logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren nesouhlasí s verdiktem FIA, nadále chce hledat pravdu

McLaren, ilustračné
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala26. 10. 2024

McLaren neuspěl se svou snahou zvrátit penalizaci pro Landa Norrise. Komisaři po několika hodinách od výslechu zamítli protest stáje. Ve Wokingu však stále cítí, že právo mělo být na jejich straně. Jednoznačně to vyjádřili v tiskovém prohlášení po vynesení verdiktu.

V pátek nakonec ani nedošlo k rozhodování o tom, zda komisaři v USA skutečně udělali chybu. Celý protest, tedy žádost o přezkoumání rozhodnutí McLarenu, narazil už na procesní záležitosti, bez nichž podle pravidel FIA a F1 není možné případ znovu otevřít.

Během 25minutového výslechu se Andrea Stella a závodní ředitel týmu Randeep Singh marně snažili FIA přesvědčit, že samotné rozhodnutí komisařů – ve kterém FIA údajně chybně posoudila Norrise jako útočníka – splňuje znaky „zásadního, relevantního a nového důkazu, který v době rozhodování neměla stáj k dispozici“.

Vysvětlení čtveřice komisařů je v podstatě jednoduché. To, že podle názoru McLarenu je ve verdiktu FIA chyba, nelze použít jako zásadní, nový a relevantní důkaz, že tam chyba skutečně je. Stejně tak nelze prokazovat, že obviněný byl odsouzen neprávem jen tím, že obhájce konstatuje, že byl odsouzen neprávem. I FIA de facto konstatuje, že takový obhájce by musel přinést jasné důkazy o nevině. Ve Formuli 1 by navíc tyto důkazy musely být zásadní, nové a relevantní, aby bylo možné případ znovu posoudit.

V případě McLarenu by mohlo jít o konkrétní precedens, případně veřejnosti neznámé pravidlo nebo dohodu mezi týmy a FIA, o které komisaři teoreticky neměli vědomost. McLaren však žádné takové důkazy nenašel, kromě jednoho, který však podle komisařů nesplňuje požadovaná kritéria.

„Nesouhlasíme s interpretací, že dokument FIA, ve kterém byl soutěžící vyrozuměn o tom, že došlo k objektivní, změřitelné a prokazatelné chybě v rozhodnutí komisařů, nemůže být přípustný jako důkaz, který by splňoval všechna čtyři kritéria stanovená Mezinárodním sportovním kodexem, jak je konkretizováno v článku 14.3,“ reagoval mluvčí McLarenu.

Šéf stáje Andrea Stella v neděli po závodě prohlásil, že celou záležitost považuje za uzavřenou. A přestože týmy po zamítnutí žádosti o přezkum obvykle považují věc za uzavřenou, McLaren naznačuje, že z jeho pohledu zůstává stále otevřená. Chce tlačit na FIA a zkoumat, zda bylo vůbec možné rozhodnutí komisařů napadnout bez zdlouhavého procesu, v němž týmy uspějí jen výjimečně.

„Chtěli bychom poděkovat FIA a komisařům za to, že tento případ posoudili včas,“ uvedl McLaren. „Nadále budeme úzce spolupracovat s FIA, abychom lépe pochopili, jak mohou týmy konstruktivně napadnout rozhodnutí, které vede k nesprávné klasifikaci závodu.“

Tento případ poukázal na dlouhodobý nedostatek platných pravidel, která prakticky neumožňují napadnout rozhodnutí, které FIA přijala během závodu – v časové tísni a pod tlakem. Článek 17.3.a) zakazuje týmům odvolat se proti rozhodnutí, které během závodu vedlo k udělení pětisekundové či desetisekundové penalizace, průjezdu boxovou uličkou nebo trestu STOP/GO.

Související zprávy

Diskuze