Reakce jezdců přibývají. Nafouklo se to, říkají Albon, Hülkenberg a Ricciardo
Po závodě v Rakousku se vytvořily dva tábory. Jeden kritizoval Landa Norrise, druhý zase neuměl přijít na jméno Maxi Verstappenovi. Nakonec se však ukazuje, že pravda je někde uprostřed a ostré reakce byly poněkud přehnané. I soupeři Maxe Verstappena konstatují, že při nehodě s Norrisem neviděli nic, za co by měl být Nizozemec upálen na hranici.
Krátce po kolizi jsou aktéři i fanoušci plní emocí. V McLarenu ukazovali prstem na svého soupeře, žádali od něj omluvu a přiznání viny, a i několik televizních expertů označilo Maxe Verstappena za jednoznačného viníka nehody, přičemž pro něj chtěli mnohem přísnější než desetisekundový trest, který mu udělili komisaři.
Jeden z komisařů Johnny Herbert však vysvětlil, že to je nejdrakoničtější penalizace, kterou za způsobení kolize mohou udělit. Kdyby to však pravidla povolovala, měl by dostat penalizaci přejezdu boxovou uličkou, trest STOP/GO či ještě něco tvrdšího.
Alexovi Albonovi se nelíbily Verstappenovy změny směru na brzdách, ale konstatoval, že při samotné kolizi nedošlo k žádné přehnané obraně Maxe Verstappena. „Ve skutečnosti to bylo čistokrevné a tvrdé závodění. Byl to agresivní souboj, ale podle mého názoru příliš nafouknutý.“
„Otázky spíše vyvolával ten jeho první manévr, když se Max poprvé pohnul na brzdách. Nemyslím si však, že by měnil směr na brzdách v tom případě, kdy došlo ke kontaktu. Tak nějak se zkrátka přesouval dopředu, jen to měl nasměrované o něco více doleva,“ zhodnotil pilot Williamsu poté, co se podíval na opakované záběry.
Viděli jsme to i na případu z VC Rakouska 2023, kdy se Carlos Sainz bránil před Maxem Verstappenem prakticky identicky jako nyní Verstappen před Norrisem. Rozdíl byl jen v tom, jak na to zareagoval útočící jezdec; loni Verstappen vyjel až za obrubník, tuto neděli se Norris držel na bílé čáře.
Podstatné je však to, že obránce v obou případech jednal přesně stejně. Pokud tedy FIA trestá činy a ne důsledky, tak Carlos Sainz měl loni dostat stejnou penalizaci jako Verstappen v Rakousku. To bychom však mohli jezdce trestat každý víkend hlava nehlava. Podobné vytlačování soupeře na obrubník je totiž standardní obrana.
— f1videos (@Error20F1) July 1, 2024
Kritiku na Maxe Verstappena vnímá jako přehnanou i Nico Hülkenberg. „Pokud mám být upřímný, z mého pohledu toho Max tak moc neudělal. Jel víceméně rovně. Musíme nechat na kraji jednu šířku auta a myslím si, že ta tam byla. Na levé straně byl k dispozici obrubník, nebyla tam žádná bariéra.“
„Komisaři se poslední víkend velmi angažovali, ale tohle je můj osobní názor. Z mého pohledu to bylo zkrátka závodění,“ zní verdikt šestatřicetiletého Němce. Verstappen s Norrisem měli podle něj jen smůlu. „Došlo k velmi lehkému kontaktu, byl velmi drobný. Menší dotek by už snad ani nemohl být. Bylo to tak zjevné jen proto, jak ten náraz zničil oba ráfky. Obyčejně však takový kontakt ustojíte. Měl jsem tedy pocit, že to bylo celé zdramatizováno. Já v tom vidím prosté závodění.“
Daniel Ricciardo už o soubojích s Maxem Verstappenem něco ví. Jako týmoví kolegové památně havarovali v Ázerbájdžánu 2018. To byl však úplně jiný typ kolize než nehoda, kterou jsme viděli na Red Bull Ringu.
„Bylo to tvrdé, ale na druhé straně bojujete o vítězství a nenecháte někoho jen tak projít kolem,“ podíval se na kolizi Daniel Ricciardo. „K takovému kontaktu může dojít a v devíti případech z deseti to bude bez následků.“
„Oni se dost natahovali. Možná to byl tak nešťastný úhel a Landovi to ukončilo závod. Důsledky však byly rozsáhlejší než to, co se ve skutečnosti událo na trati. Z mého pohledu jsem neviděl nic, co by bylo přehnané. Tlačilo se na hranu? Pravděpodobně, ale bylo to nebezpečné nebo bezohledné? Z toho, co jsem viděl, nebylo,“ konstatoval Australan.
Magnussen volá po tvrdých soubojích
Kevin Magnussen se nikdy netajil tím, že je velkým zastáncem závodění ze „staré školy“, když si Formule 1 vystačila i s minimem pravidel. Chtěl by vidět, aby byly souboje ještě tvrdší a komisaři o něco méně přísní. Takový přístup prý zažil v Americe.
„Je frustrující, že se takhle natahujeme s pravidly. Možná by to měli trochu rozvázat,“ navrhl Magnussen. „V konečném důsledku Max za to zaplatil penalizací, která byla podle pravidel asi správná. Na druhé straně byl však i přirozeně potrestán defektem. V dané chvíli se mu tedy nevyplatilo tak jezdit.“
Dán věří, že hrozba vypadnutí jezdců dostatečně odradí. „Při závodění je zkrátka nějaká přirozená dynamika. Pokud jezdcům umožníte závodit s rozvázanýma rukama, tak budou bojovat tvrdě. Na druhé straně však chcete dokončit závod, nuže se o své auto musíte starat. Takové věci brzdí jezdce, aby nedělali šílenosti. Podle mě je lepší věřit jeden druhému na základě předpokladu, že všichni chtějí dojet do cíle, než se spoléhat na to, že se lidé budou držet pravidel.“
„Svým způsobem se mi to stalo v Monaku, kde jsem se se svým autem dostal do prostoru, o který jsem podle pravidel neměl přijít. Já jsem však o něj přišel a nepomohlo mi to,“ připomněl Magnussen. „Netvrdím, že bychom neměli mít žádná pravidla. Sám jsem závodil v IndyCar i ve sportovních autech. V USA k tomu přistupují tak, že jezdce nechají závodit a funguje to. Neděje se tam nic šíleného, jen se tam závodí jak jsem kdysi závodil na motokárách. Neměli jsme žádná specifická pravidla, všechno se nějak přirozeně vyvinulo a závody byly skvělé.“