Piastri chtěl s FIA řešit traťové limity, dočkal se jen „chabých odpovědí“
Piloti Formule 1 mají na jezdeckém briefingu prostor ptát se přímo Mezinárodní automobilové federace na různé sporné situace. Oscar Piastri chtěl řešit jeho smazaný čas z kvalifikace na VC Rakouska, ale FIA se prý neměla k tomu, aby vše důsledně vysvětlila.
Při zpětném pohledu na rakouský víkend můžeme říci, že Oscar Piastri měl velkou šanci vyhrát, kdyby v kvalifikaci nepřišel o svůj čas a mohl startovat ze třetího místa namísto George Russella. Komisaři mu však smazaný čas nevrátili, přestože se McLaren rozhodl protestovat.
FIA protest označila za nepřípustný, takže vlastně o ničem ani nerozhodovala. Oscar Piastri proto toto téma vytáhl před VC Velké Británie na jezdeckém briefingu. „Moje frustrace z toho víkendu se na jezdeckém briefingu vrátila,“ povzdechl si Piastri, kterého se na situaci zeptali novináři.
Dostal tedy nějaké odpovědi? „Ano, dostal. Byly dost chabé. Zůstaňme jen u toho,“ neskrýval své zklamání, které pramenilo i z toho, že se nenašla vůle, aby se McLaren a FIA blíže podívali na incident ze Spielbergu.
„Je to mezi námi a FIA, ale metodika při smazání toho kola nebyla správná. Samozřejmě, to je dost frustrující. Snažili jsme se protestovat, dělali jsme maximum, aby se na to podívali, ale v pravidlech neexistuje způsob, jak to udělat. To bylo na celé věci frustrující, zejména s ohledem na události ze závodu,“ uvedl Piastri.
Podle McLarenu udělalo ředitelství závodu chybu, když mu smazalo jeho čas. Učinilo to totiž na základě důkazu, který podle vlastního výkladu pravidel nesmí brát v úvahu, a sice ze snímků z vrtulníku. Jelikož tyto snímky nejsou k dispozici po celou dobu, tak jejich použití není objektivní. FIA však v tomto případě byla „nedotknutelná“. Chybné smazání času totiž nelze napadnout. Zní to absurdně, ale taková jsou dnešní pravidla.
Traťové limity se nedostaly na přetřes jen kvůli Piastrimu, ale i Landu Norrisovi, který vyjel z trati po souboji s Maxem Verstappenem. FIA to nekompromisně označila za porušení pravidel, pro Norrise již čtvrté, po kterém přišel pětisekundový trest.
„Pro všechny zúčastněné to bylo náročné,“ pokračoval Piastri, podle něhož padok je v této věci rozdělen. „Samozřejmě, všechny týmy se neshodnou na všem, všichni jezdci se neshodnou na všem a FIA nebude souhlasit se vším, s čím chceme.“
„V této chvíli máme zaveden systém, při kterém je jasné, zda jste opustili trať nebo ne. Počítá se to jako porušení traťových limitů a snadno se to kontroluje. Ale když je jasné, že jste nezískali žádnou výhodu, tak mi to přijde přísné,“ prohlásil pilot McLarenu.
Komisaři zřejmě neupustí od zavedeného systému a traťové limity budou nadále sledovat i v zatáčkách se štěrkem. V tom případě by však měli mít dostatek statických kamer na to, aby uměli prozkoumat přejezd každého monopostu.
Piastri nakonec uznal, že zjišťovat, zda pilot v dané zatáčce získal čas nebo ztratil, není reálné. „Pro FIA je náročné to monitorovat a brát v úvahu každý jeden případ. Soucítím s nimi, že není jednoduché brát každý případ samostatně.“