Pirelli v Abú Dhabí vyzkoušelo novou směs C6: Nevydržela ani jedno kolo
Jednou ze zajímavých, ale méně nápadných novinek roku 2025 bude nová směs pneumatik. Pirelli chystá na nový rok nejměkčí sadu C6, která rozšíří současné portfolio šesti (C0 až C5) směsí. Italský dodavatel testoval nové pneumatiky i na posezónních testech v Abú Dhabí a zástupci společnosti přiznávají, že zatím zcela nevědí, na kterých okruzích by mohla být použitelná.
Nezapomeňme, že v roce 2022 jsme měli jen pět směsí pneumatik – C1 až C5 –, v roce 2023 přibyla další a v sezóně 2025 jich bude sedm. Směs C6 bude nejměkčí ze všech a i v Pirelli po úterních posezónních testech přemýšlejí, na kterou trať by mohla být určena.
Jako první nás napadá Monako, kde letos vydržela pneumatika C3 s velkým přehledem celou délku závodu. Co ale ostatní okruhy? Podle původního plánu jsme měli C6 vidět jen v Monaku, Kanadě, Singapuru a Las Vegas, ale tuto premisu zpochybnily úterní testy v Abú Dhabí, kde nová guma prý nevydržela ani kolo.
„Pneumatika C6 fungovala u některých týmů o trochu lépe než C5, někomu vyhovovala lépe, ale obecně pracovala podobně,“ vysvětlil šéf programu Pirelli v F1 Mario Isola. „Měli jsme pocit, že je dobrá na začátku kola, ale ve třetím sektoru, kde potřebujete poměrně hodně trakce, trpí velkou degradací.“
„Pokud se tato data potvrdí, tak to znamená, že musíme přehodnotit, na který závod alokujeme směs C6. Zprvu jsme si mysleli, že Monako, Montreal, Singapur a Las Vegas budou závody vhodné pro C6, ale budeme muset prostudovat data, podívat se na fungování C5 a učinit rozhodnutí na sezónu 2025,“ přiznal Isola.
Na otázku, zda byla degradace na C6 vyšší, než se předpokládalo, šéf Pirelli odpověděl: „To se těžko určuje, protože C6 jsme otestovali jen párkrát. Na testech v Abú Dhabí proto bylo důležité zjistit, jak měkká tato směs skutečně je. Zdá se, že je dobrá na část kola, ale zřejmě to nestačí, abychom C6 nominovali do Abú Dhabí,“ vysvětlil Isola.
C6 skutečně nezní jako pneumatika vhodná na okruh Yas Marina, ale dodavatel pro letošní rok nominoval tři nejměkčí dostupné směsi – C3, C4 a C5 –, takže C6 by zde neměla být ani naprosto nepoužitelná. „Testovali jsme ji při vyšších teplotách, takže dobrá zpráva je, že se přehřívala podobným způsobem, protože ve srovnatelných podmínkách by se pravděpodobně přehřívala méně,“ vysvětlil Isola.
„Abrazivnost byla nižší. To je další prvek, který jsme chtěli zlepšit, protože letos se nám gumy drobily a tento vliv jsme chtěli snížit. Také jsme otestovali všech pět směsí a zdá se, že delta mezi nimi je docela dobře odstupňována. C2 je blíže C3 a jednotlivé směsi dělí přibližně půl vteřiny,“ doplnil šéf Pirelli.
- Štítky
- Mario Isola
- Pirelli