Mercedes: Oba monoposty byly na startu stejně těžké. Rozdíl nezpůsobily jen pneumatiky
Mercedes měl už víc prostoru prozkoumat, co všechno přispělo k nedělní diskvalifikaci George Russella. Dospěl k tomu, že pneumatiky nejsou jediným faktorem, který snížil hmotnost auta o 1,5 kilogramu a podepsal se pod jeho vyloučení z velké ceny.
Hmotnostní limit 798 kilogramů, který platí pro monopost s jezdcem, ale bez natankovaného paliva, Mercedes v případě Russella podlezl o 1500 gramů. Komisaři proto podle pravidel neměli na výběr a britskému jezdci museli vítězství vzít.
„Bylo to velké zklamání a také velmi nešťastné, zejména poté, co z nízké pozice odjel tak dobrý závod,“ vysvětluje v debriefingu z dílny Mercedesu Andrew Shovlin, šéf traťových inženýrů stáje. „V této chvíli se snažíme pochopit, co se přesně stalo. Velká část toho se týká vážení různých komponentů.“
Pochopit, jak je možné, že ve výpočtech došlo k chybě, bude trvat o něco déle. V tuto chvíli však už vědí, které komponenty byly lehčí, než se předpokládalo. „Auto může během závodu ztratit hodně hmotnosti. Opotřebovávají se pneumatiky, deska podlahy, brzdy, spotřebovává se olej. I samotný jezdec může dost ztratit. V tomto konkrétním závodě George dost zhubl.“
Hmotnost jezdce spolu s jeho sedačkou a případnými závažími nesmí „v žádném okamžiku soutěže“ klesnout pod 80 kg, píše se v technických pravidlech. Toto je tedy další proměnná, se kterou musí inženýři před závodem počítat.
Shovlin však následně prozradil, že na startu závodu byly monoposty Mercedesu stejně těžké. Zdá se tedy, že i když lehčích bylo několik komponentů, tím rozhodujícím, který způsobil pokles hmotnosti auta pod požadovanou hranici, byly nakonec pneumatiky. Nebyly však jediné.
„Obě auta startovala se stejnou hmotností. Lewis a George byli odváženi po kvalifikaci a jejich auta se lišila o méně než 500 gramů,“ prozradil Shovlin. „George je jediný, kdo měl problém, a to proto, že opotřebení pneumatik bylo mnohem vyšší, a zdá se, že jsme ztratili více materiálu na desce podlahy. Posbíráme však data a podíváme se na to, jak bychom mohli vylepšit naše procesy, protože je jasné, že nechceme, aby se to zopakovalo v budoucnosti.“
Jak poznamenal Andrew Shovlin, nadmíru opotřebovaná deska podlahy mohla rovněž přispět několika gramy. Neumíme však říci, zda její opotřebení bylo v rámci předepsaných norem a zda Mercedesu nehrozila diskvalifikace i za její tloušťku podobně jako Lewisu Hamiltonovi na VC USA 2023. FIA totiž po VC Belgie sice kontrolovala celou řadu parametrů, ale tloušťka desky podlahy na nich v tomto případě chyběla. Vybrané parametry se totiž na každém závodě mění.
Aby monopost George Russella na konci závodu splnil technická pravidla i s jednozastávkovou strategií, inženýři by mu před kvalifikací – před startem parc fermé – museli přidat 1,5 kg dodatečných závaží, se kterými by musel odjet celou kvalifikaci i závod. Na okruhu ve Spa to představuje ztrátu přibližně 0,055 sekundy na kolo.
Shovlin se ale na to dívá trochu jinou optikou. „Na startu závodu byl [časový zisk] nulový, protože Georgovo a Lewisovo auto začínaly se stejnou hmotností. Hmotnost Georgeova auta v porovnání s Lewisovým v průběhu závodu klesala rychleji, s čím je spojen jistý zisk. Bavíme se však o setinách sekundy na kolo. Bude to velmi malé, protože když se bavíme o jednom nebo dvou kilech, tak to nepředstavuje mnoho času na kolo. Jak jsem však řekl, na startu byla obě auta stejně těžká.“