logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen tvrdí, že nechtěl vyjet z trati. Pravidla jsou podle něj přeregulována

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala25. 10. 2024

Max Verstappen se ve čtvrtek vrátil k austinskému souboji s Landem Norrisem, za který nedostal penalizaci on, ale jeho soupeř, a v souvislosti s tím chtěl podotknout dvě důležité skutečnosti. V první řadě vyvrátit tvrzení, že ve dvanácté zatáčce to zamýšlel udělat „na chuligána“, a také poukázat na to, že pravidla jsou příliš přeregulovaná.

Pilota Red Bullu v Austinu zachránila Směrnice o jezdeckých standardech, která z nějakého důvodu bránícímu se jezdci na vnitřní straně zatáčky neukládá povinnost brzdit dostatečně brzy, aby projel zatáčku v mezích bílých čar.

Verstappen při souboji v 52. kole brzdil dost pozdě, aby se k apexu dostal jako první. Norrisovi tím podle FIA „vzal právo na zatáčku“ a ponechání místa. Lando na to reagoval s poznámkou, že Verstappen to tak udělal schválně, aby využil děravá pravidla.

„Je ohromující, jak mi lidé dokážou číst myšlenky. Je to šílené,“ kontroval Max Verstappen, který veřejnost ujistil, že vůbec nechtěl vybabrat se systémem. „Já se vždy snažím vybrat zatáčku. Nehledám zkratky, takže vůbec netuším, jak mám na to odpovědět. Vždy jsme tvrdili, že chceme mezi sebou bojovat tvrdě, tak to máme rádi.“

Nizozemec vysvětlil, že ve dvanácté zatáčce mu neumožnily brzdit dříve jeho pneumatiky. „Ve druhém stintu to bylo náročné. Na přední nápravě jsem přišel o velké množství přilnavosti, velmi těžko se mi brzdilo. Proto jsem to měl při obraně náročnější, protože jsem věděl, že když budu brzdit o trochu později, zablokuji si kola. Vpředu jsem neměl grip. Neměl jsem to tam lehké,“ postěžoval si lídr průběžného pořadí šampionátu, který v dané zatáčce brzdil o 35 metrů později než Norris, a to z rychlosti 308 km/h, zatímco Norris dosáhl maximálky 328 km/h.

„V konečném důsledku nemůžete předjíždět mimo bílou čáru. Toto pravidlo je velmi jasné a sám jsem na něj doplatil. Nechápu, proč najednou všichni teď piští za změnu pravidel, když tomu tak bylo celé věky,“ zamyslel se Verstappen. „Vyrůstal jsem v motokárách, pak F3, F1, a víte, že za bílou čarou nemůžete předjíždět. Je to prosté.“

„Tak jsou napsána pravidla. Já jsem ta pravidla nepsal, jen se snažím podle nich postupovat. Někdy na ně doplatíte, což se v minulosti stalo i mně. Já jen jdu podle pravidel a hraji si s nimi,“ vzkázal Holanďan.

I když závod v USA otevřel další kontroverzní téma, na které musí sáhodlouze odpovídat, s víkendem je spokojen. „V konečném důsledku to byl pro nás stejně pozitivní víkend, ale stále se najde pár věcí, které bychom chtěli udělat lépe, abychom byli ve hře. Před závodem jsem upřímně věřil tomu, že se zapojíme do té bitvy, ale nezapojili jsme se, což nebylo ideální,“ povzdechl si pilot Red Bullu, který chtěl s Ferrari bojovat o vítězství. „Ukázalo mi to ale alespoň znamení, že bychom se do ní mohli opět dostat.“

Ať už to Verstappen udělal schválně, nebo náhodou, díru v pravidlech využil do puntíku. Na dalších setkáních s jezdci se tak o něm, ale zejména o směrnicích bude jistě ještě dlouho diskutovat. To Verstappenovi nevadí, ale zdůrazňuje, že pravidla se začínají podobat sbírce zákonů.

„Myslím si, že se už dostáváme do bodu, kdy si do auta vždy budete muset nosit příručku!“ žertoval na margo komplexnosti pravidel Verstappen. „V průběhu let se dost nafoukla. Určitě je to příliš přeregulované, ale na druhé straně si umím představit, co se stane, když pravidla zrušíme a dojde k nehodě: ‚Ach, potřebujeme více pravidel! Musíme být v této věci přísní!‘“

„Vždy je to o tom samém. V minulosti jsme měli možná méně pravidel a argumentovalo se stejně: Potřebujeme zvolit přísný pohled na tohle, na támhle… Vždy je to o tom samém,“ vzkázal.

Související zprávy

Diskuze