Wolff: Musíme to přijmout se vztyčenou hlavou. Ostatní to zvládli, my jsme udělali chybu
V Mercedesu po nedělním závodě věřili, že měli dostatečně konkurenceschopné auto, aby porazili Maxe Verstappena. Nakonec si však v týmu stříbrných šípů mohli trochu oddechnout, že se jim to nepovedlo. Diskvalifikace Lewise Hamiltona je pro ně o něco méně bolestivá, než kdyby se museli vzdát prvního vítězství v roce.
Lewis Hamilton má za sebou nejlepší závod od začátku sezóny. Před šachovnicovou vlajkou dokonce stíhal Maxe Verstappena a kdo ví, jak by to nakonec dopadlo, kdyby měl závod o dvě-tři kola více. Mercedes si však může za to sám. Na jedné straně Hamiltonovi ublížilo, že první dva stinty tak protáhl, na druhé straně týmu nevyšly zastávky v boxech.
Strategickou chybu přiznal i šéf týmu Toto Wolff. “Když Max Verstappen zastavil v devatenáctém nebo dvacátém kole, věděli jsme, že potřebujeme jen další tři kola, aby nám mohla vyjít jednozastávková strategie.”
Byla to krutá chyba. “Poté začala výkonnost dramaticky klesat. Pravděpodobně to je jeden z důvodů, proč jsme to nezvládli. Celkově však musíme být s tímto výkonem spokojeni,” hodnotil těsně po skončení závodu, tedy v okamžiku, kdy svět ještě netušil o hrozbě Hamiltonovy diskvalifikace.
Mercedes navíc v neděli podcenil své síly. Proto se snažil vsadit na alternativní strategii v domnění, že v přímém souboji Verstappena nikdy neporazí. “Určitě hrálo roli naše přesvědčení, že pokud se budeme držet stejné strategie jako Max a budeme ho jen pokrývat, jezdit pár sekund před ním, tak to na vítězství nebude stačit.”
“To je však v pořádku. Celý rok dominovali, takže při přijímání takovýchto rozhodnutí na to myslíte. Měli jsme pocit, že s jednozastávkovou taktikou bychom mohli vyhrát, nebo bychom měli větší šanci vyhrát. Nakonec však výkonnost pneumatik neodpovídala našim představám,” připustil vídeňský rodák.
K ne zcela vydařeným zastávkám Wolff poznamenal, že šlo primárně o technický problém. “Měli jsme rychlé auto. Lewis jel fantasticky a kdybychom sečetli, co všechno šlo proti nám… Mohli byste říci, že jsme mohli vsadit na dvě zastávky. Ani jedna nebyla zrovna skvělá, ale to je věc vybavení a ne lidí. Pak jsme ztratili dvě sekundy za Landem, další asi půl druhé sekundy za Ricciardem. Ale smekám klobouk, takto my závodíme a nakonec to nestačilo.”
K diskvalifikaci přispěl i sprintový formát a nový balíček
O pár hodin po tomto rozhovoru se svět Formule 1 dozvěděl verdikt komisařů, kteří už neměli nad čím dlouho spekulovat. Pravidla jsou černobílá a ačkoliv je to kruté, monoposty Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca nebyly legální, a tak přišel trest.
“Vybrat si nastavení během sprintového víkendu je vždy náročné, protože máme k dispozici jen jednu tréninkovou hodinu,” vysvětloval penalizaci Toto Wolff. “Zde je to ještě zvýrazněno nerovnostmi na okruhu a nasazením nového balíčku.”
To však Mercedes neomlouvá. Alespoň o Red Bullu a McLarenu víme, že jejich inženýři dokázali nastavit svá auta správně. “Ostatní to zvládli, my jsme udělali chybu,” přiznává třetinový majitel týmu. “V pravidlech není žádný prostor na vyjednávání. Musíme to vzít na vědomí jako chlapi, poučit se z toho a příště se vrátit silnější.”