logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff nechápe: Tisíce zaměstnanců a stále jsme nepochopili pneumatiky

Toto Wolff
© Jiřǐ Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 12:41

Tato generace monopostů opravdu není parketa Mercedesu. Kdysi nepřemožitelný tým nedokázal v posledních čtyřech letech vyzrát ani na Ferrari a v roce 2025 se inženýři nadále potýkají se starými problémy. Chladné podmínky monopostu W16 vyhovují, ale v horkých se trápí.

Nejlepším příkladem byla loňská Velká cena Las Vegas. Mercedes v Nevadě doslova dominoval. Ovšem čím vyšší teploty, tím větší trápení. Můžeme očekávat, že minimálně do určité míry uvidíme tento vzorec i v této sezóně.

Mercedes se trápil v Imole a ačkoli se v Barceloně situace mírně zlepšila, monopost nadále ztrácel na nejlepších kvanta času. „Je to zkrátka velmi zvláštní,“ prohlásil šéf stáje Toto Wolff pro rakouskou televizi ORF. „Jsme obrovská organizace s tisíci zaměstnanci a stále jsme zjevně nepochopili, jak máme v horku udržet teploty pneumatik ve správném okně.“

„Když je chladno – jako například v Las Vegas, kde potřebujete zimní bundy – jsme superrychlí. Možná potřebujeme pár okruhů v Grónsku nebo na Aljašce,“ konstatoval Wolff položertem.

Na situaci tohoto týmu však vskutku není nic směšného. Kdysi neporazitelný Mercedes se v rámci tohoto cyklu pravidel ocitl nohama na zemi. V roce 2022 představili inženýři odvážný koncept bez bočnic, který nikdy skutečně nefungoval. Od té chvíle se problémy vezly s týmem a ani letos nedokázal své nápady doladit.

Ferrari mělo příšerný úvod sezóny, ale přesto dokázalo předjet Mercedes v celkovém hodnocení. Samozřejmě, přispěly k tomu problémy se spolehlivostí a nezkušenost Kimiho Antonelliho, ale pro tak obrovský tým jsou podobné bodové zisky nepřijatelné.

„Myslím si, že každé auto má vrozenou DNA, která je zakódována v jeho designu,“ spekuluje Wolff. „I když jste velká organizace se spoustou vědců a inženýrů, někdy nevíte, proč se monopost takto chová.“

„Nejsem si jistý, jestli McLaren přesně ví, proč jsou tak rychlí, protože všechno je to o drobných ziscích. Myslím si, že naše auto bylo v minulosti obecně náchylnější k přehřívání zadních pneumatik než ostatní,“ pokračoval Wolff.

„Vždy jsme byli velmi silní v chladných podmínkách, když jsme netrpěli tímto problémem. Podíváte-li se na loňský závod v Las Vegas, tak jezdci od prvního rychlého kola říkali: ‚Auto je úžasné, máme přilnavost jako nikdy předtím‘. Všichni ostatní piloti říkali, že mají doslova nulový grip a strašně se kloužou. Můžete vidět, že je to vrozená vlastnost auta. Umíte to zamaskovat nebo zhoršit volbou různých směrů při nastavení, ale nezbavíte se toho,“ vysvětlil šéf Mercedesu.

Související zprávy

Diskuze