logo F1zpravy.czF1online.sk

Dá se to dělat férově? FIA reaguje na kritiku a vysvětluje, jak kontroluje auta F1

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 10. 2023

V každém sportu je nutné pečlivě sledovat dodržování pravidel, ale ve Formuli 1 je tento aspekt ještě několikanásobně důležitější. Jelikož se týmy neštítí hrát si se šedými zónami, které mohou naklonit misky vah na stranu jednoho nebo druhého, FIA musí monoposty důkladně zkontrolovat. Jak ale dosáhnout, aby byl postup férový?

Po víkendu v Austinu je hlavním tématem diskvalifikace Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca. Veřejnost ale kritizuje nejen inženýry Mercedesu a Ferrari, ale i Mezinárodní automobilovou federaci a způsob, jakým dohlíží na dodržování pravidel. FIA se proto rozhodla reagovat a vyvrátit několik mýtů o tom, jak probíhají kontroly po závodech.

FIA v první řadě zdůrazňuje, že kontroly jsou náhodné. “Každý víkend jsou prováděny náhodné kontroly různých částí auta. Tento postup existuje již mnoho desetiletí a dodržování pravidel zajišťuje tím, že týmy před závodem netuší, která konkrétní část kterých monopostů by mohla být kontrolována, kromě standardních testů, kterými projdou každý víkend všechna auta (jako například odebírání vzorků paliva po každé velké ceně).”

Díky náhodnosti výběru musí týmy počítat s tím, že jejich monopost může být kdykoliv “vylosován”. Tím se zajistí dvě věci; nikdo nemůže obvinit FIA, že někoho šikanuje opakovanými kontrolami. Na druhé straně se tím ušetří cenný čas, kterého po velké ceně není mnoho.

“Technický tým FIA má spoustu zkušeností i dat z různých zdrojů a senzorů, které pomáhají přijmout informovaná rozhodnutí o tom, které aspekty pravidel by se mohly kontrolovat. Ve většině případů se ukáže, že všechna auta pravidlům vyhovují. Jak se ale stalo v Austinu, občas se najdou i porušení pravidel, která jsou následně předána komisařům. Ti rozhodnou o vhodném postupu,” pokračuje regulační orgán F1.

FIA dodává, že v této chvíli bývá v paddocku velmi rušno. Mechanici balí vybavení a připravují ho na transport. Vězte například, že celý “konvoj” Formule 1 dorazil do Mexika už v pondělí odpoledne, tedy ani ne 24 hodin po skončení GP USA. Obzvláště uprostřed závodní trojičky není prostor na kontroly všech a všeho.

“Proto je tak cenný náhodný výběr několika aut na povinné kontroly různých oblastí pravidel,” píše ve svém článku FIA. “Každý tým si je vědom, že může být vybrán, a chápe, že pravděpodobnost odhalení nesouladu s pravidly je velká.”

Kontroly se ale netýkají jen běžných věcí. FIA od sezóny 2021 náhodně vybere minimálně jeden monopost, na kterém je provedena opravdu hloubková kontrola. Při ní musí často asistovat i samotný tým, protože si vyžaduje rozebrání některých komponentů, které nebývají kontrolovány plošně, protože by to trvalo příliš dlouho. V tomto případě si FIA prohlédne i to, zda daný komponent odpovídá dodaným CAD nákresům.

Na tu nejpálčivější otázku nám ale FIA neodpověděla. Když už zjistila, že 50 procent ze čtyř kontrolovaných monopostů neprošlo kontrolou podlahy, proč se nepustila do zkoumání dalších aut? Mohli bychom argumentovat, že alespoň kontrola jejich týmových kolegů by byla více než vhodná.

Kdo ví, možná týmy na toto téma zatlačí a v budoucnu se bude postupovat jinak. “Jako ve všem ve Formuli 1, i tento proces se léta vyvíjel a byl doladěn, aby stanovil nejpřísnější a nejdůkladnější strategii monitorování neuvěřitelně komplexních aut F1 současnosti, čímž se stává i vážným strašákem, ale je i prakticky funkční v rámci logistických omezení závodního víkendu.”

Související zprávy

Diskuze