logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff je při uvažování o desetiválcích opatrný. Buďme technologičtí, ne oportunističtí

Logo Mercedesu na nose, ilustračné
© Sebastian Kawka/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 3. 2025

Formuloví puristé se už nadechují k velké úlevě. FIA a Formule 1 pro rok 2030 uvažují o návratu k velkým a hlučným motorům, které by poháněla biopaliva. V tomto okamžiku jde jen o veřejnou diskusi a zatím nebyly podniknuty žádné konkrétní kroky. Existuje tedy podezření, že by se jednotlivé strany mohly pokoušet o získávání sympatií nevinnou formou formulového populismu. Toto Wolff je prozatím jediný, který utlumil diskuse o návratu hluku na formulové okruhy.

Šéf Mercedesu je přesvědčen, že Formule 1 by měla v první řadě „prodat“ myšlenku nadcházející generace pravidel, poté uvažovat o jejich náhradě. Třeba říci, že Toto myšlenku návratu hlučných motorů nezavrhl, jen ji považuje za předčasnou.

„Před námi je nový pětiletý cyklus a máme schválená pravidla,“ řekl Wolff při setkání s novináři v Bahrajnu. „Teď jsme na cestě, na které začínáme rozhovory o tom, co bude následovat. Možná budeme mluvit o osmiválcích, které se nám velmi líbí a možná jsou o něco relevantnější pro silniční provoz než motory V10.“

„Myslím si, že jsou to vzrušující diskuse. Jaké hybridní systémy bychom měli zapojit? Budeme mít hlučnější motory? Všechno jsou to velmi zajímavé rozhovory, které budou pokračovat v průběhu nového cyklu pravidel,“ řekl Wolff.

Ten si však nemyslí, že by zástupci FIA, Formule 1 nebo týmů měli balamutit hlavy veřejnosti. Nová generace pohonných jednotek ještě ani nevstoupila do provozu, takže podle názoru šéfa Mercedesu jsou tyto řeči zbytečné. „Myslím si, že je to trochu předčasné,“ konstatoval Wolff.

„Riskujeme, že oslabíme naše poselství světu. Rok před startem nového a vzrušujícího cyklu pravidel začínáme mluvit o tom, jak to skončí,“ dodal šéf Mercedesu.

To je diametrálně odlišná zpráva, jakou světu vyslali Mohamed bin Sulajem a Christian Horner. Reakce obou byly možná poněkud populistické, protože hlučné motory nadále představují mezi fanoušky preferovanou volbu – i jedenáct let po zavedení hybridů a turbomotorů V6. Zároveň tyto řeči přicházejí v době, kdy panují velké obavy, že pohonné jednotky pro rok 2026 přinesou obrovské fiasko.

„V první řadě bychom měli být nadšeni z nových pravidel, která přijdou v příštím roce. Měli bychom mluvit o nich. V tomto sportu je důležité, abychom mluvili pozitivně o takových vzrušujících motorech,“ vzkázal Wolff.

„Posouváme hranice technologií baterií a udržitelnosti, bude to první rok čistě syntetických paliv. Nikdo neví, jak to bude vypadat, ale přesně to je na tom velmi vzrušující. Formule 1 je šíleně průkopnická a všichni zainteresovaní by to měli slavit. Je třeba zajistit, aby byl sport vnímán jako vysoce technologický, nikoli oportunistický – to je nejdůležitější,“ vzkázal šéf Mercedesu.

Související zprávy

Diskuze