logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella kritizuje protest Haasu: To nedává smysl

F9jPMsyXoAApWxH
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala5. 11. 2023

Haas využil své právo a v sobotu podal žádost o přezkoumání výsledků Grand Prix USA. Tento pokus se však nesetkal s pochopením u všech týmů konkurence. Andrea Stella jen nechápavě kroutil hlavou nad představou, že by se časy měly škrtat dodatečně.

Podávat oficiální protesty po závodě je možné nejpozději do 30 minut od zveřejnění předběžné výsledkové listiny. Kromě toho však existuje i další 14denní limit, během kterého mohou týmy žádat o přezkoumání jakéhokoli rozhodnutí komisařů.

Má to však podmínku. Daný tým musí nejprve prokázat, že našel “významné, relevantní a nové důkazy, které komisaři během rozhodování neměli k dispozici”. Právě na shromažďování těchto důkazů mají celé dva týdny, protože je možné, že je třeba dlouho analyzovat různá data, což se do 30 minut nedá stihnout.

Haas takto zkoumal průjezdy šestou zatáčkou. Jelikož bezpečnostní kamery na okruhu nenabízely dostatečně kvalitní obraz na to, aby komisaři mohli někoho usvědčit z překročení limitů trati v šesté zatáčce, a palubní záběry se nepovažují za dostatečné — na nich není vidět zadek monopostu —, Haas se rozhodl k tomu přistoupit jinak. V šesté zatáčce sledoval průjezdy každého jezdce z palubní kamery auta za ním. Takto získal sérii záběrů, z nichž lze jednoznačně zjistit, zda je dané auto za bílou čárou.

Pokud by se stala realitou nová výsledková listina, kterou už připravili v Haasu, McLaren by o nic nepřišel, a na trestu pro Lance Strolla by naopak vydělal, protože by se v šampionátu vzdálil Aston Martinu.

Šéf týmu Andrea Stella i přesto protestuje proti pokusu Haasu protestovat. Argumentuje, že tresty za překročení traťových limitů není možné udělovat retrospektivně, protože by se tím obešel varovný systém “třikrát a dost”.

“Během závodu máte plné ruce práce,” odpověděl Andrea Stella v rozhovoru pro Autosport na otázku, zda tušil o porušeních traťových limitů v šesté zatáčce. “Vy sledujete jedinou věc; a tou jsou informace od ředitelství závodu o smazaných časech. To je oficiální zpětná vazba a to se počítá.”

“No a podle toho přizpůsobíte svou jízdu, přizpůsobíte, do jaké míry na to tlačíte. Podle těchto informací prostě adaptujete svůj závod,” pokračoval šéf papájových. “Retrospektivně je kontrolovat nedává smysl, protože kdybyste měli k dispozici tyto informace, mohli byste se tomu přizpůsobit. Tohle není věc, u které byste mohli jednat retrospektivně, protože nemá vliv na to, co uděláte v daném okamžiku.”

I když to šéf McLarenu myslí dobře, jeho argument před komisaři nemá šanci uspět, pokud budou v rozhodnutích konzistentní. Alex Albon měl také na svém kontě jedno porušení traťových limitů, a tak mohl počítat s tím, že má ještě rezervu. Ředitelství závodu ho však o jeho přestupcích neinformovalo průběžně, ale prakticky v jednom okamžiku mu přidalo další tři “černé body”, a s nimi přišel i trest. Ani Albon tak neměl šanci přizpůsobit svou jízdu, a přesto dostal trest.

“Podle mého názoru Haas má právo o to žádat, ale myslím si, že bychom prostě měli najít robustnější způsob, jak rozhodovat o traťových limitech a kontrolovat je. Jakmile se však podnik skončí, musíme se přesunout na ten další,” zní konečný verdikt Andrey Stelly.

Logan Sargeant by získal jednu pozici v případě, že by Haas se svým protestem uspěl, ale i přesto stojí na Stellově straně. “Upřímně je to trochu trapné. Pokud to nemonitorují během závodu a nedokážou nám říct, že vycházíme z trati, tak to není naše vina.”

Související zprávy

Diskuze