Závěry našich stintů nebyly dostatečně dobré, říká Shovlin
Velká cena Japonska byla strategickou bitvou. V průběhu závodu se zdálo, že týmy samy netušily, jaká je nejrychlejší cesta do cíle. Někteří měnili své plány za pochodu a našli se dokonce i odvážlivci, kteří chtěli absolvovat závod na jednu zastávku v boxech. Tento plán byl stratégy označován za pomalejší, ale jak se říká, i želva může předběhnout zajíce. Ferrari to vyšlo, Mercedesu ne.
Stratégové Mercedesu se odhodlali k odvážnému kroku. Vloni měl jejich monopost vynikající reputaci při práci s pneumatikami a v průběhu japonského víkendu ukázal dobré tempo. Piloti týmu odjeli první kolo na středně tvrdých pneumatikách a potom během červené fáze přezuli na tvrdé. Plán byl jasný – přezout v polovině závodu na další sadu tvrdých a přijít do cíle.
Podobně uvažovali i další. Také Ferrari dospělo k tomuto rozhodnutí až v průběhu závodu, když se jim díky dobrému tempu a výdrži na středně tvrdé směsi otevřela i tato možnost. Naopak, na boxové zdi Mercedesu zůstali zklamáni z výkonnosti tvrdých pneumatik.
„V zásadě jsme to považovali za způsob, jak udělat něco jiného,“ řekl šéf traťových inženýrů Mercedesu Andrew Shovlin. „My a McLaren jsme si pošetřili dvě sady tvrdých gum, Red Bull a Ferrari zas dvě sady středně tvrdých. V okamžiku tohoto rozhodnutí jsme neměli dostatek informací, aby jsme určili, jak bude vypadat porovnání tvrdých a středně tvrdých gum.“
„Při pohledu dozadu jsme necítili hrozbu ze strany ostatních týmů. Byli pomalejší než my a nezdálo se pravděpodobné, že se zapojí do boje. Šlo tedy jen o porovnání jednotlivých směsí,“ uvedl Shovlin.
Všichni jsme viděli, jak to skončilo. Charles Leclerc nakonec uspěl se strategií medium-hard, což papírově vůbec nemělo fungovat. Inženýry Mercedesu naopak překvapil propad hardů, které nevydržely dostatečně dlouho, aby umožnily svým pilotům tlačit na pilu plánovaný počet kol.
„Problém byl, že závěry našich stintů nebyly dostatečně dobré a naše tempo se propadalo. Ztratili jsme také nemálo času v provozu, ale podstatné bylo, že jsme neměli dostatečnou rychlost,“ přiznal jeden z nejdůležitějších mužů v Mercedesu.
„Teploty pneumatik byly v Suzuce poměrně vysoké. Gumy se trochu přehřívaly a když se dostanete do provozu, tak ztrácíte přilnavost. Obzvlášť jsme se trápili v pomalých zatáčkách. Je tu vlásenka a také šikana. Právě na těchto místech jsme nabírali značnou část z naší ztráty. Monopost jen s těžkostmi zatáčel a v obou těchto zatáčkách jsme ztráceli. Kromě toho, s přibývajícími koly se auto klouzalo a teploty rostly, takže se to postupně nabalovalo,“ konstatoval Shovlin.