logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA přiznala chybu: Verstappen měl v Rakousku dostat černo-bílou vlajku

Max Verstappen a Lando Norris
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 7. 2024

Rakouský incident silně rezonoval také na britské GP, která svým napínavým průběhem rychle vytlačila kolizi na Red Bull Ringu z povědomí. Zástupci McLarenu dorazili do Silverstone v bojové náladě a snažili se tlačit na Mezinárodní automobilovou federaci, aby si v budoucnu počínala důsledněji. Možná trochu nečekaně si zástupci FIA nakonec přiznali chybu.

Zak Brown se na tiskové konferenci během britského víkendu obořil na Red Bull, ale také na Mezinárodní automobilovou federaci. McLaren vyjádřil velkou nespokojenost s mnoha událostmi rakouského závodu a jednou z nich byla i Verstappenova obrana v souboji s Norrisem.

„Bránící se auto nesmí měnit směr při zpomalování kromě udržování ideální závodní stopy,“ uvádějí pokyny pro komisaře FIA, kterými se řídí v průběhu závodů a s jejich pomocí rozhodují o udělování trestů.

I když to Red Bull ani Verstappen nepřiznali, nizozemský závodník na Red Bull Ringu měnil směr při brzdění, což pravidla zakazují – toto pravidlo před lety zavedli právě pro Maxovu agresivní obranu. Jeho počínání však prošlo bez povšimnutí, což vytvořilo nebezpečný precedens. FIA se to o týden později pokusila alespoň trochu napravit.

„Portál Motorsport.com se dozvěděl, že o této záležitosti se diskutovalo na čtvrtečním setkání zástupců týmů během Velké ceny Velké Británie,“ uvádí známý zdroj, který není jediný. O této skutečnosti informovali například i komentátoři televize Sky v přímém přenosu ze závodu.

„Podle našich informací řekl ředitel závodu Niels Wittich všem soutěžícím, že při zpětném hodnocení závodů, které FIA provádí po každém soutěžním víkendu, se zástupci federace shodli, že řídící orgán měl udělat více. Wittich údajně řekl, že Verstappen měl dostat černo-bílou vlajku,“ uvedl Motorsport.com.

Ta se podle pozměněných pravidel může využívat ještě o něco univerzálněji a pro jezdce je jasným upozorněním, že za takové počínání pravidla umožňují udělit trest.

Pro McLaren je to alespoň drobná satisfakce. Zak Brown ve svém hodnocení situace uvedl, že kolizi se dalo zabránit, kdyby FIA zakročila. Je sporné, zda by černo-bílá vlajka přiměla Verstappena ke změně jezdeckých standardů, ale minimálně Andrea Stella vyjádřil spokojenost s touto sebereflexí ze strany FIA a očividně ji vnímá jako morální vítězství svého týmu.

„Jsme spokojeni, protože stanovisko FIA potvrzuje správnost našeho stanoviska krátce po závodě – a do určité míry i v jejím průběhu. Během závodu nemůžete ovlivnit situaci, protože je zakázáno mluvit s komisaři. Můžete mluvit jen s ředitelem závodu, ale ten zase nemůže mluvit s komisaři,“ řekl Stella.

„FIA však potvrdila naše stanovisko. Podle mě se všichni shodneme na tom, že Maxe měli varovat. To by zabránilo eskalaci, která nakonec vedla ke kolizi,“ dodal šéf McLarenu.

Související zprávy

Diskuze