Fraška s názvem traťové limity: Pérez je porušil alespoň 30krát, FIA si toho všimla jen jednou
Traťové limity štvou všechny. Škrtání časů rozčiluje jezdce, zástupce týmů i fanoušky. Jedna věc je však škrtání časů, druhá nekonzistence FIA při kontrole tak černobílého pravidla. Na světě je totiž nová kauza: Přestože se Pérezovým modus operandi v Austinu stala jízda mimo bílých čar, FIA si toho všimla jen jednou.
FIA po skončení závodu vždy vydává shrnutí škrtnutých časů, o které se opírá při rozdávání pětisekundových trestů. V Austinu takto napočítala 35 porušení pravidel v zatáčkách 1, 6, 9, 11, 12, 13, 19 a 20. Alex Albon jako jediný za své prohřešky zaplatil pětisekundovou penalizací. V paddocku byl však i úplně jiný „šikula“, který se zcela vyhnul pozornosti FIA. Bavíme se o Sergiu Pérezovi.
Na Pérezovy pochybné průjezdy šestou zatáčkou jako první upozornil německý magazín Auto Motor und Sport, který tvrdí, že Mexičan se ocitl napravo od bílé čáry více než jen párkrát. Abychom si tato tvrzení ověřili, pustili jsme si záznam celého závodu Sergia Péreze z jeho palubní kamery.
Co jsme zjistili? Sergio Pérez jednoznačně dodržel traťové limity v šesté zatáčce snad jen tehdy, když udělal chybu. Od pátého až do posledního 56. kola jsme jen v této zatáčce napočítali 29 jasných porušení traťových limitů, 17 hraničních situací a jen šest zřejmých dodržení limitů tratě. K této hoře přestupků připočteme ještě jeden, který si FIA jako jediný všimla: Došlo k němu v 12. zatáčce 41. kola.
Traťové limity se v současnosti trestají podle precedensu z VC Rakouska: Po třech porušeních FIA upozorní jezdce černobílou vlajkou, za čtvrté porušení udělí pětisekundový trest a za páté desetisekundovou penalizaci. V této chvíli se provinílkovi počítadlo smaže a začíná se znovu.
Co by se stalo, kdyby Pérezovi byly uděleny penalizace za jeho (minimálně) 30 překročení limitů tratě? Komisaři by k jeho výslednému času museli připočítat 6×5 + 6×10 sekund, tedy rovnou stovku. Pilot Red Bullu by se rázem propadl ze svého konečného čtvrtého místa až za posledního Ricciarda, který ztratil jedno celé kolo.
Ukřivděný se tak může cítit Alex Albon. I v jeho případě se ukázalo, že FIA nezvládá monitorování traťových limitů přesto, že v Ženevě má řídící centrum a v něm lidi, jejichž úkolem je sledování bílých čar. I přesto o svých prohřešcích Albon nevěděl hned, ale až když bylo pozdě.
„Jsem z toho frustrovaný. Celý závod jsem měl jediné porušení, a pak v jednom kole mi přibyly tři, takže z varování byl rovnou trest,“ kroutil hlavou Alex Albon nad tím, že FIA ho o porušeních neinformovala průběžně, ale nárazově a pozdě. Přitom k zmíněným třem porušením došlo v 15:23, 15:25, 15:28. FIA o tom informovala ve svém systému třemi zprávami v řadě mezi 15:29 a 15:30.
„Buď jsou tak pozadu, nebo se tu děje něco jiného. Podle mě není fér, když nedostanete varování, ale vás najednou zavalí třemi v řadě,“ pokračoval thajsko-britský jezdec. „Když s jejich systémy nestíhají, možná by se měli přiznat, říct nám, že jsou pomalí, a být shovívavější.“
A co tedy může za to, že Pérez takto vyvázl? Podle novináře Andrease Haupta z AMuS-u to vypadá, že v šesté zatáčce byla nesprávně natočena bezpečnostní kamera, takže nebylo tak snadné kontrolovat průjezdy všech monopostů. Chudákovi Alexovi Albonovi však zvládli třikrát odčíst časy a dokonce ho za to potrestat právě v šesté zatáčce.
Jedna věc je však jistá; toto téma se ještě bude v Mexiku rozebírat.