logo F1zpravy.czF1online.sk

Pirelli je skeptické, že více zastávek zažene monackou nudu

Monte Carlo, Monako, ilustračné
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:59

Mezinárodní automobilová federace nás překvapila novinkou: Pro letošní Velkou cenu Monaka budou platit speciální pravidla. Šéf Pirelli Mario Isola si ovšem nemyslí, že zvýšení povinného počtu zastávek vyřeší hlavní problém, kterým se vedení efjedničky chce zabývat.

I Pirelli se musí přičinit o to, aby byl závod zajímavý. Dodavatel pneumatik má proto celou škálu směsí, ze kterých nominuje na každou akci tři ve snaze namíchat výběr tak, aby směsi nebyly příliš měkké, ale zároveň týmy přiměly uvažovat i o dvou či třech pitstopech.

V Monaku jsou však i tyto pokusy zbytečné. V uličkách knížectví se totiž nedá předjíždět ani tehdy, když zpomalíte o několik vteřin na kolo. Dokonalým důkazem toho byla loňská edice závodu, ve kterém čelo úmyslně snižovalo tempo, aby na dané sadě pneumatik odjelo celou neděli. Odpoledne však bylo i proto tak nudné, že během červené vlajky si všichni splnili svou povinnost a absolvovali pitstop.

Pokud nezaprší, nově budou muset absolvovat alespoň dva. Podle Maria Isoly Formule 1 diskutovala i o tom, že podobné pravidlo zavede plošně. Nevzniklo však z toho „nic opravdu seriózního, nebo co by se dalo aplikovat v dohledné době“. „Probíhají diskuse o tom, jak vytvořit lepší pravidla, ale toto se děje každý rok.“

V jiných šampionátech povinnost dvou pitstopů funguje, ale ve Formuli 1 by něco takového nemuselo přinést požadovaný výsledek, spíše naopak. „Pokud jde o možnost určit dvě povinné zastávky v boxech, musíme si dávat pozor, protože pokud máte takový požadavek v pravidlech, tak je s ním spojeno velké riziko, že všechna auta zastaví ve stejném kole. Máte totiž dodatečná omezení, která v podstatě určují vaši strategii.“

„Pokud řeknete, že týmy musí nasadit všechny tři směsi pneumatik, znamená to, že je třeba zastavit dvakrát. Všichni pak zastaví ve stejnou dobu. Není to řešení, které by vytvářelo prostor pro více strategií nebo různé přístupy,“ upozorňuje Isola.

Čím více pravidel, tím méně prostoru budou mít na kreativitu. „Čím více omezení budete přidávat, tím více se budou strategie na sebe podobat.“

Monacké víkendy potřebují zcela jiný lék, než to ukazují juniorské šampionáty či Formula E — s menšími auty se i v Monte Carlu dá najít prostor k předjíždění, ale se zaoceánskými loděmi ve Formuli 1 je to prakticky nemožné. Druhou možností je rozšíření okruhu například za zatáčkou Portier, aby vznikly delší rovinky. V každém případě už nyní můžeme předpovědět, že toto téma se bude otevírat i po květnovém závodě.

„Jen teď jsem o tom četl. Nevím, jestli to způsobí až takový rozdíl,“ řekl Max Verstappen o dvou povinných zastávkách. „Pravdě řečeno mi je jedno, jestli máme jeden pitstop, dva pitstopy nebo 25 zastávek. Je to v pohodě. Udělám jich tolik, kolik se rozhodne.“

„Je to jeden z okruhů, na kterých se velmi těžko předjíždí. Čím více zvětšíme auta, tím hůře se bude závodit. Měl jsem pocit, že v roce 2016 jsme ještě měli nějakou malou příležitost [k předjíždění]. Teď je pryč,“ konstatoval obhájce titulu. „Nevím, jestli nám dvě zastávky pomohou, ale to se asi dozvíme, no ne?“

Související zprávy

Diskuze