Uberme z kritiky na Verstappena. Trest byl přísný a Norris není bez viny
Max Verstappen si to v neděli slízl za své manévry i způsobení kolize s Landem Norrisem. Kritiku si musel vyslechnout nejen ze strany většiny fanoušků, ale i představitelů McLarenu a svým způsobem i od komisařů, kteří ho označili za viníka nehody. Je však Verstappen skutečným rakouským záporákem, nebo i Lando Norris musí přiznat část viny?
Po 63 kolech jsme už byli jako na jehlách. Lando Norris opakovaně útočil na Maxe Verstappena a viděli jsme několik těsných momentů včetně výjezdů mimo trať. V Mercedesu si Toto Wolff tehdy mnul ruce očekávajíc, že se něco stane. Když Verstappen a Norris skutečně havarovali, plný emocí to oznámil Georgeovi Russellovi.
Zejména ve vysílačce Landa Norrise však bylo rušno. Pilot McLarenu si stěžoval na to, že jeho soupeř na brzdách měnil směr. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly to byl typický Verstappen, který podobné triky zkouší na své soupeře už od příchodu do F1. FIA prý udělala chybu, když ho nenaučila správně závodit a nad jeho „řáděním“ tak často jen mávla rukou.
Tím jen ve Verstappenovi posilovala přesvědčení, že je správné a zejména velmi výhodné takto agresivně přistupovat k soubojům a částečně i zastrašovat své soupeře. Proč by najednou Holanďan měnil to, co mu v roce 2021 pomohlo získat titul? Musíme uznat, že v sezóně 2021 byl Lewis Hamilton tím umnějším a umírněnějším z dvojice.
Holanďan se v neděli bránil, že směr měnil před stisknutím brzdového pedálu, což tím pádem mělo být v pořádku, a reagoval protiútokem: Pokusy Landa Norrise z velké dálky nebyly v pořádku. Viděli jsme i to, že McLaren ve třetí zatáčce vjel na vnitřní stranu a Holanďan musel opustit trať.
Jelikož se v tomto článku budeme vracet do minulosti, můžeme Verstappenovi rovnou připomenout jeho vlastní manévr na Charlese Leclerca z roku 2019, za který nedostal penalizaci a díky kterému velkou cenu vyhrál. I on tehdy soupeře vytlačil z trati po útoku zezadu. V neděli jen dostal ochutnat ze své vlastní medicíny.
V této úvaze však nebude cílem rozebírat změnu směru Maxe Verstappena na brzdách, z čehož ho obviňuje Norris, ale samotnou kolizi a co k ní vedlo. Otázka je jednoduchá: Opravdu si Max Verstappen zasloužil penalizaci? A co vlastně udělal, že mu FIA musela udělit trest?
„Max Verstappen se blížil ke třetí zatáčce s Landem Norrisem na jeho levé straně. Před tím, než zatočil, pilot auta s číslem 1 se posunul doleva, čímž způsobil kolizi s Landem Norrisem,“ vysvětlila FIA. „Komisaři rozhodli, že Max Verstappen nese převážnou část viny, proto v souladu s precedenty udělují výše zmíněnou penalizaci.“
Max Verstappen se skutečně posouval doleva, ale nic jiného od bránícího se jezdce ani nemůžeme očekávat. Podstatné je, že volant nestrhl v prudkém pohybu a zda na vnější straně svému soupeři nechal dostatek místa, aby k nehodě nedošlo. Pokud tam to místo bylo a přesto se nepodařilo předejít kontaktu, tak část viny musí převzít i útočící pilot.
Max Verstappen byl přesvědčen, že Lando Norris se na vnější stranu mohl vejít. „Když sedíte v autě, nejspíš se zamýšlíte: Udělal jsem něco špatného? Nenechal jsem dostatek místa, tu polovinu auta? Můžeme se bavit o tom, co je šířka auta, ale já si myslím, že jsem mu nechal jednu šířku auta k bílé čáře.“
„A je přirozené, že bojujete tvrdě. Nenechám mu dvě šířky auta, protože závodíme a vím, že by mě dostal na výjezdu ze zatáčky,“ vysvětluje základní principy závodění. „O závodní vítězství se bojuje tvrdě, takové by mělo být závodění. Jako kamarádi se nikdy nechcete dotknout ani havarovat, ale stalo se to. I to patří k motorsportu, i když to není příjemné a oba jsme z tohoto výsledku zklamáni.“
Vytlačování ve třetí zatáčce není žádná rarita
Podívejme se na pár případů z minulosti, které poukazují na to, že ve třetí zatáčce není podobné vytlačování ničím nevídaným. Navíc se nikdy netrestalo. Rozdíl je však v tom, jak na to zareagoval pilot na vnější straně. Nevyužije-li celou šířku tratě a obrubník, nemůže si za to zčásti i sám?
Vraťme se v čase do roku 2018 a připomeňme si souboj Sebastiana Vettela s Lewisem Hamiltonem ve třetí rakouské zatáčce. Hamilton se ocitl na okraji trati velmi podobně jako v neděli Lando Norris. Ke kolizi však nedošlo, protože se neoblomně nedržel před bílou čarou, ale byl ochoten využít i obrubník.
V roce 2023 jsme v téže zatáčce byli svědky například souboje mezi Maxem Verstappenem a Carlosem Sainzem. Obhájce titulu ukázal, že se dá útočit z vnější strany a nesrazit se s autem napravo, které mu také nenechávalo příliš mnoho místa.
Všimněte si však, že Verstappen má v poslední fázi brzdění levé přední kolo dokonce až za obrubníkem, aby se bezpečně vyhnul kolizi.
Toto jsme v případě Landa Norrise neviděli. Max Verstappen se postupně přesouval k bílé čáře stejně jako piloti ve výše zmíněných případech, ale Norrisovi se na obrubník nechtělo. Kdyby byl stejně ochoten jako loni Verstappen, souboj mohl pokračovat a klidně mohl Nizozemce předjet přesně stejně jako Verstappen před rokem Sainze.
Anyone defending VER on the Lap 64 contact needs to watch this angle. #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/mBcIjfwzwH
— Jeff Pappone 🇨🇦 (@jpappone) June 30, 2024
V neposlední řadě připomeňme předjížděcí manévr Sebastiana Vettela na Landa Norrise z VC Rakouska 2019. Britský závodník se tehdy ocitl v ještě nevýhodnější pozici než o víkendu u Maxe Verstappena, protože Vettel ho vytlačoval mnohem více a prudčeji. Tehdy k nehodě nedošlo vzhledem k tomu, že Norris se na rozdíl od této neděle rozhodl využít i obrubník. Stačilo velmi málo, aby to dopadlo jako o víkendu.
Exkurzi do minulosti můžeme ukončit výletem na Velkou cenu Itálie 2018, na které Max Verstappen podobným způsobem vytlačoval Valtteriho Bottase a za tento prohřešek dostal pětisekundový trest. V tomto případě je však podstatný jeden „detail“.
Valtteri Bottas na vnější straně už opravdu neměl kam jít. Když se k němu Verstappen začal přibližovat, posunul se ještě doleva, ale víc se nedalo. Na levé straně měl v té chvíli stále trávník a teprve za ním se objevil úzký zelený pás.
This is exactly what Max did to Lando, Valtteri vs Max Italy 2018
— Pelé (@Pelzeri_) June 30, 2024
5 second penalty in this case though pic.twitter.com/aiQuXk1Bsp
Výše zmíněné případy jsou důkazem toho, že Mezinárodní automobilové federaci ve třetí zatáčce nepřekáží samotné vytlačování. Překáží jí něco jiného: Když při tom vytlačování způsobíte kolizi.
Z toho však plyne zajímavá implikace: Znamená to tedy, že v minulosti Hamiltonovi, Verstappenovi a Norrisovi stačilo neuhnout a jejich soupeři by dostali trest za způsobení kolize? Je toto ten návod, jak si říct o penalizaci?
Christian Horner zašel ještě dál, až na úroveň konspiračních teorií. Bezprostředně po závodě naznačil, že Lando Norris se cíleně snažil ve třetí zatáčce „něco způsobit“, protože věděl, že má na kontě už čtyři překročení traťových limitů a s pětisekundovým trestem jen těžko vyhraje. Toto je už dost přitažené za vlasy, ale po víkendu ve Štýrsku se zdá, že teoreticky se takto dá popohnat komisaře k rozdávání sportovních pokut.
Předjížděcí manévry jsou jako tanec. Spolupracovat musí obě strany a rozhodují centimetry. Pokud však při obraně nevyužijete prostor, který máte k dispozici, nemůžete vinit z kolize jen soupeře. Verstappen jezdí velmi tvrdě a určitě nese poloviční díl viny, ale v tomto konkrétním případě jsme neviděli žádnou přehnanou agresivitu, která by Nizozemce zařadila do kategorie „špinavců“.
Na druhé straně Lando Norris nevyužil obrubník a možná i rozzlobený z toho, co mu Verstappen „vyvedl“ při předchozích pokusech, byl totálně neústupný. Pokud však jednou chce pomýšlet na titul, možná by se měl více inspirovat Lewisem Hamiltonem a jeho stylem jízdy z roku 2021. Pro šampionát totiž není nic horšího než vypadnout ze závodu.