, co mohl. „Kdybychom je představili dříve, byly by to menší balíčky,“ podotýká a vysvětluje, že krátce po nasazení novinek se Mercedes dostal na úroveň soupeřů, ale ti mu zase rychle uprchli. „Faktem je, že v průběhu sezóny jsme nestíhali dostatečně rychle připravovat vylepšení. Na pár závodech jsme byli konkurenceschopní a ostatní týmy se to snažily překonat. Představily svá vylepšení a vrátily se zpět dopředu.“
„Takhle to fungovalo. Myslím si, že jsme měli slabý úvod do sezóny. Auto nemělo dobrý balanc a nepracovalo na různých typech okruhů. Přibližně v průběhu úvodních sedmi závodů jsme ty problémy vyřešili. Ve zbytku sezóny to už byl tradiční vývojový závod,“ pokračoval Shovlin.
Přehřívání zadních pneumatik představuje problém
Během zimy má Mercedes šanci upevnit si svoji pozici uprostřed top týmů, ale na to mu nepostačí jen čistá rychlost. Monopost W15 vynikal na chladných tratích, ale trápil se na horkých okruzích, které navíc kladou důraz na práci se zadními pneumatikami.
Jedním z cílů je proto minimalizovat přehřívání zadních pneumatik. „Přehřívání zadních gum představuje oblast, ve které na tom nejsme tak dobře jako McLaren, Red Bull nebo Ferrari. To nás pravděpodobně zasáhlo naposledy na tratích, jakou je Singapur.“
„Zkoumáme, co umíme udělat, abychom snížili teploty zadních pneumatik. V této oblasti se pracuje na dvou frontách: První je o tom, zda dokážeme méně zahřívat pneumatiky. Druhý zas, jestli je dokážeme více ochlazovat,“ vysvětluje dva možné přístupy k řešení jednoho problému. „Je však jasné, že v této oblasti jsme měli na některých nedělních závodech velkou ztrátu na čelo. Toto je oblast, na kterou se určitě budeme koncentrovat před dalším ročníkem.“
Kromě toho však Mercedes brzdilo také velmi úzké pracovní okno. Když světlá výška monopostu nebyla v optimálních hodnotách, německé stáji unikaly desetiny vteřiny na kolo. Kamenem úrazu tak byly i hrbolaté okruhy.
„Je fér říci, že na nich jsme se trápili častěji. Umíte si udělat analýzu, s jakou [světlou] výškou jezdili jednotliví jezdci, ale nemyslím si, že bychom se tak výrazně lišili od ostatních. Jízdní vlastnosti jsou však oblast, na kterou se u těchto pravidel koncentrujeme,“ dodává. „Obecně jsme udělali pokrok. Podstatou vývoje ve Formuli 1 je však odstraňování problémů, a zda ty problémy umíte odstraňovat rychleji než konkurence. Tak se dostanete dopředu.“
- Štítky
- Andrew Shovlin
- Mercedes