logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes musí oprášit auto z roku 2020. Jak změna pravidel nepomohla Antonellimu?

Andrea Kimi Antonelli
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 17:16

Andrea Kimi Antonelli bude nejlépe připraveným nováčkem za dlouhá léta. Italský mladík má pověst „osobního projektu“ Tota Wolffa, který mu dal přednost před zástupem zkušenějších pilotů. I proto si dává velmi záležet, aby tento „projekt“ uspěl. Italský mladík tak obdržel od Mercedesu rozsáhlý testovací program.

Antonelliho zkušenosti s nejrychlejšími stroji na světě nyní sahají k hranici deseti tisíc kilometrů. Jak je to v době zákazu testování možné? Mercedes využil pravidel, která týmům umožňují jízdu s tříletým monopostem. V Brackley vytáhli ze skladu nenáviděný W13 bez bočnic a nechali mladého Kimiho, ať se seznamuje se světem, který bude od roku 2025 jeho denním chlebem.

Italský mladík jezdil na okruzích po celé Evropě. V akci bude i ve středu a čtvrtek, 15. a 16. ledna, ve španělském Jerezu – ve stejný den má na okruhu se starým monopostem testovat i Haas. Nasedne však do auta z roku 2020. Proč?

Minimálně s monoposty Mercedesu má Antonelli už hodně zkušeností. Loni trávil volné chvíle na různých evropských okruzích v monopostech W12 z roku 2021 a W13 z roku 2022. Jak je tedy možné, že Mercedes musí letos „oprášit“ W11 z roku 2020? Důvodem je změna pravidel – a představte si, že ji způsobil Red Bull.

„Rozhodnutí Mercedesu je důsledkem omezení testování se starými monoposty,“ napsal žurnalista Jon Noble z portálu The Race. „Do konce loňského roku týmy mohly jezdit se starými auty víceméně neomezeně.“

V této sezóně se však sportovními pravidly omezilo to, co předpisy označují jako „Testing Previous Cars“ (častěji však zkráceně TPC). Zatímco Oscar Piastri mohl jezdit s Alpinem v roce 2022 neomezeně a Antonelli loni také, letos platí, že s tříletým autem smí týmy odjet maximálně dvacet testovacích dnů a každý soutěžní pilot – od 1. ledna je jím i Antonelli – je navíc omezen na tisíc kilometrů ročně v tříletém autě.

Je to výsledek diskusí, které loni vyvolal Red Bull. Tento tým se v úvodu minulé sezóny velmi trápil při přejezdu přes obrubníky a tušil první náznaky pozdějších problémů, když si mezi závody v Montrealu a Barceloně „odskočil“ do Imoly na test s monopostem z roku 2022, na kterém se hledala potenciální řešení problémů.

To vyvolalo poměrně ostrou reakci od soupeřů, kteří namítali, že jízdy se starými monoposty nemají být určeny k testování. Neomezené testování je již několik let zakázáno a ve snaze zamezit podobným praktikám se týmy shodly, že je nutná změna pravidel. Ta však letos negativně zasáhne i Antonelliho, který se v Jerezu objeví s monopostem W11 z roku 2020.

Mladý Kimi by se v Jerezu mohl objevit dokonce s monopostem z roku 2023, ale jelikož v něm má jen tisíc kilometrů, Mercedes se rozhodl, že si vzácný čas na trati ušetří. „Ponechání času na TPC v záloze je důvod, proč se Mercedes rozhodl přivézt monopost z roku 2020, který spadá pod testování historických monopostů (THC),“ uvádí Noble.

„Historickým monopostem“ se podle sportovních pravidel myslí pět let staré auto. Jízda s takovými stroji nespadá pod THC, a proto se s ním Antonelli může do sytosti vyřádit.

Související zprávy

Diskuze