logo F1zpravy.czF1online.sk

Pérez je horší než loni. Podle Laudy si místo nezaslouží, Schumacher ukazuje na Hulka

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2024

Red Bull je se svým monopostem stále v čele obou šampionátů, jen Sergio Pérez si toho jaksi nevšiml. Víkend v Rakousku byl dalším v dlouhé sérii s přívlastkem nezdařená. Při pohledu na Mexičanovy výsledky se i mnozí experti sami sebe ptají, proč mu vlastně Red Bull prodloužil smlouvu?

Když se zmiňovaná „nepovedená série“ začínala, podle Christiana Hornera to byly jen anomálie. Z nich je ovšem nová norma, což Pérez potvrdil i svým výkonem na Red Bull Ringu. V posledních týdnech totiž buď vypadne, nebo obsadí osmé místo – a kdyby Lando Norris v neděli nemusel odstoupit, opět by skončil osmý a ne sedmý.

Na jeho nedělní představení je však přece jen třeba hledět s přimhouřeným okem, protože Pérez jezdil s velkou dírou ve své bočnici. Problémem je však to, že ani v kvalifikaci nepředvedl nic světoborného a ani na velkých cenách před ní.

„Stopky nelžou,“ říká televizní expert, bývalý závodník a syn legendárního Nikiho Laudy, Mathias Lauda. „Ve Formuli 1 by měli jezdit nejlepší jezdci, kteří jsou na trhu. Red Bull měl v posledních třech sezónách nejlepší auto, a tak očekáváte, že bude mít i jezdce, který dokáže držet krok s týmovou jedničkou. Ztrácí-li dvě nebo tři desetiny, je to úplně v pořádku. Nabrat však vteřinovou ztrátu na takové trati, to je proklatě velký rozdíl.“

Sergio Pérez se bránil tím, že ve třetí části kvalifikace neměl k dispozici čerstvé softy jako jeho soupeři. Na druhé straně však před startem kvalifikace měli všichni stejné možnosti. Max Verstappen a George Russell dokonce postoupili z Q1 na použitých pneumatikách. Pérez musel spotřebovat čtyři čerstvé sady, aby si neudělal ostudu a nevypadl v Q1 nebo Q2.

Christian Horner dostal v neděli poněkud provokativní otázku: Neunáhlil se Red Bull s podpisem Pérezovy smlouvy? „Vedla k tomu Checova pozice v týmu a čím této stáji přispěl,“ hájil rozhodnutí šéf týmu. „Samozřejmě, vždy existuje tlak na výkony i nehledě na kontrakty, při kterých však nebudu zacházet příliš do detailů.“

Red Bull nadále stojí za Pérezem. Zatímco v minulosti se Gasly a Albon velmi rychle museli sbalit, nyní se postoj vedení změnil. „Děláme maximum, abychom ho podpořili a identifikovali, co se pokazilo. Na prvních čtyřech nebo pěti závodech jezdil velmi dobře. Ať se pak stalo cokoliv, způsobilo to jeho pád. V Suzuce, což je trať, kde se ukážou skuteční jezdci, zaostal za Maxem o desetinu. Na zdejších devíti zatáčkách měl však větší deficit.“

Horší než v roce 2023

Jedna vlaštovka z Japonska léto nedělá. Dlouhodobé statistiky Sergia Péreze působí hrozivě. Například ta první: Na Maxe Verstappena ztrácí po jedenácti závodech v šampionátu 119 bodů, což je druhá největší ztráta od zavedení současného bodovacího systému. Větší manko měl jen v roce 2012 Felipe Massa, který po jedenácté velké ceně ztrácel na Fernanda Alonsa 139 bodů.

Mimochodem, Pérez v negativním smyslu „překonal“ svůj výkon z minulé sezóny, který mu už tehdy mnozí vyčítali.

Největší ztráta na kolegu po 11 závodech:

  • Massa na Alonsa: 139 bodů (2012)
  • Pérez na Verstappena: 119 bodů (2024)
  • Pérez na Verstappena: 110 bodů (2023)
  • Gasly na Verstappena: 107 bodů (2019)
  • Stroll na Alonsa: 94 bodů (2023)

To jsou výsledky v závodech. Kromě toho je však třeba se podívat i na průměrnou kvalifikační ztrátu Sergia Péreze na Verstappena. Ukazuje se, že brzy bude v porovnání s Verstappenem pomalejší dokonce i než Alex Albon v roce 2019.

Mexičan v tuto chvíli zaostává v průměru o 0,629 vteřiny na kolo. Pierre Gasly v sezóně 2019 ztrácel méně (0,592s) a Alex Albon byl téměř na stejné úrovni (0,634s). Helmut Marko zvykne říkat, že Pérezovým úkolem by mělo být držet se do dvou až tří desetin za Verstappenem. Zatím je více než dvakrát tak pomalý.

Hülkenberg je oproti Pérezovi „jako z jiné ligy“

„Já jsem už v motorsportu velmi dlouho, přestože jsem nebyl tak úspěšný jako Pérez,“ pokračoval Mathias Lauda a připomněl rakouskou kvalifikaci, v níž Pérezovi chybělo 0,888 vteřiny. „Všude však platí pravidlo, že pokud ztrácíte na kolegu vteřinu, tak si sedačku nemůžete udržet a je jedno v jakém šampionátu jezdíte, jestli je to DTM, závody cestovních automobilů nebo Formule 2. Pokud ztrácíte na kolegu vteřinu, o rok přijdete o své místo.“

Pro Ralfa Schumachera je záhadou, „proč tým prodloužil jeho kontrakt“. „Myslím si, že na trhu jsou i jiné možnosti a Red Bull má neskutečně velký juniorský tým. Bez Maxe Verstappena by byl Red Bull ve velkých problémech, protože auto posouvá na pozice, na které nemá. Poukazuje to i na rozsah Pérezových problémů. Když byli o vteřinu před všemi ostatními, tak to vůbec nebyl problém, ale teď je.“

I Schumacher předpokládá, že motivace ponechat si Péreze v týmu je „ekonomická“. I to byla motivace, proč jej Red Bull na konci roku 2020 upřednostnil před Nicem Hülkenbergem. Německý závodník za sebou nemá takové sponzory, ale v Haasu ukazuje, že jezdecké kvality mu nechybí.

„On je ve zcela jiné lize,“ srovnává Hülkenberga s Pérezem. „Jezdí úplně jinak. Začíná to kvalifikacemi, ve kterých je neskutečně konzistentní. Maxe by úplně jinak dokázal podpořit včetně strategie. Nyní mají problém, že nemají týmového kolegu, který by mu uměl pomoci.“

Související zprávy

Diskuze