logo F1zpravy.czF1online.sk

Haas neuspěl s pokusem změnit výsledky Grand Prix USA. FIA zamítla jeho žádost

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 11. 2023

Výsledky Grand Prix USA se měnit nebudou. Ve čtvrtek odpoledne o tom rozhodla čtveřice komisařů FIA, která zamítla žádost Haasu o přezkoumání rozhodnutí ze závodu v Austinu. Podle formulových arbitrů předložené důkazy Haasu nesplňovaly podmínky, které určují Sportovní pravidla F1.

Závod v Texasu se změnil na festival traťových limitů, ale jen hrstka jejich porušení byla také potrestána. FIA si totiž před závodem nevšimla, že její kamera v šesté zatáčce nesnímá apex zatáčky, a tak v této části trati nedokázala rozhodovat o tom, zda daný pilot zůstal na trati nebo opustil prostor bílých čar.

Haasu se však takový závěr nelíbil. Uvědomujíc si, že několik jezdců čistě kvůli chybě FIA uniklo spravedlnosti, se rozhodl pátrat po jasných důkazech o překročení bílých čar. Po analýze palubních záběrů se mu to prý také podařilo.

Zástupci americké stáje tak před komisaři vystoupili s řadou palubních záběrů, na kterých bylo vidět monoposty Alexa Albona, Logana Sargeanta, Sergia Péreze a Lance Strolla mimo trať v předmětné šesté zatáčce. Zajímavostí je, že samotné záběry nepocházely z monopostů této čtveřice, ale obvykle z aut, která jela přímo za nimi.

Pokud by FIA chtěla během závodu hlídat traťové limity tímto způsobem, kromě svých statických kamer na okruhu by musela sledovat i palubní záběry všech 20 pilotů, což je z praktického hlediska nerealizovatelné. Haas proto doufal, že jeho nové důkazy jsou “významné, relevantní, nové a v době rozhodování nebyly jednotlivým stranám k dispozici”. To jsou přesně podmínky, které důkazy Haasu musí splňovat, aby FIA mohla přistoupit k dalšímu kroku – opětovnému prošetření verdiktů z GP USA.

Žádost Haasu tímto sítem neprošla

Komisaři odmítli žádost Haasu z několika důvodů. Prvním je fakt, že žádný ze záběrů nepředstavuje “nový” důkaz. V době rozhodování měl Haas k dispozici palubní záběry všech monopostů, jelikož F1 je nabízí v přímém přenosu celému světu. Z tohoto titulu mohl protestovat proti výsledkům již v původní časové lhůtě. FIA navíc uvádí, že komisaři je během velké ceny úmyslně nebrali v úvahu.

Haas by tedy neuspěl, i kdyby to stihl. FIA má totiž za to, že i když na palubních záběrech monopostu je vidět, že auto vpředu porušilo traťové limity, takový důkaz není možné brát jako relevantní. Proč? Protože touto metodikou se nedá konzistentně a přesně kontrolovat každé auto v každém kole. Někdy se totiž může stát, že daný pilot za sebou nemá žádného “kontrolora”, nebo tento “kontrolor” není v úhlu, který by umožňoval jasně rozhodnout, zda došlo k porušení pravidel.

“Jelikož palubní záběry jsou užitečné jen při ověřování porušení pravidel monopostu, který je před kamerou, a ne monopostu, kterému kamera patří, komisaři mají za to, že nemohli přesně a konzistentně zhodnotit, zda došlo k porušení pravidel v případě každého auta a v každém kole,” píše čtveřice rozhodčích, kteří měli “službu” během GP USA. “Anekdotické použití záběrů z následujícího monopostu, které mohou nebo nemusí být k dispozici v případě potenciálního porušení pravidel daného auta v kterémkoliv čase, nesplňuje podmínky přesnosti a konzistence důkazu.”

Stojí za to na okamžik se zamyslet nad touto argumentací a zvážit, zda je takový přístup správný. Abychom někoho mohli usvědčit z porušení pravidel, je opravdu nutné mít kontrolovaná všechna auta stejně? Porušení pravidel je porušení pravidel bez ohledu na to, kolik aut bylo kontrolováno. Někoho chytnou, někoho ne. Přece i Lewis Hamilton a Charles Leclerc byli v USA diskvalifikováni, přestože nebyly kontrolovány desky podlahy všech jejich soupeřů.

Bez ohledu na to by však žádost Haasu neprošla. Kromě toho, že nepřinesl zmíněné “nové” důkazy, americký tým narazil i na procedurální překážky. Žádost o přezkoumání rozhodnutí se musí vztahovat na nějaké rozhodnutí z daného soutěžního víkendu. Haas však mimo jiné žádal o přezkoumání “konečné klasifikace”, tedy podle FIA měl narážet na problém se samotnou klasifikací, nikoli na rozhodnutí, která jí předcházela.

Tentýž argument platí i v případě jezdců, kteří nebyli vůbec prošetřováni, a tak o nich nepadlo žádné rozhodnutí. Žádat o “přezkoumání rozhodnutí” je možné jen pod podmínkou, že nějaké rozhodnutí existuje. V případě Logana Sargeanta, Sergia Péreze a Lance Strolla se však o ničem nerozhodlo, a tak jim není možné dodatečně udělit penalizaci prostřednictvím tohoto opravného prostředku. Výjimkou je jen Alex Albon, který dostal trest za překročení traťových limitů, a tedy v tomto případě existuje i verdikt.

A i když protest Haasu neprošel, FIA uznává, že “neschopnost důsledně sledovat dodržování traťových limitů u všech účastníků je naprosto neuspokojivá”. “Všem zainteresovaným silně doporučujeme, aby se rychle našlo a nasadilo řešení, které zabrání dalšímu opakování tohoto rozšířeného problému.”

Komisaři nemají odpověď na otázku, zda by dané řešení mělo být technologického charakteru, zda by se měla změnit pravidla, nebo by mělo dojít k úpravám okruhů. Konstatují však, že lék by se měl najít před startem sezóny 2024.

Související zprávy

Diskuze