Mercedes musí oprášit auto z roku 2020. Jak změna pravidel nepomohla Antonellimu?
Andrea Kimi Antonelli bude nejlépe připraveným nováčkem za dlouhá léta. Italský mladík má pověst „osobního projektu“ Tota Wolffa, který mu dal přednost před zástupem zkušenějších pilotů. I proto si dává velmi záležet, aby tento „projekt“ uspěl. Italský mladík tak obdržel od Mercedesu rozsáhlý testovací program.
Antonelliho zkušenosti s nejrychlejšími stroji na světě nyní sahají k hranici deseti tisíc kilometrů. Jak je to v době zákazu testování možné? Mercedes využil pravidel, která týmům umožňují jízdu s tříletým monopostem. V Brackley vytáhli ze skladu nenáviděný W13 bez bočnic a nechali mladého Kimiho, ať se seznamuje se světem, který bude od roku 2025 jeho denním chlebem.
Italský mladík jezdil na okruzích po celé Evropě. V akci bude i ve středu a čtvrtek, 15. a 16. ledna, ve španělském Jerezu – ve stejný den má na okruhu se starým monopostem testovat i Haas. Nasedne však do auta z roku 2020. Proč?
Minimálně s monoposty Mercedesu má Antonelli už hodně zkušeností. Loni trávil volné chvíle na různých evropských okruzích v monopostech W12 z roku 2021 a W13 z roku 2022. Jak je tedy možné, že Mercedes musí letos „oprášit“ W11 z roku 2020? Důvodem je změna pravidel – a představte si, že ji způsobil Red Bull.
„Rozhodnutí Mercedesu je důsledkem omezení testování se starými monoposty,“ napsal žurnalista Jon Noble z portálu The Race. „Do konce loňského roku týmy mohly jezdit se starými auty víceméně neomezeně.“
V této sezóně se však sportovními pravidly omezilo to, co předpisy označují jako „Testing Previous Cars“ (častěji však zkráceně TPC). Zatímco Oscar Piastri mohl jezdit s Alpinem v roce 2022 neomezeně a Antonelli loni také, letos platí, že s tříletým autem smí týmy odjet maximálně dvacet testovacích dnů a každý soutěžní pilot – od 1. ledna je jím i Antonelli – je navíc omezen na tisíc kilometrů ročně v tříletém autě.
Je to výsledek diskusí, které loni vyvolal Red Bull. Tento tým se v úvodu minulé sezóny velmi trápil při přejezdu přes obrubníky a tušil první náznaky pozdějších problémů, když si mezi závody v Montrealu a Barceloně „odskočil“ do Imoly na test s monopostem z roku 2022, na kterém se hledala potenciální řešení problémů.
To vyvolalo poměrně ostrou reakci od soupeřů, kteří namítali, že jízdy se starými monoposty nemají být určeny k testování. Neomezené testování je již několik let zakázáno a ve snaze zamezit podobným praktikám se týmy shodly, že je nutná změna pravidel. Ta však letos negativně zasáhne i Antonelliho, který se v Jerezu objeví s monopostem W11 z roku 2020.
Mladý Kimi by se v Jerezu mohl objevit dokonce s monopostem z roku 2023, ale jelikož v něm má jen tisíc kilometrů, Mercedes se rozhodl, že si vzácný čas na trati ušetří. „Ponechání času na TPC v záloze je důvod, proč se Mercedes rozhodl přivézt monopost z roku 2020, který spadá pod testování historických monopostů (THC),“ uvádí Noble.
„Historickým monopostem“ se podle sportovních pravidel myslí pět let staré auto. Jízda s takovými stroji nespadá pod THC, a proto se s ním Antonelli může do sytosti vyřádit.
- Štítky
- Mercedes