Antonelli má cíl pro příští sezónu: Chci vyhrát pár závodů
Do startu sezóny 2025 zbývá ještě pět měsíců. Hlavním úkolem Andrey Kimiho Antonelliho během tohoto období bude připravit se na nový ročník co nejlépe, aby si nakonec dokázal splnit svůj velký cíl. Už ve své nováčkovské sezóně se chce stát závodním vítězem.
Takového úspěchu dosáhlo v historii Formule 1 jen několik jezdců. Rekordmany jsou v tomto směru Lewis Hamilton a Jacques Villeneuve, kteří ve svých debutových sezónách vyhráli až čtyři velké ceny. Kromě nich zvedli nad hlavu vítěznou trofej už v první sezóně také Juan Pablo Montoya (2001), Clay Regazzoni (1970), Emerson Fittipaldi (1970), Jackie Stewart (1965), Giancarlo Baghetti (1961) a samozřejmě v historicky prvním ročníku F1 v roce 1950 Juan Manuel Fangio (3 vítězství), Giuseppe Farina (3) a nakonec vítěz Indy 500 Johnnie Parsons (1).
Andrea Kimi Antonelli má základní předpoklad k tomu, aby se k této exkluzivní společnosti připojil. Tím předpokladem je sedačka v top týmu, ale kromě toho musí být také rychlý, o čemž v Mercedesu rozhodně nepochybují. Vedení stáje o tom úspěšně přesvědčil v juniorských šampionátech i během testů starších aut.
„Příští rok budu oficiálním jezdcem, ale ještě jsem toho úplně nedosáhl,“ řekl Andrea Kimi Antonelli na akci Festival dello Sport. „Postupně se k tomu dostávám, ale myslím, že toho dosáhnu až v okamžiku, kdy v Melbourne budu stát na startovním roštu. Jsem však velmi šťastný, plní se mi sen.“
Ačkoliv do startu nové sezóny zbývá ještě pět měsíců, mladý Ital by už nyní mohl usednout do monopostu F1. „Cítím se být připraven na F1. Nemyslím si, že z hlediska rychlosti bych měl problém. V jedné věci nás však čeká práce; potřebujeme pochopit, jak co nejlépe zvládnout celý závodní víkend a naučit se všechny procedury. Pár věcí se tedy musím ještě naučit, ale já se cítím být připraven.“
Antonelli je připraven natolik, že si už stanovil svůj první cíl. Netají se tím, že se chce dostat na pódium a zvednout nad hlavu nejcennější trofej. „Vyhrát nějaký závod by bylo skutečně jako ze snu. Nebude to jednoduché, protože všechny týmy mají konkurenceschopné auto. Bude to velmi těžké, ale tohle je můj první cíl. I pár pódií by bylo fajn, ale hlavním cílem je přivézt domů několik triumfů.“
Antonelli ohromil rychlostí, ale v závodech ho čeká práce
Mercedes hází svého juniora do hluboké vody. Představit se v top týmu bez jakéhokoli mezikroku může být pro mladíka tvrdým oříškem. Nebude totiž mít prostor pro chyby někde na konci startovního pole, ale vše bude pod drobnohledem novinářů a veřejnosti. S tím bude spojen i velký tlak, ale v Mercedesu tomuto přístupu věří. Jak sám Wolff řekl, Antonelliho chtějí mít „nekontaminovaného“.
I proto v posledních měsících intenzivně testoval ve starších monopostech. Cílem je naučit Antonelliho, jak se pracuje v Mercedesu, ne jak se pracuje ve Williamsu nebo v jiné stáji. Mercedes si také díky tomu udělal jasnou představu, na čem bude ještě potřeba pracovat.
Antonellimu se postupně daří hledat limity auta, ale jedna věc mladíkům často dělá problémy. „Na soukromých testech je ohromila rychlost, jakou jsem se dokázal dostat na limit, jak rychle jsem dosáhl časů, které mi přikázali. Musím ale říct, že závodní tempo je věc, se kterou jsem měl na většině testů problémy.“
„Během posledních dvou dnů ve Spa jsem však svou závodní rychlost výrazně zlepšil, což je přesvědčilo, aby se mnou podepsali smlouvu,“ prozradil 18letý rodák z Bologně. „Až do té doby bylo jejich plánem posadit mě v roce 2025 do auta, ale nejprve chtěli vidět, jestli dokážu zlepšit tyto slabiny. Na testech ve Spa jsem udělal velký krok vpřed a to je přesvědčilo. Ve skutečnosti mi už před letní přestávkou volali Wolff, můj inženýr a další lidé z Mercedesu, aby mi oznámili, že v roce 2025 budu jezdit za ně. Byl to nádherný okamžik.“
Pro jezdce F1 je klíčová schopnost rychle se učit a využít všechny získané poznatky ve svůj prospěch. Během jízdy musí neustále upravovat průjezdy jednotlivými zatáčkami na základě toho, co cítí přímo na trati a co mu v reálném čase říká inženýr.
Přístup Mercedesu na letošních testech byl však poněkud odlišný. „Na testech mě nechali dělat si věci po svém, abych se učil samostatně. Nedávali mi příliš mnoho rad. Na testech ve Spa jsem udělal krok vpřed ve vnímání pneumatik, degradace a udržování si vlastního tempa, což je v závodech základní stavební kámen.“
Antonelli bude mít doma soukromý minisimulátor
Kromě toho si Antonelli zvyká na jinou věc. V juniorských šampionátech byl zvyklý na to, že ve vysílačce se mluvilo poměrně málo. Díky tomu se mohl koncentrovat výhradně na svou jízdu bez zbytečného rozptylování. Ve Formuli 1 si s tím ale už nevystačí. Inženýři své jezdce neustále informují o průjezdech, dosažených časech, místech, kde se mohou zlepšit, o provozu, ale také o tom, který přepínač na volantu zmáčknout.
Antonelli se tak učí intenzivněji komunikovat s boxy a plnit pokyny inženýra automaticky. „Důležité bude neztratit koncentraci, když na vás začne někdo mluvit z boxů, protože vám předávají užitečné informace. Na testech se mnou komunikovali stále častěji, protože v F1 je klíčové naučit se procedury. Když vás požádají o nějakou změnu, musíte vědět, které tlačítko na volantu zmáčknout a co to udělá.“
„Tyhle věci se ještě učím a zvykám si na ně. I proto absolvuji testy. Nejsou určeny jen ke zlepšení mé jízdy, ale mám se při nich naučit i procedury a zvyknout si, že ve vysílačce je člověk, který se mnou neustále komunikuje,“ prozradil šampion italské F4.
Aby mu v této věci Mercedes pomohl, Antonelli prozradil, že doma bude mít soukromý simulátor. Na něm si bude trénovat například startovní procedury, které se před lety výrazně zkomplikovaly. Komunikace mezi boxy a jezdcem je v zahřívacím kole omezená a piloti už nemají k dispozici různé pomůcky jako kdysi.
„Mercedes mi pošle volant a malý simulátor, abych se doma učil starty a mohl je trénovat,“ avizuje Antonelli. „Jde o volant z Formule 1, což mi pomůže zapamatovat si rozložení tlačítek, protože v rychlosti nemáte čas dívat se na volant, musíte ho znát nazpaměť. Pošlou mi tedy simulátor, abych se nejen naučil starty, ale zapamatoval si také tlačítka.“
- Štítky
- Mercedes