logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes necítí pokušení obětovat rok 2025, chce se řídit mottem Nikiho Laudy

Andrea Kimi Antonelli
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 12:50

Každý tým v padoku si v těchto měsících musí zodpovědět klíčovou otázku: Chce do vývoje monopostu pro rok 2026 už od začátku investovat všechno, nebo se bude i v následující sezóně snažit o postavení konkurenceschopného auta a nezanedbávat sezónní vývoj? V Mercedesu už na ni našli odpověď. Podle Tota Wolffa bude nejlepší řídit se přístupem Nikiho Laudy.

Obětovat rok 2025 ve prospěch vynikajícího startu do sezóny 2026 může z pohledu Mercedesu dávat smysl. Z padoku slýcháme, že na motorovém oddělení stříbrných šípů se rodí špičková pohonná jednotka, která by měla Mercedes spolu s jeho zákazníky dostat do popředí. Pokud by se k tomu přidalo i vynikající šasi, byla by to záruka dobrých výsledků.

Kromě toho Mercedes v následujícím roce nasadí nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, u kterého se už dnes počítá s tím, že bude dělat chyby po vzoru mladého Maxe Verstappena a možná svého zaměstnavatele připraví o šanci na zisk konstruktérského titulu. Ročník 2025 by tak mohl posloužit jako dobrá škola, a s vylepšeným monopostem by o rok později mohl potenciálně útočit na titul a napodobit Lewise Hamiltona, který slavil titul už ve své druhé sezóně v F1.

Toto Wolff to ovšem takto nevnímá a avizuje, že jeho tým půjde naplno v každé sezóně. „Tohle je téma v každém roce, zejména když je před vámi tak velká změna pravidel: Obětujete jeden rok ve prospěch toho druhého?“ klade si důležitou otázku v rozhovoru s reportéry portálu motorsport.com. „Já bych si však chtěl zapůjčit motto Nikiho [Laudy], který dostal otázku: Raději bys vyhrál tuto sezónu nebo tu následující? A on odpověděl, že obě.“

„Někdy jsou věci jednodušší, než si někdo může myslet. Přesměrování lidí a zdrojů na rok 2026 se snad stane o něco dříve než u stabilních pravidel, ale nebude to nic převratného. Nikdo nezačne v lednu vypínat všechny stroje, pokud není zcela ztracen. Nemáme tím co získat, protože my nevidíme rozdíl mezi desátými a sedmými místy. My bojujeme o vítězství a pódia a nemůžeme je odepsat,“ vysvětluje přístup svého týmu.

Více přítlaku se nerovná lepším časům na kolo

Kdyby se Mercedes i během letošního léta trápil se stejnými problémy jako v posledních dvou sezónách, snad by byl více nakloněn možnosti všechno v lednu zabalit. Avšak před letní přestávkou se týmu začalo dařit a i když poslední velké ceny po představení nové podlahy nedopadly ideálně, v Brackley cítí šanci.

Wolff však připouští, že výkonnostní výkyvy se jen těžko chápou. „Tato výkonnostní variabilita mezi závody se těžko chápe, protože na pohled nezměněné auto může vyhrát závod a na dalších obsadit šesté místo. Jediný tým, který není toho obětí, je McLaren, který má slušný základ a o něco širší pracovní okno než my ostatní, takže dokáže podávat stabilní výkony.“

„Všichni ostatní se kolísají mezi euforií a depresí. Před letní přestávkou každý odepisoval Ferrari, ale to se vrátilo ve velmi silné formě. Před létem byl vedoucím týmem Mercedes, ale to dnes jasně neplatí. Je náročné identifikovat tyto výkonnostní faktory, když jsou dokonce i ti nejchytřejší lidé ztraceni,“ prohlásil rakouský byznysmen.

Má však nějakou představu, co způsobuje tyto výkonnostní výkyvy? „Před letní pauzou jsme měli jasno v tom, z čeho pramení ty výkony. Dnes v tom už tak jasno nemáme, protože všichni zjišťují, že více přítlaku se nerovná lepším časům na kolo.“

„Tohle nejsou zprávy století. Nicméně, interakce mezi tratí, teplotami, pneumatikami, balancem, aerodynamikou, jezdcovými vstupy a mnoha dalšími proměnnými znamená, že pokud všechny parametry trefíte, budete velmi rychlí. Pokud se vám nepodaří trefit jeden faktor, tak můžete velmi rychle vypadat dost špatně,“ doplnil v rámci své analýzy.

Mercedes má však jasné cíle a bude dělat všechno pro to, aby jich dosáhl. Ztráta na čelo je ale velká. „Každý rok si určíme cíl, kterým je vyhrávat závody. Už jsme vyhráli tři, z toho dva vlastními silami. Z tohoto pohledu by se dalo říct, že jsme splnili určitá očekávání, ale pokud se podíváte na sezónu jako celek, není to tak.“

„Mezi čtyřmi top týmy, což je osm aut, je to nesmírně těsné,“ zdůrazňuje Wolff. „Bohužel, kvůli slabým výkonům či výpadkům je už manko na vedoucí tým příliš velké. V konstruktérském šampionátu jsme se ocitli v pozici, se kterou nejsme vůbec spokojeni.“

Související zprávy

Diskuze