logo F1zpravy.czF1online.sk

Od roku 2026 si týmy budou moci vybrat svého dodavatele ráfků

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala12. 8. 2024

Týmy budou mít od sezóny 2026 opět o něco volnější ruce. Mezinárodní automobilová federace se rozhodla zmírnit přísná pravidla o standardizovaných součástkách a povolit stájím vybrat si vlastního dodavatele ráfků.

Od roku 2022 jsou ráfky ve Formuli 1 považovány za standardizovanou součástku. V rámci šetření nákladů a zmenšení rozdílů ve výkonnosti týmů je dodává společnost BBS, ale to se brzy změní, informuje portál motorsport.com, kterému to potvrdil mluvčí Mezinárodní automobilové federace.

Regulační orgán totiž zhodnotil, že ráfky nejsou „výkonnostně rozdílovým prvkem“, a tak neočekává, že by týmy chtěly výrazněji investovat do jejich vývoje. Náklady na jejich vývoj to tak výrazně nenavýší, spíše naopak.

Týmy mohou dodávky ráfků využít i k navýšení svých příjmů prostřednictvím sponzorských dohod. V neposlední řadě budou moci také flexibilněji reagovat na případné chyby ráfků a přijmout jisté změny v jejich konstrukci. A vzhledem k tomu, že FIA vnímá riziko zvyšování nákladů na vývoj v této oblasti jako poměrně nízké, rozhodla se vyhovět žádosti týmů.

Otázkou však zůstává, zda se tyto předpoklady naplní. Práce s pneumatikami je v současné Formuli 1 klíčem k výkonnosti a ráfky k tomu mohou výrazně přispět. Můžeme si vzpomenout například na rok 2021, kdy ještě ráfky nebyly standardizovanou součástkou a objevovaly se na nich různé zoubky či výstupky. Týmy se pomocí nich pokoušely chladit pneumatiky, což mělo během horkých závodních dnů vliv na jejich výkon a životnost.

Na druhé straně však mají moderní kola „kryty“, která do značné míry zužují prostor pro podobná řešení.

Pirelli

Jedna věc se však nemění: Rozměr ráfků zůstává zachován. Původní plán nahradit osmnáctipalcové disky šestnáctipalcovými neprošel. Italský dodavatel pneumatik zhodnotil, že tato změna by nekorespondovala s požadavky běžného provozu.

Související zprávy

Diskuze