logo F1zpravy.czF1online.sk

K čemu jsme utratili tolik peněz na vyřešení traťových limitů? Je to trapné, prohlásil Piastri

Oscar Piastri
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala29. 6. 2024

Mezinárodní automobilová federace se před víkendem chlubila tím, že konečně vyřešila problémy s traťovými limity na Red Bull Ringu. V kvalifikaci však přece jen rozhodovaly staré známé a nenáviděné traťové limity, když ředitelství závodu smazalo nejlepší čas Oscaru Piastrimu. Australana toto rozhodnutí maximálně zklamalo.

FIA dokonce v pátek ráno zveřejnila rozhovor s ředitelem závodu Nielsem Wittichem, ve kterém slavnostně představila všechny novinky na trati. Ve všech zatáčkách měly být limity tratě upraveny tak, aby se mezi bílou čáru a štěrk nevešel celý monopost. V deváté a desáté zatáčce dokonce přibyly 2,5 metru široké štěrkové pásy. Vzhledem k tomu, že za bílou čarou bylo jen 1,5 metru, fyzikální zákony nedovolují, aby se dvoumetrový monopost ocitl za bílou čarou, ale ne na štěrku.

Oscar Piastri se prohřešil v šesté zatáčce, kde je mezi bílou čarou a štěrkem prostor pro přesně jednu šířku auta F1. I zde tedy platí, že pokud pilot vyjede za bílou čáru, štěrk jej automaticky zpomalí. Třeba tedy v takové zatáčce hlídat bílé čáry? Podle FIA ano a Piastri přišel o čas, který by stačil na třetí místo.

„Je to trapné. Veškerá ta práce kvůli traťovým limitům, úseky na trati zasypeme štěrkem…“ hledal slova zklamaný Oscar Piastri. „Já jsem ani nevyjel z trati, zůstal jsem na trati. To byl asi můj nejlepší průjezd šestou zatáčkou, ale smazali mi ho.“

Nad prací FIA se mu zastavuje rozum. „Nevím, na co utrácely stovky tisíc nebo miliony ve snaze upravit poslední dvě zatáčky, když i tak jsou tu zatáčky, ve kterých umíte vyjet mimo trať.“

Sport to nevykresluje v dobrém světle a FIA už vůbec. „To byla pravděpodobně moje nejlepší šestá zatáčka. Byl jsem přesně na hranici trati, co všichni chtějí vidět. Vynaložili jsme tolik úsilí, abychom se zbavili těchto problémů. Neexistuje žádný důvod, proč by v této zatáčce měl být nějaký problém s traťovými limity. Hlavně, když zůstanete na trati, jak jsem tam zůstal já, resp. ne na štěrku.“

„Jsem jediný, komu se něco takového stalo a asi proto se budu ozývat nejhlasitěji, ale podle mě je to trapné. Jdeme až na limit a když o jeden centimetr vyjdu na štěrk, stejně riskuji, že si zničím kolo. A smažou mi ho,“ kroutil hlavou.

Ve stejné zatáčce přišel o svůj čas i Pierre Gasly ve druhé části kvalifikace. Alpine však jednoznačně opustil trať a vyjel na štěrk. Na jedné straně se v tomto kole dokázal zlepšit oproti předchozímu pokusu, na druhé straně však jednoznačně něco ztratil oproti případu, kdyby zůstal na trati.

O svůj čas přišel dokonce i Charles Leclerc, který v závěru Q3 vyjel z trati pořádně široce, zaskákal si a zřejmě si i poškodil auto. V jeho případě bylo nad slunce jasnější, že nezískal ani jednu desetinu, ale FIA i tento čas smazala.

Pokud okruh nepovoluje opustit trať bez ztráty času, proč vůbec limity hlídat a nenechat to na jezdecké umění?

V garáži McLarenu se po kvalifikaci začala velká debata. Nakonec se šéf týmu Andrea Stella vypravil ke komisařům vysvětlit si traťové limity. V minulosti jsme už viděli pár případů, kdy byl čas jezdci vrácen, takže budeme ještě na případné úpravy výsledků čekat.

V opačném případě to Piastri v neděli nebude mít snadné. „Ferrari a Mercedesy jsou velmi blízko. Max vypadal být jako v jiné lize. Uděláme, co bude v našich silách. Ve sprintu jsme však viděli, že pneumatiky se rychle přehřívaly. Dost nám to zkomplikuje život, ale dáme do toho všechno.“

Související zprávy

Diskuze