logo F1zpravy.czF1online.sk

Russellovi se nelíbí nové pneumatiky, podle Leclerca a Norrise jsou dobré

Pneumatiky Pirelli
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala9. 3. 2025

Pirelli už v lednu spustilo svůj vývojový program pneumatik na příští rok a i když máme jen březen, vyzkoušet si je stihlo několik pilotů. Názory na nové gumy se však v padoku liší. Zatímco George Russell říká, že je to výrazný posun k horšímu, podle Charlese Leclerca a Landa Norrise to není vůbec tak špatné.

V roce 2026 se dočkáme změn na mnoha frontách. I když se změnu výšky profilu pneumatik z osmnácti na šestnáct palců nepodařilo prosadit, za účelem snížení aerodynamického odporu aut došlo alespoň k jejich zúžení. Přední gumy budou užší o 25 a zadní až o 30 milimetrů.

Aby Pirelli mohlo pokračovat ve vývoji, několik týmů vyhovělo dodavateli pneumatik a upravilo současné monoposty tak, aby se množstvím přítlaku a jízdními vlastnostmi co nejvěrněji přiblížilo k příštím monopostům, resp. odhadům týmů.

George Russell si s takovým autem vyzkoušel nové gumy v únoru na okruhu Jérez. Přestože se na nová pravidla dívá dost optimisticky, pneumatiky mu dělají starosti. „Ty testy byly trochu náročnější než se širšími pneumatikami, které máme dnes. Byl to dost výrazný krok k horšímu,“ zhodnotil pilot Mercedesu. „To je přirozené, protože jsou mnohem užší. Snad je v nadcházejících měsících vylepší.”

Kromě Russella už první dojmy sbírali také piloti McLarenu a Ferrari, kteří je prověřili v Barceloně. Jejich názory se však lišily. Zatímco Lando Norris konstatoval, že gumy „fungovaly dobře“, Charles Leclerc je dokonce pochválil.

„Když testujete nové a menší pneumatiky, očekáváte velký rozdíl. Z mého pohledu však byly v pořádku, nespatřil jsem žádné velké odlišnosti. Byl jsem příjemně překvapen,“ konstatoval Charles Leclerc.

Šéf Pirelli Mario Isola zachytil také reakci George Russella a připomněl mu, že při testování nových pneumatik by měl brát v úvahu i okolnosti vývoje. „Už jsem si s Georgem o tom povídal a opět si s ním popovídám. Jde však o to, že porovnáváme již vyzrálé pneumatiky pro rok 2025 s pneumatikami, které jsou stále ve vývoji.”

„Konstrukce ještě není finální, směsi nejsou finální a v roce 2026 budeme mít jiná auta než ta současná testovací. Množství parametrů tak zcela neznáme,“ pokračoval italský odborník. „Pneumatiky budou menší. Jelikož budou menší, budou určitě i náchylnější k přehřívání a budou mít jiné charakteristiky. Toto je však přesně ten důvod, proč pracujeme na nových směsích a nové konstrukci, abychom jezdcům poskytli nejlepší možný produkt.”

Isola také konstatoval, že Russellova vyjádření se neshodují s reakcemi “většiny týmů”. „Je důležité, abychom se s jezdci dostali na jednu kolej a táhli stejným směrem. Chceme jim poskytnout pneumatiky, které se budou méně přehřívat a jejichž charakteristiky se budou shodovat s cíli. Jejich velikost však musí zůstat taková, jak se rozhodly týmy. Plně rozumím argumentům jezdců a velmi rád si vyslechnu jejich komentáře a kritiku, ale musíme táhnout za jeden provaz.”

To zatím znamená pracovat s testovacími auty a podle dat upravovat namíchané směsi. „Můžeme dělat jedinou věc, kterou je neustále žádat týmy o aktualizované simulace pro rok 2026. Podle získaných dat musíme aktualizovat naše know-how a konstrukci. Nesmíme však spoléhat jen na testovací auta, protože to by nebylo rozumné. My jim budeme nadále poskytovat virtuální model pneumatik, aby je mohli nasadit do svých simulátorů, a oni nám poskytnou svoji zpětnou vazbu. Toto je ten správný směr, kterým bychom měli pokračovat.”

Související zprávy

Diskuze