logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Pirelli lze nasbírat 1,5 kg gumy ve výjezdovém kole

George Russell
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

Po Velké ceně Belgie se v padoku rozjela pátrací akce. Mercedes začal hledat chybějících 1500 gramů, které George Russella dělily od třetího kariérního vítězství. Nakonec se jejich stříbrným šípům nepodařilo najít a komisaři expresně rychle rozhodli o diskvalifikaci. Kdyby se však v Belgii jezdilo také výjezdové kolo, mohlo to vypadat zcela jinak.

Inženýry v Brackley dnes čeká nepříjemné setkání. Tým bude zjišťovat, kde došlo k chybě a proč monopost neměl předepsanou minimální hmotnost. Týmy, jejichž auta jsou již dostatečně lehká, to dělají dodatečnými závažími, které umístí na monopost a pomáhají si jimi při hledání ideálního balancu.

Na autě George Russella však nebyla dostatečně těžká závaží, a to o zmíněných 1500 gramů. Čistě teoreticky tak Mercedes mohl za celý závod získat poměrně slušnou výhodu.

Standardní inženýrský přepočet říká, že dodatečných 10 kg vás zpomalí na běžném okruhu o tři desetiny sekundy. Monopost George Russella měl podváhu a vzhledem k délce okruhu ve Spa mohl získávat přibližně 0,05 až 0,07 sekundy na každé kolo — extra závaží totiž na autě chybělo celý závod, ne jen v kolech, kdy byly pneumatiky příliš opotřebované. Během celé velké ceny takto mohl získat kolem 2,5 sekundy. Ve světě F1 to není žádný kosmetický rozdíl.

Týmy se snaží při všech parametrech jet až na hranu, takže nelze vyloučit, že inženýři zkrátka zapomněli na jisté specifikum Velké ceny Belgie: Po šachovnicové vlajce se nejezdí dojezdové kolo, ale maršálové monoposty přesměrují rovnou do boxové uličky.

Zachránily by George Russella pneumatikové žmolky?

Otázka zní, zda by Georgea Russella potenciální dojezdové kolo mohlo zachránit. Zdá se, že je to možné. Podle německého magazínu Auto Motor und Sport se ve výjezdovém kole dá každou pneumatikou nasbírat až 300 gramů zbytků, které se hromadí vedle ideální stopy.

Šéf Pirelli pro motorsport Mario Isola to vidí podobně. Extrémním prodloužením stintu pneumatiky přišly o několik stovek gramů, které Russell následně nedokázal, ale teoreticky mohl nahradit.

„Přesně před pár dny jsme se o tom bavili. Obvykle by to měl být přibližně jeden kilogram,“ říká Mario Isola o tom, kolik gumy monopost ztratí během běžného stintu. Russellův stint však nebyl běžný. Na svých gumách odjel 34 kol, což je nejvíce ze všech, byť ne suverénně. Fernando Alonso zvládl 31 a Lance Stroll 32 kol na tvrdé směsi.

„Každý okruh je jiný, situace je jiná a opotřebovávání není lineární,“ pokračoval italský odborník na černé zlato Formule 1. „Závisí to na tom, jak moc na to tlačíte, zda máte perfektní vyvážení, protože tehdy opotřebováváte všechny čtyři pneumatiky. Objemové opotřebovávání zde není tak velké, protože někdy opotřebováváte jen část pneumatiky na vnitřku běhounu.“

Russellovi mohlo uškodit to, že se v posledních kolech musel tak tvrdě bránit před Lewisem Hamiltonem. I zde mohlo dojít k částečnému navýšení hmotnostního manka. „Vzhledem k tomu, že měl 1,5 kg podváhu, tak najít 1,5 kg žmolků se čtyřmi pneumatikami je možné. Pokud máte hodně žmolků, tak na 1,5 kg byste potřebovali na každou pneumatiku asi 400 gramů. Dosáhnout této hodnoty je možné,“ zní verdikt šéfa Pirelli.

V každém případě pravidla přikazují, že monopost se „během celého trvání soutěže“ musí držet nad minimálním hmotnostním limitem. Takto je FIA „pojištěna“ vůči obcházení pravidel, jaká jsme viděli v minulosti. A viděli jsme opravdu ledacos. Týmy například během závodů jezdily s ilegální technikou a všechno „daly do pořádku“ až tehdy, když se na ni přijela podívat FIA. Vzpomeňme si na 80. léta a takový systém aktivních závěsů Brabhamu; když byl monopost v klidu nebo šel pomalu, jeho světlá výška vyhovovala pravidlům, ale když vyrazil na trať a pilot začal přidávat, světlá výška klesla pod předepsané hodnoty.

Čistě teoreticky by FIA mohla monopost odvážit i během závodu a musel by splňovat pravidla. Samozřejmě, z pochopitelných důvodů se to nedělá a průběžné kontroly můžeme vidět jen během kvalifikace.

„Nerozumíme, proč byl monopost po závodě pod hmotnostním limitem, ale důkladně to prošetříme a najdeme vysvětlení,“ přislíbil šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin. „Předpokládáme, že úbytek gumy v souvislosti s jednozastávkovou strategií k tomu přispěl, ale pokusíme se zjistit, jak k tomu došlo. Nebudeme si však vymýšlet žádné výmluvy. Je jasné, že to nebylo dost dobré. Musíme zajistit, aby se to už nezopakovalo.“

K chybě mohl přispět i fakt, že Mercedes v pátek jezdil se zcela jinak nastaveným monopostem. Po nepovedených trénincích vyměnil několik komponent, což muselo mít dopad na opotřebovávání gum, ale v sobotu si už tuto změnu nestihl přesně změřit. Na druhé straně možná jen inženýři nepočítali s tím, že by jednozastávková strategie přicházela v úvahu.

Více bychom se měli dozvědět během tohoto týdne v tradičním debriefingu, který po závodě připravují top inženýři Mercedesu.

Související zprávy

Diskuze