logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen se ve vysílačce nezdržel. Inženýr si vyslechl své (PŘEPIS VYSÍLAČKY)

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2024

Tři hodiny v neděli po půlnoci, kdy jezdil na virtuální čtyřiadvacetihodinovce, byly snad jediné, během kterých byl Max Verstappen spokojený. Kromě nich totiž chrlil síru po kvalifikaci, přes závod i po závodě. Co všechno vlastně svému inženýrovi řekl? I na tuto vysílačku máme připravený přepis.

V neděli se téměř zopakovala situace ze Španělska, jen s tím rozdílem, že Max Verstappen se mohl stát vítězem startovní procedury a vytěžit z chyby Landa Norrise tak, jak se to v Barceloně podařilo Georgeovi Russellovi. Nakonec mu však pár metrů chybělo a do první zatáčky přicházel po boku Oscara Piastriho i Landa Norrise.

Norrise je třeba pochválit za to, že se mezi dvěma auty vyhnul kolizi. Verstappen však musel opustit trať a vrátil se na ni před Norrisem. Ve vysílačce se zlobil na Landa i komisaře, protože si zřejmě neuvědomil, že McLaren ho nevytlačil schválně. Na vnitřní straně bylo zkrátka další auto, kterému se také bylo třeba vyhnout.

Martin Trenkler

FIA se rozhodla, že situaci bude vyšetřovat a obhájci titulu hrozil pětisekundový trest za „opuštění trati a získání trvalé výhody“. Komisaři však nakonec o ničem ani nerozhodli. Red Bull sám a z vlastní vůle přikázal Verstappenovi vrátit pozici, ačkoli klidně se mohlo stát, že by FIA nikoho netrestala. Takové riziko však červení býci nechtěli podstoupit.

1. kolo
Max Verstappen: Vytlačil mě.

2. kolo
Max Verstappen: V apexu jsem byl před ním. On pak přestal zatáčet a vytlačil mě.
Gianpiero Lambiase: Rozumím, Max.

3. kolo
Gianpiero Lambiase: Max, incident vyšetřují. Naše doporučení je, že se toho vzdáš, můžeme si o tom popovídat později. Kdybys tedy pustil Landa před sebe před první zatáčkou…
Max Verstappen: Proč prostě nemohli říct, co si o tom myslí, a pak bychom se rozhodli? Toto je kravina!

FIA po slavných vyjednáváních Michaela Masiho rozhodla, že se takto nebude angažovat. Už nevznikají žádné zákulisní „kšefty“. Každý tým má možnost sám zhodnotit, zda byl podle něj manévr v pořádku. Pokud byl a komisaři to po vyšetřování potvrdí, nic se neděje. Pokud však manévr nebyl v souladu s pravidly a daný pilot si výhodu ponechá, tak přijde trest.

4. kolo
Gianpiero Lambiase: Doporučujeme, abys pozici vrátil před první zatáčkou.
Max Verstappen: OK, takže to už můžeme lidi vytlačovat z trati? Tak potom můžete říct FIA, že takhle se teď bude závodit! Budeme lidi vytlačovat z trati.
Gianpiero Lambiase: Maxi, máme rychlost. Jen ho nech přejít. Je to dlouhý závod. Máme rychlost. Hlavu dolů.
Max Verstappen: Dobře, ale o to tady nejde.
Gianpiero Lambiase: Souhlasím s tebou, ale udělejme to. Hlavu dolů a pojďme.

Verstappen pustil Landa Norrise před druhou zatáčkou a postupně s ním začal ztrácet kontakt. Před Norrisovým pitstopem v 17. kole to byly už čtyři vteřiny.

18. kolo
Max Verstappen: Nebrzdí to, nezatáčí. Přední a zadní pneumatiky jsou na tom velmi špatně.

Po zastávce v boxech se Verstappen na chvíli uklidnil. Druhý stint na tvrdých pneumatikách byl totiž jediný, během něhož měl docela slušné tempo. Rychlostně byl na tom velmi podobně jako Oscar Piastri a Lando Norris v čele, přičemž postupně se dotahoval na Lewise Hamiltona.

Porovnání rychlosti Oscara Piastriho, Landa Norrise a Maxe Verstappena ve druhém stintu — Trojice jezdila vyrovnaně až na Piastriho chybu ve 33. kole a bitvu Lewise Hamiltona s Maxem Verstappenem, která Holanďana zpomalila.

Když se však dostal do souboje se sedminásobným mistrem světa, nervozita se začala stupňovat. Po útoku ve druhé zatáčce, který měl potenciál být úspěšný, se však sám „vyhnal“ z trati a Hamilton zůstal vpředu.

35. kolo
Max Verstappen: Brzdný balanc mám na -5 a tato věc vůbec nezatáčí! To je neuvěřitelné!

Verstappen strávil několik dalších kol za Hamiltonem. Cestu před něj se mu nedařilo najít. Gianpiero Lambiase se mu pokusil pomoci.

40. kolo
Gianpiero Lambiase: Režim 9. Zatlač a podrž tlačítko pro předjíždění…
Max Verstappen: Proč? Proč režim 9? Je na hovno!
Gianpiero Lambiase: Zatlač a podrž tlačítko, pokud jsi v režimu 7, Max. Děkuji.

Hamilton na konci kola stejně zamířil do boxů. Myslíte si, že se Verstappenovi ulevilo? Vůbec. Lambiase mu totiž oznámil, že spolu s Mercedesem absolvoval pitstop také Charles Leclerc, který jezdil těsně za jeho zadním křídlem.

41. kolo
Max Verstappen: Je ohromující, jak jsme se nechali undercutnout a totálně mi doje*** závod!

Red Bullu bylo jasné, že teď už zastavovat nemá smysl. Jedinou nadějí bylo zůstat na trati a poslední zastávku načasovat tak, aby v posledním stintu měl co největší výhodu oproti Leclercovi a Hamiltonovi.

50. kolo (po zastávce v boxech)
Gianpiero Lambiase: Máme devět kol rozdíl v pneumatikách na Hamiltona a Leclerca. Hamilton je na hardech, Leclerc na mediumkách.
Gianpiero Lambiase: Mysli na to, aby sis pneumatiky lehce zajel. Tento stint bude mít 21 kol. První stint měl také 21 kol.
Max Verstappen: Teplota v porovnání se startem?
Gianpiero Lambiase: Je o pár stupňů nižší, ale není to takový rozdíl.

Verstappen dostal následně informaci, že McLaren na mediumkách jezdí časy na úrovni 1:21,6 a Hamilton 1:22,7. Vedle toho však zcela „zapomněl“ na to, že v prvních dvou kolech je nutné gumy šetřit, jinak nemusí vydržet dostatečně dlouho kolo 1:20,908 tyto pokyny naprosto nesplňovalo, což Lambiase komentoval sarkasticky.

52. kolo
Gianpiero Lambiase: To tedy bylo snadné zajetí pneumatik.
Max Verstappen: Nezačínej s těmi ch*jovinami! To vy jste mi dali tuto *** strategii, OK? Já se snažím zachránit, co se ještě dá.

Holanďan šlápl na plyn, předběhl Charlese Leclerca a připravoval se na repete s Lewisem Hamiltonem. Ten ho však při prvním souboji ve druhé zatáčce vytlačil, nebo alespoň byl o tom Verstappen přesvědčen.

62. kolo
Max Verstappen: Neměli bychom nechávat jednu šířku vozidla?
Gianpiero Lambiase: Myslíme si, že v apexu jsi byl za ním, Maxi.
Max Verstappen: OK, jak řekneš.

V dalším kole následoval pokus ne ve druhé, ale už v první zatáčce. Verstappen však tvrdě přebrzdil a vznikla z toho kolize. Vysílačky opět hořely.

63. kolo
Max Verstappen: Pohnul se na brzdách!
Gianpiero Lambiase: Nejdu se pouštět do vysílačkových přestřelek s jinými týmy, Max. Necháme, ať si komisaři dělají svou práci. Je to dětinské, takhle to řešit ve vysílačce. Dětinské.

Po šachovnicové vlajce
Gianpiero Lambiase: Podle mých informací tě musí prohlédnout lékařský delegát a vyšetřit tě v parc fermé, když vystoupíš z auta.
Max Verstappen: Mohli by toho lékařského delegáta poslat za komisaři. Mohl by se podívat na to, jestli jsou v pořádku. Já jsem docela v pořádku.

Související zprávy

Diskuze