Wolff nechápe: Tisíce zaměstnanců a stále jsme nepochopili pneumatiky

Tato generace monopostů opravdu není parketa Mercedesu. Kdysi nepřemožitelný tým nedokázal v posledních čtyřech letech vyzrát ani na Ferrari a v roce 2025 se inženýři nadále potýkají se starými problémy. Chladné podmínky monopostu W16 vyhovují, ale v horkých se trápí.
Nejlepším příkladem byla loňská Velká cena Las Vegas. Mercedes v Nevadě doslova dominoval. Ovšem čím vyšší teploty, tím větší trápení. Můžeme očekávat, že minimálně do určité míry uvidíme tento vzorec i v této sezóně.
Mercedes se trápil v Imole a ačkoli se v Barceloně situace mírně zlepšila, monopost nadále ztrácel na nejlepších kvanta času. „Je to zkrátka velmi zvláštní,“ prohlásil šéf stáje Toto Wolff pro rakouskou televizi ORF. „Jsme obrovská organizace s tisíci zaměstnanci a stále jsme zjevně nepochopili, jak máme v horku udržet teploty pneumatik ve správném okně.“
„Když je chladno – jako například v Las Vegas, kde potřebujete zimní bundy – jsme superrychlí. Možná potřebujeme pár okruhů v Grónsku nebo na Aljašce,“ konstatoval Wolff položertem.
Na situaci tohoto týmu však vskutku není nic směšného. Kdysi neporazitelný Mercedes se v rámci tohoto cyklu pravidel ocitl nohama na zemi. V roce 2022 představili inženýři odvážný koncept bez bočnic, který nikdy skutečně nefungoval. Od té chvíle se problémy vezly s týmem a ani letos nedokázal své nápady doladit.
Ferrari mělo příšerný úvod sezóny, ale přesto dokázalo předjet Mercedes v celkovém hodnocení. Samozřejmě, přispěly k tomu problémy se spolehlivostí a nezkušenost Kimiho Antonelliho, ale pro tak obrovský tým jsou podobné bodové zisky nepřijatelné.
„Myslím si, že každé auto má vrozenou DNA, která je zakódována v jeho designu,“ spekuluje Wolff. „I když jste velká organizace se spoustou vědců a inženýrů, někdy nevíte, proč se monopost takto chová.“
„Nejsem si jistý, jestli McLaren přesně ví, proč jsou tak rychlí, protože všechno je to o drobných ziscích. Myslím si, že naše auto bylo v minulosti obecně náchylnější k přehřívání zadních pneumatik než ostatní,“ pokračoval Wolff.
„Vždy jsme byli velmi silní v chladných podmínkách, když jsme netrpěli tímto problémem. Podíváte-li se na loňský závod v Las Vegas, tak jezdci od prvního rychlého kola říkali: ‚Auto je úžasné, máme přilnavost jako nikdy předtím‘. Všichni ostatní piloti říkali, že mají doslova nulový grip a strašně se kloužou. Můžete vidět, že je to vrozená vlastnost auta. Umíte to zamaskovat nebo zhoršit volbou různých směrů při nastavení, ale nezbavíte se toho,“ vysvětlil šéf Mercedesu.
- Štítky
- Mercedes
- Toto Wolff