logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull a Verstappen byli nejlepší i v Imole, ale jen o 0,7 sekundy

Max Verstappen a Lando Norris2
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 5. 2024

Dlouho to vypadalo na nudnou procesí a další jednoznačné vítězství Maxe Verstappena. Ofenzíva Landa Norrise a McLarenu v posledních patnácti kolech však všem ukázala, že bychom neměli usínat před televizory. Landovi to nakonec nevyšlo o sedm desetin sekundy a sám po závodě řekl, že kdyby měl ještě dvě nebo tři kola, Verstappena by dostal. Ten se tak těší z dalšího vítězství, ale tentokrát velmi těsného.

Start proběhl hladce a beze změn na pozicích v nejlepší šestce. Lewis Hamilton a Nico Hülkenberg se přepracovali přes Júkiho Cunodu a Sergio Pérez přes Daniela Ricciarda, což byly jediné změny v pořadí v nejlepší desítce. Verstappenovi se v úvodních kolech postupně podařilo odpoutat od Norrise a ten zase připravil o DRS Charlese Leclerca. Za pilotem Ferrari číhali jeho týmový kolega Carlos Sainz a Oscar Piastri. Krátká rovinka i DRS zóna však znemožnily jakékoli změny v pořadí a jezdci drželi uspořádaný vláček.

V 8. kole už neměl Sainz DRS na obranu od Leclerca a Piastri měl volnou cestu do ofenzívy. V té době zamířili někteří piloti z chvostu pole do boxů. Mechanici Alexe Albona neodvedli vůbec dobrou práci, když dostatečně nepřipevnili jedno z jeho kol. Alex pomalu převedl svůj Williams zpět do boxů, kde mechanici složili reparát, ale v tom okamžiku už byl monopost s číslem 23 o kolo pozadu. Komisaři mu navíc napařili desetisekundový trest za nebezpečné vypuštění z boxů.

Ve 12. kole zamířil k mechanikům Ricciardo, ve 13. kole Cunoda, což mělo vyprovokovat k zastávce i muže na bodovaných příčkách. Haas to také udělal a okamžitě povolal Hülkenberga, ale ten se vrátil na trať těsně za japonským mladíkem, takže VCARB vyšel undercut na výbornou.

V 16. kole navýšil Verstappen svůj náskok na Norrise už na pět sekund. Pilot McLarenu však nedokázal setřást Leclerca, který se stále držel na úrovni 1,5 sekundy za ním. V té době podnikl krátký výlet do štěrku Sergio Pérez, který tam ztratil kolem pěti sekund, což mu v souboji s Hülkenbergem a Cunodou (ano, s těmito jezdci bojoval druhý z Red Bullů) vůbec nepomohlo.

Zastávky v boxech

Na konci 23. kola zamířil do boxů Norris, který vyjel na trať těsně za Sergiem Pérezem. McLarenu to tedy příliš nevyšlo a Lando pokračoval celé kolo za Red Bullem na starých hardech. Ve 24. kole následoval Norrise i jeho týmový kolega Oscar Piastri a po něm Max Verstappen. Ferrari na toto dění zareagovalo až na konci 25. kola s Leclercem. V tomto okamžiku už byl Piastri virtuálně před Sainzem, který pokračoval dál.

Carlos zamířil k mechanikům až na konci 27. kola a nepřekvapivě se vrátil na trať za druhým McLarenem. Pořadí v nejlepší šestce se nám po zastávkách v boxech stabilizovalo následovně: Verstappen, Norris, Leclerc, Piastri, Sainz, Russell.

McLaren potvrzoval své tempo, když se Piastri okamžitě zavěsil za Leclerca, ale tehdy zazněly z boxové zdi stáje z Wokingu ustarané hlasy. Monopost MCL38 nebyl na tvrdých pneumatikách rychlejší než SF-24. Na konci 43. kola vyslovil Bryan Bozzi, nový inženýr Charlese Leclerca, slova, která chce slyšet každý jezdec na světě: „Jsi nejrychlejší muž na trati.“ Monačan byl v té době již pevně usazen v DRS za Norrisem. Jeho ofenzíva však trvala jen pár kol a nebyla úspěšná. Landovi se postupně podařilo setřást svého pronásledovatele.

Ve 45. kole proběhl krátký souboj o poslední bodované desáté místo, ve kterém si Lance Stroll poradil s Nicem Hülkenbergem. Aston Martin měl ve druhé polovině závodu skvělé tempo a Kanaďan se okamžitě vydal pronásledovat devátého Júkiho Cunodu, kterého překonal v 51. kole.

Závěrečná bitva

Po McLarenu si v závěru stěžoval na své pneumatiky i Max Verstappen. Norris v posledních deseti kolech stahoval Red Bull po desetinách (v jednom okamžiku dokonce o celou sekundu). Pět kol před koncem stáhl ztrátu pod 1,5 sekundy. Lando na to tlačil jako smyslů zbavený a jezdil úplně na hraně, ale pomalu se blížil. Při své ofenzivě však možná přece jen vzal příliš mnoho života ze svých pneumatik.

Oba jezdci bojovali se svými stroji a pneumatikami, Norris se dostal neuvěřitelně blízko, ale ne dost blízko. Když se konečně dostal pod jednu sekundu, kroužili jezdci v čele poslední kolo. Max Verstappen tak vyhrál VC Emilia Romagna s náskokem 0,7 sekundy(!) před Norrisem. Ten ve vysílačce po závodě jen bezmocně konstatoval: „Potřeboval jsem ještě dvě nebo tři kola.“ McLaren však po Miami opět potvrdil, že v Red Bullu si nemohou být ničím jisti. Jsme velmi zvědaví, jak se tento souboj v čele vyvine v dalších týdnech.

Třetí místo obsadil se ztrátou osmi sekund na vítěze Charles Leclerc. Čtvrtý skončil Oscar Piastri, pátý Carlos Sainz, šestý Lewis Hamilton, sedmý George Russell, osmý Sergio Pérez, devátý Lance Stroll a desátý Júki Cunoda.

Už příští víkend nás čeká Velká cena Monaka, která nám toho o skutečné výkonnosti jednotlivých monopostů moc neřekne, ale pak se přesuneme do Kanady, kde očekáváme další vyrovnaný boj.

tables.undefined - GP 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo Red Bull
Max Verstappen
logo Ferrari
Charles Leclerc
Jezdec
1.
Max Verstappen
2.
Lando Norris
3.
Charles Leclerc
4.
Oscar Piastri
5.
Carlos Sainz
6.
Lewis Hamilton
7.
George Russell
8.
Sergio Pérez
9.
Lance Stroll
10.
Júki Cunoda
11.
Nico Hülkenberg
12.
Kevin Magnussen
13.
Daniel Ricciardo
14.
Esteban Ocon
15.
Kuan-jü Čou
16.
Pierre Gasly
17.
Logan Sargeant
18.
Valtteri Bottas
19.
Fernando Alonso
-
Alex Albon

Live

Související zprávy

Diskuze