logo F1zpravy.czF1online.sk

Ohebná křídla McLarenu i systém Red Bullu jsou podvod, prohlásil Vasseur

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 20:55

Nebylo to jen zařízení na změnu světlé výšky, které museli řešit zástupci Mezinárodní automobilové federace v posledních týdnech. Rozhovory se zástupci řídicího orgánu absolvoval i McLaren, který se stal hlavním protagonistou další „flexibilní kauzy“. Jak se však ukázalo, stáj z Wokingu nemusela jako jediná zasahovat do konstrukce svého zadního křídla.

Šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis v Austinu přiznal, že jeho lidé se v posledních týdnech zabývali také flexibilními křídly. Oscar Piastri vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu a člověk si při pohledu na záběry z kamery na jeho monopostu, nasměrované na zadní křídlo, nemohl nevšimnout, že se zvětšuje mezera mezi klapkami komponentu.

Kontroverze byla na světě a tomuto řešení rychle přischla přezdívka „mini DRS“. Nejednoho však napadlo, že FIA to při psaní pravidel takto nezamýšlela a odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. „Po Singapuru jsme vydali oznámení o zadních křídlech, ve kterém jsme řekli, co budeme považovat za akceptovatelné, a co ne,“ prohlásil v rozhovoru pro Motorsport.com šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis.

Ten ale hned dodal, že jeho lidé se nezabývali jen řešením McLarenu. „Dva nebo tři týmy musely provést menší úpravy, aby se tomu přizpůsobily,“ dodal Řek.

Tombazis zároveň uvedl několik dalších zajímavostí – například, že McLaren se svého řešení nevzdal zcela dobrovolně, jak tým tvrdil –, ale důležitější je otázka, koho tyto změny zasáhly? A jaký to bude mít vliv na celkovou výkonnost jednotlivých týmů?

Inu, při pohledu na výkon Ferrari v Austinu to nevypadá, že by předpisy FIA jakkoli zpomalily červený tým, a vyjádření jeho šéfa Frédérica Vasseura nasvědčují, že Scuderia byla v tomto případě žalobcem, ne žalovaným. „My jsme neprovedli žádné změny zadního křídla,“ prohlásil Francouz.

„Myslím si však, že řeč byla spíše o konfiguraci s nízkou úrovní přítlaku. Nejsem si tedy jistý, jestli někdo změnil své zadní křídlo mezi Singapurem a Austinem,“ dodal Fred.

Ten však o víkendu v Texasu předstoupil i před mikrofon italské Sky a použil mnohem ostřejší slova. „Pro mě nebylo legální. Diskuse o zadním křídle je úplně jiná káva, protože v článku pravidel se uvádí i jeho maximální ohebnost. Podle mě tedy jde o černobílou záležitost, není na tom nic šedého, podle mě je to černé a bílé,“ prohlásil Vasseur.

Zní to zajímavě, zejména při pohledu na výsledek závodu v Baku. Je jasné, že rozdíl mezi Leclercem a Piastrim byl opravdu malý. Mohlo tedy zadní křídlo McLarenu znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou?

Zatím to nevypadá, že by monopost SF-24 čelil jakémukoli problému ze strany FIA. Ano, i Ferrari se objevilo na seznamu týmů, které využívaly flexibility předních křídel, ale kauza se zadními křídly a změnou výšky podlahy Scuderii obešly.

„Není na mně, abych rozhodl, jestli je něco legální, nebo ne,“ řekl Vasseur na margo kauzy Red Bullu s porušováním parc fermé. „Nejsem v jejich autě a mým úkolem je se soustředit na nás a na práci. Pokud jde o legálnost monopostů soupeřů, plně důvěřuji FIA.“

„Nechci hodnotit spekulace. Nevím, co se stalo, protože nejsem součástí jejich týmu; nevím tedy, jestli to použili, nebo ne. Pokud to však použili, jednoznačně podváděli. V tomto směru nevyužili žádnou šedou zónu,“ prohlásil Fred.

Související zprávy

Diskuze