Poslední naděje pro ozvláštnění strategií? Imola bude svědkem premiéry směsí C6

Formule 1 momentálně nestojí před vyhlídkou na velmi vzrušující sezónu 2025. Velkým strašákem byla pro každého Velká cena Japonska, kdy zvolily všechny týmy v podstatě stejné strategie a jízda ve špinavém vzduchu znemožnila předjíždění. Formule 1 a Pirelli se snaží zareagovat, ale po ruce mají jen provizorní řešení. Jedním z nich je nová směs pneumatik C6.
Tyto směsi vznikly jako reakce na nízké teploty v Las Vegas a také skutečnost, že pneumatiky C5 se ukázaly jako příliš tvrdé na okruh v Monaku. Zástupce Pirelli Mario Isola původně tvrdil, že nasazení nových směsí C6 bude velmi omezené a mluvilo se jen o Las Vegas, Monaku, Kanadě a možná Singapuru.
Jak vidíte, jsou to samé městské okruhy. Jednotvárné strategie však přiměly dodavatele pneumatik, aby změnil plány. Výsledkem je, že směsi C6 uvidíme i na otevřeném okruhu v Imole. Bude to jejich soutěžní premiéra a cílem je ozvláštnit strategie, donutit týmy k více zastávkám a zlepšit show.
„Potřebujeme zjistit, zda existuje nějaký přístup k výběru pneumatik, který dotlačí týmy ke dvěma zastávkám,“ přiznal šéf Pirelli Mario Isola. Do neznáma vstoupí v Imole také dodavatel pneumatik. Samozřejmě, týmy měly možnost otestovat tyto gumy, ale ne na tomto okruhu.
„Doufejme, že bude sucho a posbíráme data o směsích C6. Potom provedeme simulace a pokusíme se zjistit, zda posun o krok v tvrdosti pneumatik bude fungovat. Například časová delta mezi pneumatikami C3 a C4 je velmi těsná, takže můžeme zvážit nasazení C2, C4 a C5,“ říká šéf Pirelli pro oblast motorsportu.
„To by znamenalo, že kdybyste chtěli jet na jednu zastávku a přezout z C4 na C2, tak budete pomalejší. Neměla by to být taková výhoda, jako když nominujeme C3, C4 a C5. Na jiných závodech můžeme zvážit C3, C5 a C6, případně C2, C4 a C5. V tomto směru bude Imola kritický víkend, protože potřebujeme dodatečné data o směsi C6,“ dodal Isola.
Je však prudce sporné, zda skutečně uvidíme dvě zastávky. Boxová ulička v Imole patří mezi nejdelší v kalendáři a celková ztráta v boxech se pohybuje kolem třiceti vteřin. Optimismus nevyvolává ani skutečnost, že navzdory nominaci směsí C3, C4 a C5, tehdy nejměkčích dostupných, zastavil loni Fernando Alonso poprvé a naposled už v sedmém kole. Směsi C3, C4 a C5 mělo přivézt Pirelli i v tomto ročníku, ale vzhledem k výše uvedenému se rozhodlo změnit plán. Uvidíme, jestli to vůbec pomůže.
Jako fanoušci asi budeme souhlasit s každým nekonzervativním přístupem. Isola nahlas uvažuje o přeskočení ne jedné, ale hned dvou směsí. I taková myšlenka se nám rozhodně zamlouvá. Pokud něco přinutí týmy uvažovat nekonvenčně a alespoň přemýšlet o dvou zastávkách, určitě to vítáme.
„Můžeme také nominovat C1, C3 a C5. Nejsem si jistý, jaký bude výsledek, ale můžeme to udělat,“ řekl Isola. „Nikdy bychom to však neudělali svévolně. Podáme návrh FIA a F1, podělíme se o něj s týmy a pak dospějeme ke shodě s povolením FIA.“
- Štítky
- Mario Isola
- Pirelli