logo F1zpravy.czF1online.sk

Chladí týmy pneumatiky vodou? My o ničem nevíme, odkazuje Pirelli

Mechanici Red Bullu s pneumatikami Pirelli v boxoch
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 11. 2024

Během brazilského víkendu propukla v paddocku další kauza. Jelikož o ní informoval německý Auto Motor und Sport, máme téměř jistotu, že informace pochází z interních zdrojů týmů. Podle magazínu Red Bull obviňuje své soupeře, že plní pneumatiky vodou a tím je lépe chladí. Pirelli však o ničem takovém neví.

Jsme zvědaví, zda tato kauza bude živá i ve Vegas, protože Red Bullu už v podstatě nehrozí ztráta titulu. Náskok Maxe Verstappena je dostatečně komfortní a v posledních třech velkých cenách se bude rozhodovat hlavně o Poháru konstruktérů. Očekáváme tedy poměrně klidný dojezd do Abú Zabí.

Chlazení pneumatik vodou tak může být poslední velkou kauzou událostmi nabité sezóny 2024. Může však mít krátké trvání. Nezdá se, že by na tato obvinění soupeři reagovali s velkým zanícením, a překvapený byl i Mario Isola. „Na našich datech nevidím nic zvláštního,“ řekl dlouholetý „zodpovědný vedoucí“ za sportovní aktivity italské značky.

„Nemám žádné důkazy. Samozřejmě, jak jsem řekl, je na FIA, aby rozhodla, co bude dělat a jestli jim můžeme pomoci. My je můžeme jen podporovat. Pokud můžeme něco zkontrolovat nebo jim poradit, jsme tu pro ně,“ pokračoval Isola.

„Já však nemám vědomost o nějakém problému. I když jsem o tom slyšel a snažil jsem se pochopit, proč by to někdo dělal. Mám určitou představu, ale zbytek je v rukou FIA,“ dodal italský inženýr.

Z technického hlediska je těžké si to představit. Red Bull se však údajně opírá o vlastní zkušenosti s podobnými inovacemi. Kromě toho s každým týmem spolupracuje technik Pirelli – ke každému je přiřazen jeden –, který pracuje pro dodavatele pneumatik a má přístup do garáže. Pokud by se s pneumatikami dělalo něco nekalého, nevšiml by si toho?

Isola přiznává, že plnění pneumatik vodou je teoreticky možné a poměrně jednoduché. Na druhé straně jsou však důsledky složité a ne nutně pozitivní. „Dá se to udělat velmi snadno. Máte ventil a prostě tam napustíte vodu,“ prohlásil šéf Pirelli.

„Jak to však funguje, je zcela jiný příběh. V podstatě jde o tepelný efekt a přenos tepla mezi pneumatikou a ráfkem, který by měl zajistit větší konzistenci nebo menší degradaci pneumatiky, ale tím ztratíte kontrolu nad tlakem. Pokud máte uvnitř pneumatiky páru, ztrácíte kontrolu nad tlakem a ten se zvyšuje,“ vysvětlil Isola.

Red Bull navíc tvrdí, že takové jednání by nebylo využíváním šedé zóny, ale přímým porušením pravidel FIA. Federace před několika lety vydala technickou direktivu, která něco takového zakazuje. „Přijali ji před několika lety, když se o tom diskutovalo. Mluvili jsme také o speciálních plynech. Objevily se náznaky, že některé týmy plní pneumatiky plyny, aby lépe kontrolovaly tlak,“ řekl Isola.

V této souvislosti se hodí připomenout, že Pirelli dodává své produkty naplněné a nahuštěné. Týmy tedy, teoreticky, kromě změny tlaku ve stanovených mantinelech, nemohou s pneumatikami manipulovat, a na práci s nimi dohlížejí i specializovaní zaměstnanci firmy.

„Pneumatiky plníme suchým vzduchem, jak je uvedeno v pravidlech. V technické direktivě stojí, že jakákoli úprava pneumatiky je zakázána. Pokud dojde k porušení tohoto nařízení, potřebujete k tomu jasný důkaz,“ dodal Isola.

Související zprávy

Diskuze