logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff překvapil obranou Sulajema: Vláda tvrdé ruky má své výhody

Toto Wolff
© Jiřǐ Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 11:30

Nebudeme si lhát, vláda prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema je nepopulární mezi šéfy týmů, jezdci, vedením Formule 1 i fanoušky. Pozoruhodné je, že každou z těchto skupin naštval něčím jiným. Trochu překvapivě však v některých otázkách našel cenného spojence v Totovi Wolffovi.

„A komu tím prospějete?“ zní jedna z nejznámějších hlášek světa filmu v našich končinách. Když se vrcholový šéf a byznysmen na nejvyšší úrovni, kterým je i Toto Wolff, dopustí obhajoby muže, kterému se snažil postavit i jeho pilot jako předseda Asociace jezdců velkých cen, okamžitě vás napadne, co má asi za lubem.

Pozoruhodné je, že Wolff to za poslední rok neudělal poprvé. „Nemůžete popřít, že prosazuje vládu tvrdé ruky,“ řekl Rakušan. „Nikomu nedovolí, aby mu říkal, co má dělat. To má své výhody.“

Šéf Mercedesu šel proti proudu i v případě zákazu nadávek, když se postavil na stranu jednoho procenta fanouškovské obce, kterou urážejí vulgární vyjádření ve vysílačkách. Šlo o natolik výjimečný zjev, že i tehdy se lidé ptali, proč se Toto rozhodl jít takto zásadně proti velké většině fanouškovské obce i jezdců.

„Myslím si, že má správný postoj k vulgarismům,“ prohlásil Wolff na adresu Sulajema. „Pro mnohé jezdce není angličtina jejich rodný jazyk a když Francouz nebo Ital křičí do vysílačky na inženýra: ‚Jdi se poj**at!‘ a považuje to za normální, možná je to proto, že to poslouchal už od dob motokár. Mohlo by ho však pořádně šokovat, kdyby si ta slova přeložil do své rodné řeči.“

„Podle mě by se děti měly naučit, že nesmí ostatní urážet ve vysílačce. Jeho inženýr má doma rodinu, která je velmi hrdá, že jejich táta nebo manžel pracuje s pilotem F1. Není hezké, pokud na něj jezdec takto vyskočí. Bohužel, stává se to už v juniorských kategoriích,“ dodal Wolff.

Ten prý nepřišel s tímto stanoviskem, neboť chtěl od Sulajema laskavost. Inspiroval ho k tomu jeho syn Jack, který začíná v motokárách. Paradoxní je, že se to naučil od Maxe Verstappena, kterého se Wolff snaží přilákat do svého týmu. „Osm-, devět-, desetiletí kluci mluví jako profíci. Piloti jsou jejich vzory, proto si myslím, že je chvályhodné, když prezident zaujal na toto téma jednoznačný postoj,“ pokračoval šéf Mercedesu.

„Můžeme se bavit o tom, kde je hranice mezi nadávkou a urážkou. Během závodu jsme pro jezdce zároveň uvolňovacím ventilem. V rychlosti 300 kilometrů za hodinu jdou kolo na kolo a jsou fyzicky i mentálně na hraně, pak jim řekneme, aby byli slušní. O to ale nejde. Je v pořádku, když si uleví, ale není v pořádku, když na někoho osobně útočí. Právě tam je třeba nakreslit tlustou čáru,“ dodal Rakušan.

Objevil se názor, že Wolff se tímto snažil lobbovat u Sulajema v době, kdy se některé týmy pokoušely o přehodnocení technických pravidel pro pohonné jednotky pro rok 2026. Poslední slovo měla FIA a, jak uvedl i samotný šéf Mercedesu, prezident dokáže autonomně prosazovat svou autoritu ve všech otázkách, bez ohledu na to, zda dané věci rozumí, nebo ne.

Související zprávy

Diskuze