logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes v USA neschválil Hamiltonův start z boxů. Jeho stížnostem nevěřil

Lewis Hamilton
© Sam Bloxham/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 09:48

Krátce před startem závodu vždy netrpělivě čekáme na zprávu technického delegáta FIA, který informuje o tom, zda během noci došlo k porušení pravidel parc fermé a zda někdo bude muset startovat z boxů. V USA nás ovšem Jo Bauer překvapil: Z boxů totiž neměl startovat Lewis Hamilton, ale George Russell. Mercedes konečně vysvětlil, co ho vedlo k tomuto rozhodnutí.

Kvalifikace na VC USA pro George Russella skončila předčasně v bariérách. Mercedes však mohl nahradit zničené komponenty starší specifikací, takže nemusel startovat z boxů a nemusel ani přijmout nabídku Lewise Hamiltona, který mu chtěl darovat ty své. Hamilton chtěl týmu pomoci, protože Russell měl startovat ze šestého místa, navíc se svým autem nebyl vůbec spokojený, takže by moc neztratil.

„Naše auto se dnes v kvalifikaci proměnilo v noční můru, takže asi bych měl startovat z boxové uličky, protože v opačném případě se z této pozice nikam nedostanu,“ prorokoval Lewis Hamilton po kvalifikaci a ukázalo se, že měl naprostou pravdu.

V pátém kole závodu se mu stalo něco podobného tomu, co Georgi Russellovi v kvalifikaci. Toto Wolff na margo jeho nehody prohlásil, že problém musel být „stoprocentně v autě“, protože „Lewis Hamilton takové chyby nedělá“.

Po bitvě je každý generál. Když však tato bitva probíhala, inženýři Lewisovi Hamiltonovi nevěřili. Technický ředitel James Allison ve videu Mercedesu prozradil, že možnost startu z boxů zvažovali, ale rozhodli se, že k tomu není důvod.

„Měli jsme možnost udělat to samé, co v Georgeově případě. Mohli jsme mezi kvalifikací a závodem změnit nastavení a startovat z boxů,“ vrátil se k texaskému víkendu James Allison. „Neměli jsme však žádný důvod myslet si, že s Lewisovým autem něco není v pořádku.“

„Měl na monopostu nejlepší karoserii a také své místo na startovním roštu, které je výhodnější než boxová ulička. Proč bychom tedy nestartovali z pozice, na kterou jsme se kvalifikovali, i když jsme si ji nepřáli? S ohledem na nastavení jsme mysleli v prvním řadě na tohle,“ vysvětloval britský inženýr.

Hamiltonova nepohoda v kokpitu souvisela i se sprintem, ve kterém ho trápily technické problémy na monopostu. Mechanici je odstranili a v kvalifikaci mělo být všechno v pořádku. Z výsledku sedminásobného šampiona však vidíme, že tomu tak nebylo.

„Pokud jste to sledovali v televizi, Lewise jste mohli slyšet říkat, že něco ‚praská‘, když se připravoval na sprintový závod. Když jsme rozebrali auto po sprintu, ve kterém se trápil s ovládáním auta, zjistili jsme, že se začalo lámat jedno z ložisek, které drží rameno zavěšení. Začalo se hýbat a proto slyšel ten praskavý zvuk. Souviselo to i s nekonzistentností řízení, což je hlavní důvod, proč cítil problém se zadní částí auta. I když je to problém v přední části, projevilo se to na celé konstrukci, která byla měkká a nepředvídatelná. Nakonec to ovlivnilo jeho sprintový závod.“

Mechanici po výměně ložiska hlásili hotovo. „Problém se už neobjevil. Bylo to však bolestivé, že jsme měli takový problém. Odjet takto sprintový závod byl pro Lewise obtížné, ale tuto věc jsme před kvalifikací vyřešili a už se neobjevila.“

Proč Mercedes nevyměnil pohonnou jednotku?

Rozhodnutí inženýrů nezměnit nastavení na monopostu Lewise Hamiltona se mohlo opírat o data, ve kterých si nevšimli žádné problémy. Kdyby ale dali na pocity svého jezdce, který v kokpitu může cítit problém dříve, než se naplno projeví, mohli zároveň vyměnit i pohonnou jednotku za nový kus.

Misky vah se však při rozhodování nepřeklopily na druhou stranu. „Kdybyste nasadili nový motor, startovali byste ze zadních pozic nebo z boxů. Mohli jsme to zohlednit. Důležitější však je, že nemůžete jen tak nasadit nový motor, aniž byste za něj finančně nezaplatili.“

Allison vysvětluje další úskalí rozpočtového stropu: „Pokud vám selže motor, protože má nějaký problém, pravidla vám umožní nasadit novou pohonnou jednotku, aniž by to mělo vliv na rozpočet. Když si však řeknete, že chcete nový motor jen proto, že ho prostě chcete, je to už jiná věc. Musíte za něj zaplatit. Nebyl by to dobrý obchod. Čerstvý motor by zlepšil vaše časy na kolo o zlomek sekundy, ale nevyplatilo by se to, protože byste na to doplatili v rámci rozpočtového stropu.“

Související zprávy

Diskuze