logo F1zpravy.czF1online.sk

Maďarsko vidělo ohromný triller, double McLarenu a rozčileného Verstappena

Oscar Piastri
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 7. 2024

Velká cena Maďarska byla dokonalou reklamou na motorsport. Sezóna 2024 se nám mění v jedno obrovské divadlo a fanoušci na Hungaroringu mohli sledovat velkou akci napříč celým startovním polem. První vítězství v kariéře vybojoval Oscar Piastri, který v závěru vložil veškerou svou důvěru do týmu a svého týmového kolegy, jelikož se kvůli strategickým rozhodnutím ocitl za Landem Norrisem na druhém místě, ale ten mu vedení nakonec vrátil. Po dvou tvrdých soubojích s Maxem Verstappenem skončil na třetím místě Lewis Hamilton.

Byl to opravdu krásný závod, který měl všechno, tvrdé souboje, týmovou režii, hádky s komisaři, zajímavé strategie se dvěma zastávkami a nakonec skončil tím nejlepším možným způsobem pro papájový tým, který se vrátil do boje o titul v Poháru konstruktérů.

Start závodu byl pořádně divoký. Lando Norris se opět neodpíchl nejlépe a v první zatáčce se ocitl v sendviči mezi Piastrim a Verstappenem. Pilot Red Bullu využil únikovou zónu a zařadil se na druhé místo za vedoucím Piastrim, ale za opuštění trati a ponechání si výhody musel vrátit druhé místo Norrisovi. Nizozemec pěnil, ale experti se v tomto případě jednoznačně shodli, že druhé místo získal díky opuštění trati.

Vynikající start měli Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se zařadili na čtvrté, resp. páté místo. Naopak Carlos Sainz spadl až na sedmé místo za Fernanda Alonsa. S Aston Martinem si ale velmi rychle poradil.

Už v úvodních deseti kolech přišly první zastávky v boxech. Tuto možnost využili zejména piloti, kteří startovali na měkkých pneumatikách, přičemž ukázali sílu undecutu v Maďarsku. Čelo závodu mezitím manažovalo své tempo a vyčkávalo. Vedoucí trio nemělo závratné tempo a dokázali se jej držet i Hamilton s Leclercem.

Čelo závodu míří do boxů

Na konci 16. kola zamířil k mechanikům Lewis Hamilton a to dostalo Red Bull do nezáviděníhodné situace. Pilot Mercedesu totiž byl v době své zastávky jen těsně za Verstappenem. McLaren povolal Norrise a v dalším kole i Piastriho, ale Red Bull pokračoval a dále vyčkával. Verstappen si v této fázi stěžoval na svou RB20. „Nemohu brzdit, nemohu atakovat zatáčky, přední i zadní gumy jsou na tom špatně.“

Na základě vysílačkové komunikace usuzujeme, že Red Bull uvažoval o přezutí pneumatik, ale připadalo jim to příliš brzy. Verstappen a Sainz přijeli do boxů na konci 21. kola. První jmenovaný se vrátil na trať na pátém místě před Cunodem, Sainz na devátém za Russellem a Pérezem, kteří se snažili natáhnout svůj první stint na tvrdých pneumatikách. Leclerc přijel do boxů ve 23. kole a vrátil se na trať na pátém místě před Cunodem.

Po prvních zastávkách v boxech si vyměnili pozice jen Hamilton a Verstappen. Pilot Mercedesu se dostal na pódiové třetí místo za piloty McLarenu. Čtvrtý byl Verstappen a za ním Leclerc se Sainzem, který se lehce prodal přes Péreze, Russella a Cunodu.

S blížící se polovinou závodu se začalo přepadávat tempo Lewise Hamiltona a Max Verstappen se rychle blížil. Souboj jako vystřižený z roku 2021 začal krátce před polovinou závodu ve 34. kole. Ve 35. kole byl Verstappen velmi blízko, protože Hamilton udělal chybu v první zatáčce. Max se ve druhé zatáčce dostal dopředu, ale na vnější straně si pravděpodobně pošpinil pneumatiky, byl příliš rychlý a vrátil pozici Lewisovi.

Tento souboj trval kolo za kolem a Hamilton se zuby-nehty držel. To se velmi líbilo nejen McLarenům v čele, ale také Charlesi Leclercovi, který se na čerstvějších pneumatikách zakrátko zařadil těsně za v součtu deset mistrovských titulů.

Souboj přerušily zastávky v boxech

Ve 40. kole tento souboj přerušily zastávky v boxech. Hamilton a Leclerc simultánně zastavili, aby se udrželi, resp. dostali před Verstappena. Zajímavé však bylo, že Charles obul středně tvrdé pneumatiky (Hamilton tvrdé) a musel na nich vydržet 30 kol až do cíle. Red Bull opět nereagoval a jezdci to odůvodnil tím, že na přezutí je ještě příliš brzy.

Na konci 45. kola povolal McLaren do boxů jako prvního Landa Norrise, ne vedoucího Oscara Piastriho. Tým to odůvodnil tím, že potřebuje odrazit možný undercut od Hamiltona. Piastri zastavil až o dvě kola později a na trať se vrátil za Norrisem. Tým Australana uklidňoval, aby se „netrápil Landem“, takže nás velmi zajímalo, jak to vyřeší na boxové zdi McLarenu. Odpověď přišla rychle a Norris zakrátko dostal instrukci, aby vrátil první místo Piastrimu.

Ohromující vyvrcholení závodu

Verstappen zastavil na konci 49. kola a na trať se vrátil na čerstvých mediumkách na pátém místě za Hamiltonem a Leclercem. Tito tři měli svést souboj o třetí místo, protože piloti McLarenu si v čele s přehledem udržovali vedení. Max na to okamžitě dupl a na mnohem čerstvějších pneumatikách stahoval piloty před sebou po desetinách.

Hamilton zde mohl zasáhnout a takticky poskytnout DRS na obranu Leclercovi, ale zjevně o to neměl zájem. 14 kol před koncem tak přišlo nevyhnutelné a Verstappen se posunul na čtvrté místo.

Hamilton následoval 9 kol před koncem, ale Lewis neprodal svou kůži lacino. Následoval tvrdý souboj, další kolize, po které se Red Bull nakrátko vznesl do vzduchu a tvrdě přistál. Následoval pád za Leclerca na páté místo.

Verstappen se rozčiloval celý závod. Nebyl spokojen, že po startu vrátil druhé místo Norrisovi, nebyl spokojen s autem, nebyl spokojen se strategií a nebyl spokojen s obranou Hamiltona. Zasáhl opět jeho inženýr GP Lambiase, ale je jasné, že Max bude po závodě velmi nespokojený.

Mezitím se Lando Norris tvářil, že ohluchl. McLaren mu připomínal, aby „šetřil pneumatiky“, čímž chtěl jednoznačně říci, že musí vrátit první místo Piastrimu. Následovaly mnohem ostřejší výzvy a připomínka, že Lando v boji o titul „potřebuje Oscara a potřebuje tým“. Norris na to odpověděl, že Piastri se musí dotáhnout a zvyšoval náskok.

Tři kola před koncem Lando Norris výrazně zpomalil a na cílové rovince vrátil vedení Piastrimu. Všem na boxové zdi McLarenu pořádně odlehlo. Bylo cítit, že britský závodník to udělal jen s velkou nevolí. Udělal však správnou věc a taková kontroverze nestála za těch pár bodů navíc.

Velkou cenu Maďarska tak vyhrál Oscar Piastri. Je to jeho první triumf v kariéře a skvělé body pro McLaren s Norrisem na druhém místě. Tento tým se rozhodně vrátil do boje v Poháru konstruktérů, protože piloti Red Bullu obsadili „jen“ páté a sedmé místo. Třetí skončil po ohromném boji Lewis Hamilton – zapsal 200. pódium v kariéře –, čtvrtý Charles Leclerc, pátý Max Verstappen a šestý Carlos Sainz. Ferrari ze závodu také vytěžilo maximum a nutno říci, že v závodním tempu nebyl Red Bull mnohem rychlejší než Mercedes a Ferrari.

Bodovanou desítku doplnili Pérez, Russell, Cunoda a Stroll. My se těšíme na pokračování tohoto obrovského dramatu už příští víkend v Belgii.

Závod - GP Maďarska 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Mercedes
Lewis Hamilton
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:38:01,989702.1:21,71625
2.
Lando Norris
McLaren+2,141701.1:21,71218
3.
Lewis Hamilton
Mercedes+14,880705.1:22,15315
4.
Charles Leclerc
Ferrari+19,686706.1:22,18212
5.
Max Verstappen
Red Bull+21,349703.1:20,90810
6.
Carlos Sainz
Ferrari+23,073704.1:21,4418
7.
Sergio Pérez
Red Bull+39,8596916.1:21,0966
8.
George Russell
Mercedes+42,3687017.1:20,3055
9.
Júki Cunoda
RB+1:17,2597010.1:23,5332
10.
Lance Stroll
Aston Martin+1:17,976708.1:22,3381
11.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:22,460707.1:23,063
12.
Daniel Ricciardo
RB+1 kolo699.1:22,640
13.
Nico Hülkenberg
Haas+1 kolo6911.1:23,461
14.
Alex Albon
Williams+1 kolo6913.1:23,930
15.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo6915.1:23,533
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo6912.1:22,792
17.
Logan Sargeant
Williams+1 kolo6914.1:20,561
18.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo6819.1:21,610
19.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo6818.1:23,487
-
Pierre Gasly
Alpinenedojel3320.1:23,340

Live

Související zprávy

Diskuze