logo F1zpravy.czF1online.sk

Austin přinesl dominanci Ferrari a další kontroverzi mezi Verstappenem a Norrisem

Charles Leclerc
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 23:34

„Stále cílíme na titul,“ hlesl po závodě v Austinu Charles Leclerc. Po takové sezóně se to zdá jako neuvěřitelné konstatování, ale Ferrari nadále realisticky může pomýšlet na titul v Poháru konstruktérů. Rozhodlo o tom fantastické představení Scuderie v Texasu, kde zvítězil Charles Leclerc před Carlosem Sainzem. Po tvrdém souboji a vyšetřování FIA si třetí místo odnesl Max Verstappen před Landem Norrisem.

Boj o titul mezi Verstappenem a Norrisem se stále více překlápí na stranu Nizozemce, ale souboj o Pohár konstruktérů zůstává zcela otevřený. Takový je závěr letošní edice Velké ceny USA, která měla velmi intenzivní úvod a ještě intenzivnější závěr. Prostřední část závodu vyplnila nepochybná dominance Ferrari.

Lando Norris pokazil start. Odrazil se fantasticky a mohl si pokrýt vnitřní stranu, ale to neudělal a Max Verstappen se nenechal dvakrát pobízet. Po útoku pilota Red Bullu na vnitřní stranu si dokonale nachystal průjezd první zatáčkou Charles Leclerc a po startu ze čtvrtého místa se dostal do vedení. Verstappen může mluvit o štěstí, že prozatím ubránil alespoň druhé místo před Sainzem. Norris klesl až na čtvrtou příčku.

Ve 3. kole vyslalo ředitelství závodu na trať safety car, když se roztočil Lewis Hamilton a skončil ve štěrku. Ulevilo se i Maxi Verstappenovi, na kterého se již chystal Carlos Sainz. Španělský závodník v úvodní fázi závodu tvrdě útočil na pilota Red Bullu, ale na další pokus si musel počkat do restartu.

Ten přišel poměrně rychle a Leclercovi se okamžitě podařilo odpoutat od Verstappena. Nizozemský závodník zpočátku čelil tlaku Sainze, ale ani ten se dlouho neudržel v těsném závěsu. Španělský závodník však měl problémy a týmu v 9. kole oznámil, že nemá výkon na výjezdu ze zatáček a později přidal hrozivě znějící zprávu: „Jako kdybych v autě cítil palivo.“

Asi o dvě kola později mu však inženýr Ricardo Adami poslal vytouženou zprávu, že problém se zdá být vyřešen. V té době navýšil Charles Leclerc náskok na více než čtyři vteřiny a užíval si komfortní vedení před Verstappenem. V této fázi závod ustrnul v pozičním boji a čekalo se na zastávky v boxech. Leclercovo Ferrari však vypadalo naprosto nedostižně.

Zastávky v boxech

Jako obvykle, přezouvání odstartovali piloti na konci pole, pokračovalo to piloty na hranici bodované desítky a nakonec přišli k mechanikům i muži z čela. Z předních týmů přezuli jako první ve Ferrari. Carlos Sainz zamířil do boxů na konci 21. kola a v té době byl dost blízko Verstappena, aby mohl pomýšlet na undercut. Ostatní však nereagovali.

Red Bull v prvním stintu identifikoval určitý problém na monopostu Maxe Verstappena a inženýr GP Lambiase mu řekl, že to vyřeší během zastávky v boxech. Lídr šampionátu zřejmě i proto se svým týmem kapituloval před Sainzem a soustředil se na souboj s McLareny na čtvrtém a pátém místě.

Max přišel do boxů na konci 25. kola a přezutí trvalo pouhých 2,7 vteřiny, takže pokud mechanici opravovali nějaké poškození, zvládli to velmi rychle. Hned po něm následoval k mechanikům Charles Leclerc. Zastávka proběhla bez problémů a Monačan se vrátil na trať s náskokem šesti vteřin na Sainze. McLaren zvolil vyčkávací taktiku.

Ve 31. kole se Leclerc dotáhl na Piastriho a velmi rychle si s ním poradil, což byl pro jeho tým signál, aby neprodleně povolal do boxů Landa Norrise. Anglický závodník se vrátil na trať se ztrátou šesti vteřin na Verstappena. Následně zavítal k mechanikům i Piastri.

Norris se vrhá do útoku

Vedení se ujali piloti Ferrari a z jejich pohledu to vypadalo na bezpečnou cestu do cíle. Leclerc měl v čele komfortní náskok, Sainz možná měl o čtyři kola starší gumy než Verstappen a o deset starší než Norris, ale ti potřebovali pořádně zvýšit tempo, pokud ho chtěli vyzvat v boji o druhé místo.

Zdálo se, že nás čeká klidná „procesí“ do cíle, ale Lando Norris si řekl, že se rozhodně nehodlá jen svézt k šachovnici. Pilot McLarenu začal stahovat Verstappena vteřinu po vteřině a ten vyslovil vůbec první stížnost na svůj vůz od začátku víkendu: „Tyto pneumatiky nejsou dobré, nemůžu brzdit, nemůžu útočit,“ oznámil frustrovaný Max do vysílačky.

Ve 44. kole (13 kol před koncem) se Norris dostal do DRS za Verstappenem a začal souboj o důležité body do šampionátu. Jistě, Lando se svým týmem stále nestahuje Verstappena a Red Bull dostatečně rychle, ale i tyto tři body k dobru v boji o třetí místo se v Abú Zabí mohou ukázat jako klíčové.

Norris se vrhl do útoku 10 kol před koncem po chybě Verstappena v první zatáčce. Pilot McLarenu si inteligentně počkal na nejdelší rovinku. Max se však s vypětím všech sil ubránil, ale ještě nebyl zdaleka v bezpečí. Lando měl další pokus devět kol před koncem, opět byl blízko, ale opět to nevyšlo. Kolo za kolem si to tituloví aspiranti rozdávali o životně důležité tři body.

Vytlačování z trati, nebo opuštění trati a získání výhody?

Šest kol před koncem byl Norris až mučivě blízko, ale Verstappen umístil svůj Red Bull vždy na to správné místo Okruhu Amerik. Pět kol před cílem už byl Lando dostatečně blízko. Souboj o třetí místo rozhodlo brzdění do dvanácté zatáčky, Norris si zvolil vnější stranu, Verstappen brzdil pozdě a oba skončili mimo trať. Otázka zní: bylo to vytlačování z trati, nebo opuštění trati a získání výhody?

V každém případě, Norris proklouzl na třetí místo, odmítl ho vrátit a celou záležitost dostali na stůl komisaři. Ti rozhodli velmi rychle a udělili pětivteřinový trest Landovi Norrisovi. Ten se v samém závěru snažil navýšit svůj náskok na Verstappena, ale nestačilo to a se ztrátou 0,9 vteřiny skončil na čtvrtém místě.

Páté místo obsadil Oscar Piastri, šesté George Russell a sedmé Sergio Pérez. Z jezdců středu pole skončil nejvýše Nico Hülkenberg na osmém místě a velkou slávu sklidí i nenápadní mladíci. Liam Lawson to po startu z konce pole dotáhl na deváté místo a nechal svého v nejlepší desítce startujícího týmového kolegu s otázkou: „Jak se to mohlo stát?“ Další stanovisko vyslal světu i desátý Franco Colapinto.

Boj v Poháru konstruktérů získal po dnešku novou dynamiku. Ferrari se dotáhlo na druhý Red Bull. Momentálně vede McLaren s 544 body, druhý Red Bull ztrácí na lídra 40 bodů a Ferrari je 48 bodů za stájí z Wokingu. I v tomto směru je tedy boj o titul otevřen.

Příští víkend zavítá cirkus Formule 1 do Mexika a čeká nás další tuhý boj o důležité body.

Závod - GP USA 2024

logo Ferrari
Carlos Sainz
logo Ferrari
Charles Leclerc
logo Red Bull
Max Verstappen
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Charles Leclerc
Ferrari1:35:09,639564.1:37,83425
2.
Carlos Sainz
Ferrari+8,562563.1:37,76318
3.
Max Verstappen
Red Bull+19,412562.1:38,11715
4.
Lando Norris
McLaren+20,354561.1:37,67912
5.
Oscar Piastri
McLaren+21,921565.1:37,88310
6.
George Russell
Mercedes+56,2955620.1:37,6568
7.
Sergio Pérez
Red Bull+59,072569.1:38,5146
8.
Nico Hülkenberg
Haas+1:02,9575611.1:38,4044
9.
Liam Lawson
RB+1:10,5635619.1:38,0912
10.
Franco Colapinto
Williams+1:11,9795615.1:37,6111
11.
Kevin Magnussen
Haas+1:19,782568.1:38,210
12.
Pierre Gasly
Alpine+1:30,558566.1:38,311
13.
Fernando Alonso
Aston Martin+1 kolo557.1:39,261
14.
Júki Cunoda
RB+1 kolo5510.1:39,193
15.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5513.1:39,214
16.
Alex Albon
Williams+1 kolo5514.1:39,084
17.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5516.1:40,575
18.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5512.1:37,330
19.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5518.1:39,272
-
Lewis Hamilton
Mercedesnedojel117.-

Live

Související zprávy

Diskuze